Waarom heet 'Monster van Riga' niet gewoon 'Monster van Amsterdam?

Amsterdammers kloppen zichzelf graag op de borst. Ze zouden tolerant zijn. Ze zouden sociaal zijn. En of je nu uit Malawi, Canada of Italie komt: Ze noemen je - of je nu wilt of niet - meteen Amsterdammer. Maar de Amsterdammer met Letse roots is ineens een buitenlander. Ingeschreven in het Amsterdams burgerregister. Amsterdamse reinigingsrechten e.d. betaald. Toch echt een Amsterdammer. Waarom spreekt men in de per niet gewoon van het 'Monster van Amsterdam'? Is men ineens niet meer zo op de buitenlanders? Is het niet met twee maten meten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (5)

Ja als je ingeschreven staat in een gemeente behoor je tot de gemeente dus in dit geval ben je een amsterdammer. De manier zoals vroeger van je bent geboren en getogen in woonachtig in amsterdam. Ik ben een geboren en getogen amsterdammer maar woon en ben ingeschreven in een andere plaats. Veel geboren amsterdammers wonen niet meer in amsterdam. Maar voelen zich nog wel amsterdammer.

Toegevoegd na 12 minuten:
Is je dus niet duidelijk maar het is niet het monster van Amsterdam het is een monster dat is het hij heeft huis gehouden in diverse plaatsen is wel woonachtig in amsterdam
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Excuseer, maar dit is toch echt geen antwoord op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat 'ie in meerdere plaatsen in de fout is gegaan, was pas veel later bekend. Hij dient dus gewoon 'Monster van Amsterdam' te heten. Voor mijn part 'Monster van Mokum'.
Men associeert zich nu eenmaal niet graag met dit soort mensen, dus het is in dit geval makkelijk om zijn oorspronkelijke afkomst te gebruiken. Als deze man juist een heldendaad had verricht, was hij wel een Amsterdammer, omdat men zich daarmee wél wil associëren. Ja, het is met twee maten meten, zoals je zelf al zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Monster van Riga klinkt beter. En het is meer onderscheidend. Zoveel monsters uit Riga zullen we niet meer tegenkomen (hoop ik) en er zijn vast al wel eerder verschrikkelijke mensen geweest die uit Amsterdam kwamen. Dan zou je met nummers moeten werken om onderscheid te maken.
Heeft dus niets met het buitenlands zijn te maken van deze persoon, het is gewoon een aanduiding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar ga ik niet in mee. Ik heb nog niet gegoogled op "Monster van Amsterdam', maar het zullen er niet zo veel zijn. Denk ik. 'Monster van Mokum' klinkt toch beter, lijkt me.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat er om dat het kenmerk van deze persoon is dat hij uit Riga komt oorspronkelijk. Uit Amsterdam komen is niet onderscheidend genoeg. Ga er ook maar vanuit dat er niemand Monster van Amsterdam genoemd wordt.
Dat is waarschijnlijk weer nederlands achtig.
Als ons nederlands elftal verliest hebben ZIJ toch verloren en als ze winnen dan hebben WIJ gewonnen.
Ondanks dat je een Amsterdammer bent ben je ook nederlander. Nederlanders komen graag voor iets uit als het positief is, maar minder graag ervoor uit als het negatief is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ik eerst aangeven dat de naam 'Monster van Riga' al weerzinwekkend is. Het is typisch een benaming van de ultieme sensatiekrant Telegraaf.

Het gaat bij deze krant om het verkopen van zoveel mogelijk exemplaren. Om mensen aan het lezen te krijgen kun je hen beter lokken met de naam Monster van Riga i.p.v. Monster van Amsterdam. Riga is namelijk een tamelijk onbekende stad voor veel Nederlanders en onbekend maakt onbemind. Het gegeven dat mensen dikwijls bang zijn voor het onbekende zal je bekend zijn. Goede verkoopcijfers zijn zo gegarandeerd.