Waarom zijn veel mensen mee-lopers?

Heel veel mensen zijn mee-lopers, naar mijn zeggen.
Allemaal de zelfde muziek,kleding,leefstijl enz..
Maar waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ik wou dat ik het wist, en ik wou vooral dat ik de óplossing er tegen wist, want het is absoluut één van mijn grootste ergernissen, en het lijkt de laatste jaren heel erg toe te nemen. Je hoeft de teevee maar aan te zetten - en dat laat ik dan ook steeds vaker.

Ik denk voor een deel angst, angst om uit de groep te vallen. Mensen zijn ergens natuurlijk een beetje kuddedieren, en veel mensen die zich zogenaamd ergens tegen afzetten, doen dat natuurlijk weer veilig binnen een andere groep. Maar dan heb je het meestal over pubers.

Daarnaast heeft het misschien ook wel een beetje te maken met die uitgestelde volwassenheid die in een eerdere vraag vandaag aan bod kwam. Veel mensen ondervinden in hun jeugd tegenwoordig erg weinig tegenwerking en frustratie, hun behoefte aan instant bevrediging wordt eigenlijk tot ná de leeftijd dat ze het huis uit (zouden moeten) gaan nog vrijwel voortdurend ingewilligd en verantwoordelijkheden en taken worden zo lang mogelijk uit hun buurt gehouden. Alleen maar genieten is de leus, en zolang je binnen een homogene massa weet niet op te vallen en meedoet met de rest, hoef je ook niet te diep over het hoe en waarom van dingen na te denken en leef je er gewoon lekker op los. Al die leenreclames (niet morgen maar NU NU NU) passen natuurlijk ook in dat plaatje. 'Volwassenen' die nog met en uitgestreken smoel durven te beweren dat lenen een soort omgekeerd sparen is.....Tot natuurlijk de bom barst.

Om te voorkomen dat dit stuk te lang wordt zal ik het mislukte sprookje van de Maakbare Samenleving dat ten grondslag ligt aan deze verloedering - want daar is het feitelijk een teken van - maar even buiten beschouwing laten, maar het waardenrelativisme dat daar het gevolg van is (dingen mogen alleen maar 'anders' zijn en niet 'beter' of 'minder') speelt hier natuurlijk een enorme glansrijke hoofdrol.

Wie er in geinteresseerd is kan ik wel een paar heel goede boeken aan de hand doen van de Engelse schrijver /psychiater Theodore Dalrymple. / A.M. Daniels.
Met name 'Beschaving, of wat er van over is' en - iets toegankelijker voor de minder belezenen onder ons - 'Leven aan de Onderkant' geven een paar heel mooie inzichten. Niet altijd 100 % raak natuurlijk, maar wel een eye-opener en stof tot nadenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Daar zijn verschillende redenen voor.
In het minst bezwaarlijke geval is het vanuit sociale motieven, het meest asociale geval vanuit pariagedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet achter je eigen wijsheid/waarheid kunt staan, moet je wel achter een andere aanlopen...
En het is veiliger je te conformeren aan een groep, door de gebruiken van de groep aan te nemen...

Dus angst om alleen te staan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen leven graag in een kudde
ook zoeken zij erkenning
een mens wil door de ander geliefd worden
en geaccepteerd worden
door de zelfde kleding te dragen horen zij erbij ik vind het wel een goede vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij valt dat nog wel mee. Zeker als je dat vergelijkt met zo'n vijftig jaar geleden.
In de jaren zestig is daar een ommekeer ingekomen. De hippie's, Provo's en Kabouters kwamen in opstand tegen de burgermaatschappij en stropdassencultuur.
Sindsdien is dat allemaal heel langzaam gaan veranderen. En volgens mij komt dat ook door de culturele samenleving waarin wij ons begeven.
De keuze in muziek, kleding, leefstijl enz. is zo groot geworden waardoor de grote kudde zich heeft gesplitst in meerdere, kleinere kudde's.

(Wat is trouwens het verkleinwoord voor kudde? kuddetjes of kudjes?) ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht is er geen enkele logische verklaring, en zijn mensen gewoon kuddedieren. Allemaal makke schaapjes in de wei. Bang om uit te band te springen, bang om hun vaste plaatsje in de rij op te geven. Want als je blijft staan, weet je wat je hebt.. spelen op zekerheid.

Overigens maak ik het ook weleens mee bij 2 pinautomaaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je meer kans dat je door een grotere sociale groep wordt geaccepteerd en is de kans groter dat je binnen die groep een partner vind en voor nageslacht kunt zorgen.
Mee-lopen is dus grotendeels evolutionair bepaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit was er een tijd dat je niet kon overleven als je buiten de groep viel. Nog steeds kan je bijvoorbeeld niet aan werk komen als je volledig buiten de samenleving valt. Dus zorgen mensen dat ze binnen een groep horen, zodat ze kunnen 'overleven'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meelopen kan door verscheidene redenen gebeuren

1. Je wil geaccepteerd worden in een groep
2. Groepsdruk
3. Je wilt je niet onderscheiden van de andere

Je kan meelopen in verschillende opzichten bekijken, als je vrienden iets verkeerds doen en jij bent erbij da doe je vaak mee ( groepsdruk). Als je een sterke wil hebt en voor jezelf opkomt denk ik dat je minder snel zal meelopen.
Het kan ook zo zijn dat iemand meeloopt omdat ie zich anders ''te ver van de groep' ziet staan. Als je met mensen omgaat die veel drinken en jij bent de enige die nooit meedrinkt is de kans groot dat je mee wil doen omdat je anders net buiten de groep valt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is veiliger in de boot te zitten dan erbuiten te vallen. Zeker op jongere leeftijd is het voor veel jongeren belangrijk om ergens bij te horen, maatschappelijk gezien is er minder acceptatie voor zwarte schapen. Naarmate je ouder wordt krijg je vaak meer lef en telt de mening van anderen minder, en durven mensen hun hoofd boven het maaiveld uit te steken.

Nu ik er zo over nadenk heeft het vast ook met zelfvertrouwen te maken. Dit kweek je sneller wanneer je ergens bijhoort en over mee kunt praten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ten eerste ben je net zo goed een meeloper als je je lekker overal tegen afzet, dat is ook al niet echt meer origineel.. Het is dus heel moeilijk te definieren, stel dat ik de muziek van U2 helemaal geweldig zou vinden, moet ik daar dan maar mee ophouden omdat miljoenen andere mensen er ook fan van zijn? Nee toch?
Kortom, het getuigt van weinig verstand als je iets leuk vindt alleen omdat anderen het leuk vinden, maar het is niet echt minder slim om juist op te houden met iets leuk te vinden omdat anderen het leuk vinden.
Dus de zogenaamde mee-lopers bestaan uit twee categorieen die moeilijk te onderscheiden zijn; mensen die iets doen omdat anderen het doen, en mensen die iets doen, ondanks die anderen die het ook doen.
Verder heeft het ook gewoon heel veel voordelen om bij een grotere groep te horen, het werkt beschermend, je krijgt er een gevoel van saamhorigheid van, en je hoeft minder na te denken, het is veel minder moeilijk (er is al een brede weg, je hoeft zelf geen nieuwe paden uit te stippelen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens is een groepsdier en groepen zouden niet soepel functioneren als ze niet voor het grootste deel uit meegaande personen zouden bestaan. Mensen leven/ werken nog steeds bij voorkeur in groepen van tussen de honderd en tweehonderd personen. Dat is kennelijk de optimale groepsgrootte gebleken tijdens de evolutie. Om niet in voortdurende machtsstrijd te vervallen ligt het voor de hand dat dan maar 1 procent van de mensen supereigenzinnig is en dat de rest enigszins tot zeer volgzaam is; meelopers zijn dus noodzakelijk.