Als ik een stem hoor,dan bedenk ik daar altijd een gezicht bij...hoe kan het dat als ik die persoon dan ontmoet,ik er ALTIJD volledig naast zit?:(

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (11)

Omdat elk verband ontbreekt. Statistisch gezien zou je het af en toe goed moeten hebben, dus heb je vreselijke pech.
13 jaar geleden
Je brein zit boordevol met gegevens, bij het horen van een stem, gaat je brein er direct een beeld bij vormen, dit beeld komt heel vaal totaal niet overeen met de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik nou ook vaak. Misschien hebben we gewoon een slecht referentiekader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn verbanden die je waarschijnlijk in je (vroege) jeugd al legt en waarschijnlijk heb je het ook af en toe goed, maar dat valt niet op; het valt pas op als je er naast zit en in jouw geval had je waarschijnlijk een aantal ervaringen die niet of weinig overeenkomen met het gemiddelde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja grappig is dat...omdat je automatisch een filmpje afdraai in je hoofd bij het horen van een stem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is natuurlijk zo dat iedereen verschillend is. Je kent en ziet ontzettend veel mensen, en op basis van die gegevens kun je een beeld van iemand vormen. Maar omdat er zo ontzettend veel eigenschappen zijn, kunnen we het haast nooit goed 'gokken'.
Bepaalde kenmerken kunnen we natuurlijk wel goed hebben: haarkleur, grote neus, dik etc. Maar daar blijft het meestal ook bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal altijd gokken zijn. Een stem kan aan- en onaangenaam klinken, ook oud of jong. Ons brein kleeft daar automatisch een beeld op naargelang de ervaringen die wij met deze stemklanken hebben. Als het gezicht zou kloppen met ons denkbeeld zou dat pas straf zijn en puur toeval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je onbewust de stem koppelt aan een gelijkaardige stem waarvan je het gezicht wel kent, van in de dagelijkse omgang of via het medium televisie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heb ik nou ook altijd als ik eerst het boek lees en daarna de film zie. Dan heb ik in gedachten een héél andere hoofdpersoon.
als ik daarna dat boek nog eens lees, is het in mijn gedachten tijdens het lezen wel de acteur geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, ben je niet de enige!!
En het kan TOTAAL anders zijn dan dat je dacht.
Ik herken dat en heb dat dus ook. Ik maak mijn eigen plaatje. Jong/oud, man/vrouw/ uiterlijk. Doe ik niet bewust. Dat is er gewoon in mijn hoofd.
Soms wel schrikken hoor, in het echt....

Maar als die ander ook een plaatje in zijn hoofd heeft van jou, wie weet of dat dan klopt :) ?

Het is gewoon de stem waar je op af gaat. Meer heb je immers niet? En jouw hersens vinden dat die stem bij plaatje X hoort. Totdat je die persoon dan in het echt ziet, blijft plaatje X voor jou persoon X.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je wil heel graag iets associëren want daar zijn mensen-hersens nu eenmaal heel goed in, alleen op dit punt werkt het niet! Er is geen verband tussen iemands stem en hoe hij of zij er uit ziet, maar in jouw hoofd bestaat dat verband wel.

Waarschijnlijk ben je iemand die veel in beelden denkt en goed kan visualiseren.

Zie ook mijn onderstaande vraag en het antwoord daarop van Skusme.