Het ligt eraan wie je het vraagt.
Zuid-Korea zal zeggen: Noord-Korea is DE vijand.
Noord-Korea zal zeggen dat Zuid-Korea dat is.
De 'bondgenoten' zullen de versie van het ene of het andere land aanhangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

De tegenstander...

Voor een specifieker antwoord zul je de vraag toch iets specifieker moeten maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de TEGENpartij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aggressor zou dat zo maar eens kunnen zijn...!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De partij die tegen jou is.

Het hangt er dus maar van af waar jij staat.

In de laatste oorlog zag niet iedere Nederland
Duitsland als de vijand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal is dat geen partij, maar een land. En het lijkt me uitgesloten,dat wij als Nederland met een partij in oorlog geraken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een oorlog vindt alleen plaats tussen officiele landen. Tussen deze landen is de tegenstander (andere land dus) de vijand.
Als je bedoelt wie de slechterik is. Dat is de aggressor en meestal het land dat de oorlog begint of een daad heeft gestelt die aanleiding is tot een oorlog.

Toegevoegd na 4 uur:
Oorlog is een gewapende strijd tussen volkeren of staten.
Dus iets breder dan in eerste instantie genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als land A de oorlog begint tegen B is B zijn vijand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou straks aan ga vallen dan ben jij voor mij de vijand. En jij vindt mij de vijand!
Het antwoord is dus over het algemeen de tegenpartij.

Echter, wanneer bijvoorbeeld Belgie een aanval voorbereid op Nederland dan vinden de Nederlanders de Belgen de vijand. Echter, omdat de Belgen dit misschien not done vinden van de Belgen, zullen er ook Belgen zijn die de Belgen als vijand zien. Het blijft dus gewoon het verhaal van de partij die de ander als tegenpartij ziet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is voor iedereen anders. Het ligt er maar net aan, aan welke kant jíj staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen Nederland bezet werd door de Duitsers in WO II, waren er mensen die heulden met hen, en er was het verzet. Dus twee groepen landgenoten die een andere vijand hadden. Aangenomen wordt dat de bezetter of uitlokker de vijand is. Na een oorlog werd meestal de verliezer als vijand beschouwd.