Hoe verklaar je de rommel op straat?

Ik had een discussie met een collega hoe het begrepen kan worden dat mensen hun rommel gewoon op straat dumpen, terwijl er vaak zelfs een afvalbak binnen enkele meters staat. Volgens mij is het niet te begrijpen en is er niets aan te doen. Volgens hem is acceptatie van dit fenomeen "vluchtgedrag" en is er wel wat aan te doen. Hoe verklaar je het en wat is er aan te doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik vind het zelf ook heel bijzonder. Ik loop gerust met een klein papiertje wekenlang in mijn jas als ik geen prullenbak vind (en het al lang weer vergeten ben) omdat ik het simpelweg niet weg KAN gooien. Ondertussen zie ik op straat halfvolle plastic patatbakjes naast een prullenbak op de grond liggen. Ik vind het bijna indrukwekkend dat mensen dat kunnen doen; iets zo neergooien en er van weglopen! Ik probeer elke dag minstends één stuk zwerfvuil op te rapen en dat netjes weg te gooien. Druppel water op een gloeiende plaat natuurlijk...maar wie weet zien mensen dat en gaan ze een beetje nadenken....
("wat een freak!")

Toegevoegd op 04-06-2009 10:47:36
Oeps...antwoord: Sommige mensen zijn lui en hebben geen respect voor hun eigen omgeving en de omgeving van een ander. Ze zijn gemakzuchtig en gaan er vanuit dat iemand anders het wel voor ze opruimt. Wat er aan te doen? Mensen wijzen op hun asociaal gedrag en zelf het goede voorbeeld geven: een straat die al een rommeltje is nodigt uit tot meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Omdat het veel te snel wordt opgeruimd. Gemakzucht dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het henzelf zou betreffen dan deden ze dat niet...

Het is allemaal wraak op de samenleving... Ik mag niets meer, alles is me verboden, niemand die het nu ziet, en ik gooi dat nou eens lekker gewoon hier neer, flats en daar ligt het...

Zulke gedachten en emoties liggen er aan ten grondslag in mijn optiek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lui heid
als een ander het doet mag ik het ook gedachte
ik ik ik en de rest kan stikke mentaliteit

In engeland krijg je 50 pond boete als je daar iets op de grond gooit
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou je per ongeluk iets laten vallen of verliezen ! Heb je dubbel pech ;)
In Singapore wordt zelfs een peuk met 50 euro beboet. Dit als extreem repressief beleid.Alle sociologen zijn het vrijwel eens dat een voortdurende informatiecampagne (opvoedend, grappig , ludiek ) gekoppeld aan een repressief beleid (werkstraffen) het meest oplevert. Het is slechts 1 à 2 % van de bevolking die blikjes door het venster keilt, die vuilnis sluikstort. Ik ben het eens dat acceptatie allen dat gedrag bevestigt en verergert. vandaag een blik, morgen de koelkast.
De vooropgestelde oplossing van dure infocampagnes en daarna boetes vergen veel geld, mankracht en geduld. Maar het blijft de moeite waard om in een klein zwitserland te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens. +1
Zwerfvuil is iets waar ik mij mateloos aan kan ergeren.
Gemakzucht en luiheid... een asociale instelling met een gedachte 'als ik het maar kwijt ben.' Je ziet het eigenlijk overal terug. Waar ik woon is een grote berging met containers voor huisvuilzakken. Mensen gooien daar werkelijk alles neer waar ze maar vanaf willen, complete bankstellen en wasmachines... onbegrijpelijk. Zelfs te lui en te gemakzuchtig om het gratis op te laten halen en even aan de straat te zetten!

Op mijn werk precies hetzelfde. In het keukentje is het na twaalven een regelrechte teringzooi. Halve bekertjes koffie, lege suikerstaafjes, half opgegeten broodjes liggen overal verspreid. Terwijl de afvalemmer nog geen meter verderop staat. Maar ach, er komt wel weer een schoonmaker die het opruimt :S

Wat mij betreft volgen we het voorbeeld van Singapore en wordt dit hardhandig aangepakt met een wet en boetes. Als mensen het blijkbaar niet gewoon uit zichzelf kunnen (willen) en anderen hier de dupe van zijn, blijft dit denk ik als enige mogelijkheid over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gemakzucht, gecombineerd met het feit dat men er toch geen problemen mee krijgt.
Doe hetzelfde in Singapore en je bent gauw door je maandsalaris heen.

Zelf ben ik wel van de prullebakken. De enige uitzondering hierop vormen klokkenhuizen van appels, omdat vogels die zo graag oppeuzelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luiheid en een soort van rebellie.
Dat leren ze niet, want iedereen doet het.

Misschien meer speciale speelruimte reserveren voor de jeugd. Kunnen ze daar ervaren hoe het is op een vuilnisbelt te spelen als ze er niets aan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is meestal de jeugd die dat doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is bekend in de sociale psychologie dat mensen doen wat andere mensen ook doen. Als het ergens al een bende is (graffiti, afval op de grond, vervallen buurt) zijn mensen veel eerder geneigd om er nog wat zooi bij te gooien.
Wanneer je dus zorgt dat een bepaalde buurt schoongehouden wordt, en er geen troep ligt of achterstallig onderhoud is, is de kans veel minder groot dat mensen er nog meer zooi van maken. Onderhoud en opruimen helpt dus al een heel eind om verdere troep tegen te houden. Maar uiteindelijk heb je overal mensen die de regels (de letterlijke en de 'geimpliceerde') aan hun laars lappen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Luie mensen heb je altijd bijna alles is een zooitje tegenwoordig kijk in de bussen,treinen hoeveel krantjes er wel niet op de vloer liggen! En tja dan komt nog een gedeelte oververpakking (als dit een bestaand woord is) hoeveel snoepjes zitten wel niet in 2 papiertjes enz!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen hebben zijn gewoon heel erg lui.. Vooral jongeren zijn te lui om 2 stappen naar de prullenbak te lopen.

Bij jongeren is het vaak ook een stukje stoer doen.. en bij volwassen een stukje 'kijk ik ben volwassen dus ik mag iets neergooien'. Mijn broertje vond het altijd prachtig om iets uit het autoraampje te gooien.. dan zat hij te schateren van het lachen.. Misschien omdat het zo leuk wegwaait of wegdwarreld..

Misschien als mensen elkaar erop attent maken van goh, er ligt nog iets.. Ik denk dat beboeten niet helpt. Want dan gaan mensen het juist doen voor de kick..