Waarom doen 'we' boodschappen bij de Voedselbank?

Ik moet voor school een sectorwerkstuk maken, met als onderwerp, de Voedselbank, ik moet als hoofdvraag, de vorige vermelde vraag beantwoorden. Kan iemand helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

de voedselbank is voor mensen met het allerlaagste inkomen...
die anders niet te eten hebben...die totde oren toe in de ellende zitten...

Toegevoegd na 3 minuten:
Voedselbanken Nederland is enkele jaren geleden ontstaan uit een fusie van de toen bestaande Federatie Voedselbanken Nederland (FVN) en Voedselbanken Nederland/Rotterdam (VN). Het bestuur van Voedselbanken Nederland wordt gevormd door vertegenwoordigers van de acht regio’s, aangevuld met een onafhankelijk voorzitter.

In Nederland zijn er momenteel ca honderd en twintig locale voedselbanken. Samen verstrekken ze elke week of eens in de twee weken voedselpakketten aan ongeveer twintigduizend huishoudens.

Voedselbanken Nederland heeft een coördinerende en voorwaarden scheppende rol. Ze maakt zich sterk voor een goede en zo eerlijk mogelijke verdeling van de beschikbaar komende goederen over de regio’s. Uitgangspunt is dat elke cliënt, waar ook in Nederland woonachtig, een zo gelijkwaardig mogelijk voedselpakket krijgt. Ook opbrengsten van financiële acties worden eerlijk verdeeld over alle voedselbanken in het land.

De voedselbanken hebben zowel landelijk, regionaal als locaal, afspraken met voedselproducenten en distributeurs over het beschikbaar stellen van overtollig voedsel. De praktijk toont aan dat er nogal eens sprake is van overproductie (er is meer geproduceerd dan er wordt afgezet).

Naast een stagnerende afzet gebeurt het bijvoorbeeld ook dat goederen worden aangeboden omdat de verpakking is beschadigd of omdat producten uit de handel worden genomen of omdat het product in een geheel nieuwe verpakking wordt gepresenteerd.

Door het beschikbaar stellen van dergelijk overtollig voedsel aan de voedselbank wordt voorkomen dat bedrijven dit storten c.q. vernietigen. Het voorkomen hiervan is overigens ook één van de belangrijkste doelstellingen van de voedselbankorganisatie. Door het aan de voedselbank te geven in plaats van het te vernietigen, besparen de bedrijven bovendien stortkosten terwijl het milieu minder wordt belast via de uitstoot van co2.

Voedselbanken Nederland is altijd geïnteresseerd in het aanbieden van voedsel en het opzetten van acties waarvan de baten ten goede komen aan de Voedselbank
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zover ik t heb begrepen"doe"je geen boodschappen bij de voedselbank,althans,als je op dezelfde manier boodschappen doet in een reguliere supermarkt,je bent afhankelijk van wat de voedselbank voorhanden heeft en dat wordt verdeeld onder degenen die het nodig hebben.
""boodschappen doen is mijns inziens naar eigen keuze je benodigdheden halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ een plus zo is dat!
Als dit je hoofdvraag is, dan moet uit jouw werkstuk blijken waarom 'we' boodschappen doen bij de voedselbank. Het heeft dus helemaal geen zin als wij hier met z'n allen gaan zitten beantwoorden, want JIJ bent degene die een conclusie moet vinden bij deze vraag.

Tip: verdiep je eens in mensen met hele lage inkomens en schuldenproblematiek. Hoe komen ze zo diep in de schulden? Wat houden die per week over om boodschappen te doen? Hoe komen ze aan hun eten? Waar kloppen ze aan voor hulp?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je doet geen boodschappen bij de voedselbank. Arme mensen kunnen daar voedsel pakketten halen als ze voldoen aan de gestelde criteria.
13 jaar geleden
Dat heeft natuurlijk te maken met de armoede die er ook in Nederland heerst.

Er is natuurlijk niemand die graag boodschappen wilt doen bij de Voedselbank. De pakketten worden ook gratis aangeboden aan de mensen.

Je moet uiteraard wel aan bepaalde, financiële voorwaarden voldoen wil je in aanmerking komen voor een voedselpakket. Ik dacht dat je bijv. als alleenstaande, per maand, na aftrek van de vaste lasten, niet meer dan €175,- mag overhouden.

Het is een goed initiatief, wat helpt om de arme gezinnen in Nederland bij te staan in hun strijd tegen de armoede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat die "we" geen andere keuze hebben en allang blij zijn dat ze nog wat te eten krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de site van www.voedselbankennederland.nl staat rechts boven een citaat van moeder Theresa:

"Wat me het meest ergert, is niet dat er rijken en armen bestaan, het is de verspilling", het antwoord op je vraag zal ik je geven, de vraag klopt niet, want wat al gezegd is dat je geen boodschappen doet op de voedselbank, maar een instantie je dit aanbiedt.

Als je de vraag zo zou stellen, dan vind je op deze site je antwoord!

Toegevoegd na 1 minuut:
P.s dat citaat vind ik gewoon mooi!