mogen collega's eeen relatie aangaan ?

- mijn stagiar heeft in mijn pauze deze vraag gesteld, leuk!
we maken grapjes over en weer vandaar deze vraag van hem , denk ik. Inmiddels heeft hij zelf een account aangemaakt, goed zo

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (13)

Waarom zou dat niet mogen? er is echt geen wet die dat verbied
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk mag dat...
Dan zijn het geen collega´s meer maar partners en partners mogen dat altijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom dat niet zou mogen.
Lijkt me alleen niet echt prettig als de relatie op een gegeven moment ten einde komt, om dan continue je ex weer tegen het lijf te lopen (en het lijkt me dan ook niet goed voor het bedrijf). Maar bij mijn weten mogen werkgevers dat niet verbieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het geen beleid is van het bedrijf die min of meer relaties op de werkvloer verbieden dan kan dat...

Dat relatie verbod is overigens een schijnverbod, want geen werkgever kan verbieden om verliefd te worden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen geldt binnen bedrijven waar dat niet wenselijk is een 'code of conduct'. Veelal moet je goed in de gaten houden hoe de verhouding binnen het bedrijf effect ondervindt van je relatie. Iemand die op een 'productie'-afdeling werkt en een relatie met iemand van Finance of HR krijgt, zal hier waarschijnlijk door het bedrijf worden aangesproken in verband met het mogelijk ondermijnen van hiërarchische structuur en of gevaar van uitlekken van informatie via oneigenlijke weg.

Verder wordt er zelfs in bedrijven waar wel een code of conduct geldt meestal niet moeilijk gedaan wanneer je een relatie krijgt met een naaste collega. Wel kan het gevolg hebben wanneer de relatie overgaat en je niet makkelijk meer samenwerkt. Wie neemt er dan beslissingen? Ga jij ergens anders werken? Of de ander? Kun je nog door een deur? Is het wenselijk voor het bedrijf dat de productie inzakt omdat je niet samen wil werken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij mag dat wel.
Ik ken een paar gelukkige huwelijken die op die manier tot stand zijn gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verliefdheid/liefde laat zich niet snel beperken maar het kan best lastig zijn of worden.

In het bedrijf waar ik werk heb ik het meegemaakt dat het absoluut niet gewaardeerd werd. Op zeer subtiele en geraffineerde wijze heeft het management besloten dat het 'not done' was. De man in kwestie werd dusdanig klem gezet en 'getrechterd' dat uiteindelijk de keus overbleef om ontslag te nemen of ontslag te krijgen...

Voor de rest sluit ik me geheel aan bij Guidance.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat mag.

Soms heeft een werkgever liever niet dat werknemers onderling een relatie krijgen, en soms kan dat ook objectief vervelende gevolgen hebben (denk aan mensen met een gevaarlijk beroep die dan minder goed rationeel beslissingen kunnen nemen) maar in zo'n geval is het netjes als één van de twee wordt overgeplaatst naar een andere afdeling of geholpen wordt bij het vinden van een nieuwe baan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk!! Zo ben ik aan mijn man gekomen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Collega's hebben per definitie een relatie; een zakelijke relatie. Veel collega's hebben daarnaast ook een vriendschappelijke relatie.

Maar je doelt waarschijnlijk op een liefdesrelatie; er is me geen wet of bedrijfsreglement bekend waaruit blijkt dat dat niet zou mogen. Ik kan me wel voorstellen dat in bepaalde beroepsgroepen het niet mag; maar dat is dat een regel van het bedrijf. Ik weet er zo gauw geen, maar ze zullen er ongetwijfeld zijn.

Ik heb vele collega's die met elkaar getrouwd zijn, dus het mag en het komt ook voor. Er zijn ook veel huwelijken die op de klippen lopen doordat een van beide partners verliefd worden op een collega. Dat mag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn situaties waar het minder handig is; bv. als de een (directe) leidinggevende van de ander is.

Ik heb een collega gehad die ander werk is gaan zoeken omdat ze een relatie kreeg met één van de directeurs, en ze hun relatie belangrijker vond dan haar baan. Ze wilden belangenverstrengeling voorkomen. Voorzover ik weet zijn ze nog steeds samen.

Maar mogen: in principe wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het mag..maar ik kan uit ervaring spreken als ik zo om mij heen kijk dat het niet altijd blijft werken na een aantal jaar...