Er zijn aboriginals die de voorouderlijke tradities weer in ere willen herstellen en militantere aboriginals die zich verzetten tegen de "ontheiliging" van heilige plaatsen (zoals Uluru / Ayers Rock).
Maar fundamentalistisch kun je dat niet noemen,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hangt er van af wat je fundamentalisme noemt.
Het woord heeft tegenwoordig een heel andere (negatievere) betekenis dan dat het van oorsprong had.
Even er van uit gaande dat je de huidige betekenis (door middel van gewelddadige / onwettige acties proberen je wil op te leggen aan anderen) bedoelt:
Er is wel militant verzet (langzaamaan steeds meer) onder Aboriginals tegen het ontheiligen van hun spiritueel belangrijke plaatsen en tegen het structureel discrimineren van Aboriginals; zover ik weet past het helemaal niet binnen de Aboriginalcultuur om anderen je wil op te leggen, dus zou ik zeggen: nee, dat komt niet voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste aboriginals hebben zich gevestigd in de steden. Ze pastten zich dus aan ,maar je hebt natuurlijk nog steeds het racisme tegen de aboriginals.
Een kleine minderheid probeert in de oeroude levensgewoonten te blijven leven.