wat kan ik doen om mijn leervermoge te verbeteren en dingen juist goed te onthouden ...?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Zorgen dat je goed uitgerust bent en goed ontbijten, is al heel belangrijk als je dag begint. Je neemt dan beter leerstof in je op.
Bij een vak waarbij je moeite hebt, VRAGEN om uitleg tot je het begrijpt. Doordat je het begrijpt heb je het in wezen al geleerd.
Niet achter elkaar leren want dan neem je op gegeven moment niets meer op. Zorg voor wat ontspanning tussendoor, ga even naar buiten en adem weer wat zuurstof in, dit verfrist je hersenen ook weer.
Kijk eens op de site;
http://www.ezelsbrug.nl/ezelsbruggen/, hierin staan voor allerlei vakken handige tips om dingen makkelijker te onthouden.
De hoofdzaak is dat je veel overleest, hardop lezen, dan onthoud je ook goed, omdat je dan de woorden niet 'overvliegt'.
Heb je een pw. sta dan iets eerder op en lees het nog een keer door.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat van 'vragen' vind ik een hele goede!
Hoe vaak ik op mijn stages niet na een toets pas hoorde: 'ja maar ik snapte het niet...' Als die mensen het van te voren gevraagd hadden, hadden ze waarschijnlijk een beter cijfer gehad ;-)

Andere antwoorden (7)

Ik zou zeggen onthoud ezelsbruggetjes dat gaat sneller als je moeilijke namen moet onthouden. Dat is de manier waarop ik het altijd doe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag van je.

Belangrijk is het, als je je huiswerk zit te leren, dat je een eigen vaste plek hebt. Op je kamer of aan een eigen buro. Zodat je je kunt concentreren. Leg alles wat je niet nodig hebt, van je buro af. Dat kan dan ook niet afleiden.

Ga steeds een half uurtje stevig aan het werk en dan een paar minuten pauze. Even rondlopen, kop thee. Of een liedje op je MP3 zetten. En dan weer aan de slag.

Echt in je boeken duiken. Geen afleiding van de tv of van je msn.

Goed je werk plannen. 40 woordjes leren niet de avond van te voren, maar al een week eerder beginnen en elke dag 10 erbij. Dan ken je ze op tijd en dan heb je ook nog een paar dagen om te herhalen.
Vooruitwerken. Wat er in je agenda staat dan kun je alvast maken/leren. Misschien heb je in het weekend meer tijd dan doordeweeks. Maak dan alvast een paar uur huiswerk in het vooruit.

Herhalen. Dat is de kracht. Vroeg genoeg beginnen met leren en vaak herhalen. Dat onthoud je dan beter dan dat je het alleen een keertje overleest. En schrijf dingen op. Woordjes bijvoorbeeld, op je pc schrijven. Ook een tip om daardoor beter te onthouden.
En laat je overhoren. Dan weet je waar je zwakke punten nog liggen.

En vakken zoals geschiedenis of aardrijkskunde: uittreksels maken en dan pas leren. Dan krijg je de lesstof beter in je hoofd omdat je het al een paar keer hebt gezien.

Kleine stukjes tegelijk. Goed lezen. Desnoods hardop. Dan een tweede klein stukje erbij en dan gelijk het eerste stukje samen met het tweede stukje herhalen. En dan het derde stukje erbij. Stapje voor stapje.

Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+goed uitgelegd!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je Jamynator, dat help echt. Vier korte half uurtjes zijn veel beter dan twee uur aaneen. Dan weet je dat je zo weer een pauze hebt en je zit niet zo aan te hikken tegen uren studeren.
Er is al een heel goed antwoord gegeven, door 'bestevaer', als toevoeging zou ik zeggen, heel goed van je dat je jezelf die vraag stelt.

Je leervermogen/prestatie verbeteren is vaak een kwestie van herhalen en doorzetten.

Onthouden kun je door er een visueel beeld er bij te vormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schrijf het op!!

Wat je al eens hebt opgeschreven blijft nog beter hangen dan wat je eens gelezen hebt!

Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door herhaling leer je dingen vaak heel goed. Bij bijvoorbeeld het leren van woordjes of jaartallen, kan je het programma 'teach2000' gebruiken, dat kan je gratis downloaden. Je voert in wat je moet leren, en het programma overhoort jou net zo lang, totdat je alles goed beantwoord hebt. Elke keer wanneer je iets fout beantwoord, krijg je het goede antwoord te zien en krijg je weer de volgende vraag. Later krijg je weer die fout-beantwoorde vraag. Heb dit programma zelf ook vaak gebruikt, je kent alles binnen no time!

Daarnaast helpt natuurlijk samenvatten en deze samenvattingen leren: zo blijf je er mee bezig. Het helpt als je alles voor jezelf hardop vaak genoeg zegt.

Als je een beetje creatief bent, helpt het misschien ook als je liedjes verzint over de stof die je kennen moet. Klikt misschien een beetje lame, maar denk er maar eens over na: hoeveel liedjes zijn er eigenlijk wel niet die je feilloos mee kan zingen?

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede truc om te leren (en om te controleren of je het nog weet) is de stof die je net hebt gelezen aan iemand anders vertellen/uitleggen. Dit heeft 2 voordelen: Je herhaalt de stof + je moet de stof begrijpen om het een ander uit te kunnen leggen. Als je dit kunt begrijp je stof ook echt en zit het ook in je hoofd. Dot werkt echt heel goed! Op deze manier kun je dus ook nog heel goed samen leren wat leuker is. Maar gewoon aan je ouders uitleggen is ook goed :)

Een tweede truc is visualiseren! (zie die scheikundige stofjes voor je als ze een verbinding maken of bedenk een logisch plaatje bij het woordje wat je moet onthouden.

Een derde tip, stop de dingen die je wilt onthouden denkbeeldig in laatjes, kastjes ed. die je thuis echt hebt staan. Zie voor je dat bijvoorbeeld de engelse woordjes in het keukenkastje zitten. wanneer je het proefwerk hebt ga je in je hoofd naar het kastje waar je thuis de woordjes in hebt gedaan. Doe dit kastje/lade in je gedachten open en tadaa(!) daar zijn je engelse woordjes.
Ik weet het, het klinkt vaag maar het werkt echt!

De vierde tip heeft ook wel wat te maken met hierboven staat, maak een mindmap! Dit betekent dat je bij 1 woord als thema neemt en deze opsplitsen subwoordjes, bij elk woordje maak je een eenvoudig tekeningetje wat met het woord te maken heeft. Je zult merken dat je de tekeningetjes (doordat je er zo bewust mee bezig bent geweest) onthoud je het woordje en tekening sneller en makkelijker.

De laatste en misschien een vreemde tip, maak een spiekbriefje! Schrijf alles op wat je nog niet weet maar wel nodig hebt voor je toets. Wat je dan eigenlijk doet is namelijk een samenvatting maken van de dingen die je echt niet weet maar wel moet weten. Je zult zien door het op te schrijven onthoud je het sneller en heb je uiteindelijk (en dat weet ik uit ervaring) dat spiekbriefje helemaal niet meer nodig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn al ontzettend goede antwoorden te geven.
Wat je met talen nog kunt doen, is eenvoudige stukjes lezen van te voren, of muziek luisteren met teksten in die taal. Het hoeft niet meteen te maken te hebben met wat je moet leren, en het mag gerust heel eenvoudig zijn (en iets wat je echt leuk vindt natuurlijk). Dan ben je al een beetje 'vertrouwd' met de taal, waardoor je makkelijker kunt komen bij wat je geleerd hebt. Het omschakelen gaat makkelijker, zeg maar.