Eén op tien kinderen groeit op in armoede. Hoe komt dat? We zijn toch zo'n rijk land?

Het aantal kinderen dat in armoede opgroeit is vorig jaar gestegen van 8 naar ruim 9 procent. Dit na een daling in de jaren daarvoor. Bijna 10% vind ik best veel en het gaat niet om een paar jaar maar om de leeftijdsgroep van 0 tot 15.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet voor niets dat de voedstelbanken in een nood voorzien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keesvi, een goeie vraag, met nog betere antwoorden!

Antwoorden (11)

je ziet wel schijn bedreigd,er is wel degelijk armoede in Nederland alleen in Den Haag ziet men dat niet.Laat de regering maar eens een jaar rondkomen met een bedrag van 1450 euro Zal er dan iets veranderen .En deze malaise was er al voor de crisis alleen wij Nederlanders zijn een trots volkje en geven niet gauw toe dat we het slecht hebben.Den Haag moet wakker worden en terug naar de werk vloer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoorde net op de radio wat voor bedrag als "armoedegrens" gebruikt wordt. Daaruit haal ik dat dit vooral een relatief begrip is.

Eerder zijn de verlangens te hoog dan dat dat inkomen (930 voor alleenstaande) te laag. Mijn oudste zoon, student, komt ruim rond van zijn toelage (van overheid ..beurs..en mij samen ca 800 per maand waarvan zorg verzekering, hoog college geld studie boeken ed. ook betaald moeten worden)
Hij voelt zich ook niet arm want andere studenten in de omgeving hebben een vergelijkbare standaard. Kamer inrichting is uiteraard van kringloop en andere goedkope winkel ketens.

Toegevoegd na 2 minuten:
Indertijd, toen ik met het minimum (jeugd)loon aan het werk ging had ik het ook niet arm hoewel dat , inflatie gecorrigeerd, eerder minder was dan die 930 dan meer.
Kon gewoon doen waar ik , alleenstaand , zin in had. (Geen auto betalen...de fiets vond ik echter genoeg...wel lekker op vakantie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat die rijkdom oneerlijk verdeeld is.
Omdat door de economische crisis veel mensen het met een (veel) lager inkomen moeten doen.
Omdat sommigen bij minder koopkracht hun kop in het zand steken en hun bestedingspatroon hier niet op aanpassen.
Omdat mensen meer op zichzelf gericht zijn en minder bereid een ander (financieel) te helpen.
Omdat het beeld bestaat dat men overal "recht" op heeft en ook een dure vakantie, grote TV etc. wil hebben ook als is het geld daar niet voor.
Omdat sommige jongeren niet goed meer met geld leren omgaan met grote gevolgen voor later.
Omdat het ons door banken en andere financiele instellingen gemakkelijk wordt gemaakt geld te lenen in plaats van te sparen.
Omdat mensen het vaak moeilijk vinden hun behoeftes uit te stellen totdat ze het geld ervoor bijelkaar gespaard hebben.
Omdat we de macht van de hebzucht en het geld met z'n allen massaal onderschatten.

DAAROM is er in zo'n rijk land als Nederland armoede.

Toegevoegd na 52 minuten:
Armoede is volgens de definitie van de Verenigde Naties het niet kunnen voorzien in de eerste levensbehoeften. Zij ontstaat wanneer een persoon of een groep mensen onvoldoende betaal- en of ruilmiddelen heeft om in de primaire levensbehoeften te kunnen voorzien. De bestaansmiddelen hiervoor zijn wel aanwezig, maar ze kunnen als gevolg van schaarste onbetaalbaar worden. Primaire levensbehoeften omvatten zaken als schoon en drinkbaar water, voedsel, kleding, huisvesting en gezondheidszorg. Zij gelden als noodzakelijk om een menswaardig leven te kunnen leiden. Deelnemen aan het sociale leven, degelijk onderwijs en ontspanning kunnen als secundaire levensbehoeften beschouwd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel een beetje wat je onder armoede verstaat natuurlijk. Bij armoede denk ik aan mensen die geen dak boven hun hoofd hebben, niet of nauwelijks te eten, geen medische zorg, geen kleding en al helemaal geen extra's.
Eerlijk gezegd ken ik in Nederland geen kinderen die deze zaken moeten ontberen. Natuurlijk is niet iedereen even rijk - dat kan ook niet ; hoe rijk een land ook is, er zal altijd een onderste klasse blijven en die zal relatief altijd arm zijn. Maar die 10 % minst rijke kinderen in Nederland arm noemen, dat gaat me soms echt wat te ver.
Slecht een enkeling heeft zoveel schulden waardoor er zo weinig overblijft om van te leven dat het handje ophouden wordt (voedselbank, leger des heils, vrienden en familie) maar zelfs die kreperen uiteindelijk niet. Niet zoals dat in een heel wat groter deel dan 10 % van de wereld nog dagelijks gebeurt.

We zijn dan wel een rijk land -iedereen heeft hier bijvoorbeeld (recht op) een dak boven zijn hoofd, centrale verwarming, electriciteit, een bepaalde mate aan luxe-artikele (teevee, wasmachine, koelkast, gasfornuis), dagelijks meerdere maaltijden met voldoende calorieen, onbeperkte medische zorg, onderwijs - maar ook in een rijk land zullen er altijd mensen zijn die, binnen of buiten de eigen schuld, door de mazen van het vangnet heen glijden. Als we allemaal twee keer zo veel geld krijgen, is nog altijd dezelfde 10 % relatief het armst, en groeit dus nog steeds 10 % van de kinderen op in 'armoede'.

Toegevoegd na 3 minuten:
Tussen haakjes, in vrijwel geen ENKEL land, inclusief de allerarmsten, zijn de inkomensverschillen Zo klein als in NEderland. Natuurlijk zijn er een paar mensen die extreem veel hebben, maar het gros van de Nederlanders leeft gewoon van een modaal inkomen, iets daaronder of iets daarboven. En niemand, niemand zit onder de armoedegrens van 4 dollar per dag (inclusief 'vaste lasten', die ze ook niet in elk land hebben).

Bijgaand tabelletje spreekt redelijk voor zich.

Toegevoegd na 10 minuten:
Overigens is die 10 % een schitterend gemiddelde op wereldschaal ; geen ENKEL land heeft een lager percentage , behalve, zoals uit deze (zie link) grafiek blijkt, China en Libie (???) - ik vermoed dat er met die cijfers eerder gegoocheld is dan dat dat zulke extreem rijke landen zijn.
OF de hele bevolking is zo arm, dat er nauwelijks van een grens te spreken is.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a6/Percent_poverty_world_map.png
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De legenda is bij het grafiekje weggevallen :
Blauw : laagste inkomens-grens
Rood : niet veel maar toereikend-grens
Groen : basisbehoeftengrens
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed verhaal en inderdaad valt het in Nederland nog ruim mee als je het vergelijkt met heel veel (zoniet alle) andere landen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elcapitain, durf je dat ook te zeggen tegen die bijstandsmoeder die elke week haar pakket ophaalt bij de voedselbank? Natuurlijk valt het, in vergelijking met andere landen, hier nog wel mee. Maar daar ging de vraag niet over. Je kunt je er nl. ook heel gemakkelijk erachter verschuilen en als excuus gebruiken om er maar niets aan te doen. Dat is mijn bezwaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het betekent ook heus niet dat het niet ontzettend vervelend is als je bij die onderste 10 % hoort, vooral als je ook nog buiten je eigen schuld in de schulden bent gekomen (door ziekte of overlijden of scheiding of wat dan ook), maar dat verandert niets aan het feit dat armoede relatief is en blijft. Zelfs de allerlaagste inkomens (bijstand) hebben het materieel vele malen beter dan een gemiddeld modaal gezin in de jaren 50. De bijstandsgezinnen die ik heb hebben allemaal bijvoorbeeld een computer, een magnetron, een teevee met dvd-speler en bijna dagelijks vlees op tafel (zo niet dagelijks), ja, zelfs kant-en-klaar-producten op de eettafel ! De enige uitzondering eigenlijk zijn de mensen die (tijdelijk) in de WSNP zitten, en die het daar in zeker 4 van de 5 gevallen zelf een beetje (of een beetje boel) naar gemaakt hebben. Natuurlijk is dat wrang, maar al dat geld moet wel worden opgehoest door de mensen die keihard werken voor hun boterham. Een gemiddelde werknemer gaat elke dag naar de zaak met 4 of 5 andere mensen op de bagagedrager. Ik vind dat nogal wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen, helemaal mee eens met je laatste alinea. Maar dan zul je DAAR wat aan moeten doen. Alleen maar uitkeringen verhogen is symptoombestrijding. Je moet ervoor zorgen dat iedereen de kans krijgt om zijn eigen brood te verdienen. En als dat niet lukt zul je naar de reden moeten kijken. Waarom willen werkgevers bepaalde "groepen" niet in dienst nemen? Waarom wil iedereen een bepaalde levensstandaard? Waarom hebben we met zijn allen zoveel geld voor onszelf "nodig" en willen we het niet met minder doen en met de ander (die misschien minder geluk heeft in het leven) delen? Dat zijn relevante vragen. En niet maar roepen: "het valt hier nog wel mee" en vervolgens jezelf wentelen in rijkdom terwijl de ander, soms letterlijk, in de kou staat. Er is iets fundamenteel mis in het denken van heel veel mensen en daar is armoede, mede, een gevolg van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Friezin ; de vraag was natuurlijk niet aan mij, maar : ja, dat durf ik wel te zeggen ja, en dat HEB ik ook wel eens gezegd. Wat dat betreft spreekt onderstaand artikel dat een tijdje terug in een Helmondse krant verscheen (het originele artikel is helaas verwijderd, maar er staan hier en daar nog quotes, onder andere hier :
http://forum.weerwoord.nl/viewtopic.php?p=245628&sid=47a56eb806109816462e2eb8077dc7ad
(Einde naar beneden scrollen, post van Hajar). Zelfde geldt voor al die mensen die er in de rij staan met een grote hond (!) aan de lijn en een mobieltje (!) in de hand. Schrijnend gewoon. (Voor wie geen zin heeft om te lezen : het gaat om deze zin : Quote : Met name het parkeergedrag van vrijwilligers en van mensen die daar op donderdagmiddag een pakket komen ophalen, loopt volgens de buurt langzaamaan de spuigaten uit. EInde quote.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen, je hoeft mij niet ervan te overtuigen dat er mensen zijn die er de hand mee lichten. En die mogen wat mij betreft heel hard aangepakt worden. En wat voor veel mensen als "eerste levensbehoefte" gezien wordt (een mobieltje, een TV etc) is dat natuurlijk niet zo. Maar wij maken met zijn allen de maatschappij. En als wij vinden dat een mobieltje een onmisbaar iets is in ons leven (en pubers beginnen daar al mee) vind je het dan gek dat de "minderbedeelden" dat dan ook belangrijk vinden. Ik bedoel te zeggen: wij zijn met z'n ALLEN zo materialistisch ingesteld dat dit een 'volksaard' is geworden. Meer, meer, meer, is het credo van de huidige maatschappij. Je ziet genoeg voorbeelden om je heen. Dan kun je het de "armen" niet verwijten dat zij die 'volksaard' ook hebben. Hoe onverstandig ook in hun situatie. Daar ben ik het roerend mee eens. Maar dan zul je het probleem bij de bron moeten aanpakken. Als je dat wilt veranderen zul je toch eerst bij jezelf moeten beginnen en je inzetten om de armoede te bestrijden en ervoor te zorgen dat iedereen kan meedoen in de maatschappij. Roepen vanaf de zijlijn is gemakkelijk als je het zelf goed hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met je eens dat we met zijn allen veel te materialistisch bezig zijn - ik probeer me daar dan ook zo veel mogelijk aan te onttrekken en mijn kinderen te leren dat er een heel groot verschil is tussen de dingen die je wilt hebben en de dingen die je nodig hebt. Mede daardoor kunnen wij van ons modale eenverdieners-inkomen ook een stuk meer permitteren dan menig tweeverdiener om ons heen : simpelweg omdat we het niet doen, en dan gebeuren er leuke dingen met je spaarpot, waar je wézenlijke dingen mee kunt doen. Een groot vrijstaand huis kopen bijvoorbeeld, met een hypotheek van amper een ton. Zo hebben wij bijvoorbeeld geen mobieltjes, doen vrijwel alles op de fiets, gaan NOOIT uit eten, goedkoop kamperen bij de boer (en niet elk jaar op vakantie trouwens), kachel laag en zuinig met energie, en ik maak al ons eten zelf. Zo komen we makkelijk rond van 50 tot 75 euro in de week met zijn vieren.
Ik sta soms echt verbaasd te kijken als ik zie wat vriendinnen met een lager inkomen in hun winkelwagentje gooien of, erger : in de vuilnisbak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als meer mensen zo zouden (willen) leven, tevreden zijn met minder, dan zou er minder armoede zijn, durf ik wel te beweren. Zijn we het daar over eens (-:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heet 'consuminderen'. Leuke sport ; kan het iedereen aanraden, ook met een gevuldere beurs. http://nl.wikipedia.org/wiki/Consuminderen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een discussie....met die leuke dingen uit je spaarpot kun je misschien een leuk wereldreisje maken, om te ZIEN, (en niet te horen van een ander of de media)hoe het er werkelijk aan toe gaat in de Wereld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, is de rest van de wereld in jou opinie zo veel rijker dan Nederland dan ?? Dat vind ik toch lastig te geloven.
sterredag
13 jaar geleden
enkeling? weet je hoeveel mensen er bij de voedselbank komen??? dat is voor mensen die het moeten doen met minder dan een minimum. en soms niet altijd door eigen schuld in de ellende terecht zijn gekomen en te maken hebben met torenhoge schulden, in beslagname etc. En in een omgeving waarin iedereen zonder huis leeft, is je kartonnendoos rijkdom In een omgeving waarin iedereen een huis heeft, internet, televisie, 1 x per jaar op vakantiegaat, af en toe nieuwe kleding kan kopen. Dan is het wel degelijk al armoede als je met een gezin met 4 personen 50 euro per maand te besteden hebt aan boodschappen kleding, etc etc etc. Armoede gaat naar gelang de levenstandaard in de omgeving. Er zijn mensen die leven zonder electriciteit en luxe in de boesboes en zijn wel degelijk gelukkig en ook niet arm te noemen, omdat dit voor hun een goede levenstandaard is. Als armoede is als je eerste levensbehoefte (voedsel en drinken) in het geding komt... dan is dat zeker in Nederland ook het geval. 50 euro is in die landen rijkdom, maar hier is het bijna onmogelijk om daar 31 dagen voor 4 mensen in te voorzien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vecht ik ook niet aan, ik stel alleen dat er altijd, in ALLE gevallen en in ALLE scenario´s relatieve armoede zal zijn. En dat we in Nederland dringend iets moeten doen aan de herverdeling van de sociale pot is overduidelijk. Dat kan echter niet op een enkel maniertje, dat is een hele lange weg en een samenvallen van heel veel factoren. En zolang we in dit land nog bijna kabinetten laten vallen omdat concértkaartjes een paar euro duurder moeten worden en er wat lullige teeveeprogramma´s moeten sneuvelen zodat er meer geld overblijft voor waar dat vele malen harder nodig is, zie ik het nog somber in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen, je schuift steeds verder naar rechts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt ; politiek is een golfbeweging,. Als je te ver doorslaat naar links, moet je een beetje naar rechts, als je te ver doorslaat naar rechts, moet je een beetje naar links. Nogal wiedes dat niet alleen ik maar steeds meer mensen steeds meer ter rechterzijde hellen. Het geld dat we voor sommige dingen nu eenmaal nodig hebben (want ik geloof niet in géén overheid) moet echter wel ergens vandaan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij krijg je een plusje, vanwege de discussie en goede argumenten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed je hebt helemaal gelijk, MAAR denk eens aan jongeren die vanaf hun 18de ALLES zelf moeten betalen? Of die op zich zelf wonen?
Die krijgen 500 euro studiefinanciering en dan 200 euro met een bijbaantje. Dat is 700 euro... En de betalen gemiddeld 400 euro daarvan aan huur en overige kostten (zorgverzekering, boodschappen)
Dan nog eens gemiddeld 280 euro school geld elke maand... Je kan geen kleding kopen je kan geen telefoonrekening betalen je kan geen rijbewijs halen (het is moeilijk om een baan te vinden als je geen rijbewijs hebt.) Je kan niet op stap gaan. Je kan niet eens een keer met vrienden gezellig een terrasje pakken. En maar tellen hoe je het moet doen... Je sociale leven krijgt daar echt een deuk van en ook de gedachtes dat al je vrienden elk weekend op stap gaan, een auto hebben, elke maand gaan shoppen en weet ik wat maakt het er ook niet gemakkelijker op. Oké kinderen in andere landen hebben het veel moeilijker, maar wij leven HIER en niet in China! En daar gaat het om! Die mensen weten niet beter!
Eerlijke mensen die 'arm' geboren worden en hard werken hebben nu niks extra's die hebben over 10 jaar niks extra's en zullen dat nooit krijgen!!!
Want HBO of universiteit kunnen ze al helemaal vergeten! Hoe slim ze ook zijn! We moeten ons niet vergelijken met andere landen, want dit is een hele andere cultuur met totaal andere normen en waarden!
Ja, ik las het in de krant vanochtend.
Dat is wel iets waar je niet iedere dag aan denkt. In ons land met de vele mogelijkheden en de ruime keuze in alles wat je maar kunt bedenken, zou dat eigenlijk niet mogelijk moeten zijn.
De meestvoorkomende reden is volgens mij: geen goed geldbeheer. Je kunt niet uitgeven wat je niet hebt. En koop niet gelijk alles wat je wilt. En wens niet alles wat een ander ook heeft.
Plus dat er veel mensen in ons land komen wonen met een lage(re) opleiding die moeilijker werk kunnen vinden.

E zijn hier al diverse redenen genoemd. Ik heb die eens meegenomen in gedachten in een brede kring van mensen die ik ken.

Het zijn de persoonlijke omstandigheden van een gezin. Bij veel gezinnen loopt het gewoon lekker.

Waar het minder gaat bijvoorbeeld:
-een moeder met een handicap, gescheiden, uitkering, drie kindertjes onder de 15
-een buitenlands gezin met 5 jonge kinderen
-een gescheiden moeder met 2 kindertjes die bij de Voedselbank loopt
-werkeloosheid en een uitkering, 2 kindjes
-schuldsanering gezin (teveel gebruik gemaakt van de postorderbedrijven)
-gedwongen verkoop van huis, 3 kindjes

Daar gaat het moeizaam. Eigen schuld of niet. De kindertjes zijn nog te jong om daar een aandeel in te hebben.

Honger en armoede moet eigenlijk niet mogen in ons land. Matigheid en tevreden zijn daarentegen wel.

Wat ik wel zie is dat jonge ouders, opgegroeid in een tijd dat de bomen tot in de hemel groeiden, nu met een gezinnetje beter moeten nadenken of en waaraan ze geld uitgeven. Niet alles kan, dat is nu eenmaal zo.
Jonge mensen, gelijk een koophuis met nieuwe keuken, nieuwe badkamer, en alles nieuw. Hoge hypotheek. Rustig beginnen in een klein flatje kan ook...

Wat verontrustend is, is dat kinderen van 13-15 al schulden hebben. Als ze eens een keer iets nìet krijgen van pa en ma, dan lenen ze bij vrienden. Dan begin je al verkeerd.
En die geld vretende mobiel-abonnementen, een hoge kostenpost voor jongeren.

Voor ouders: op tijd beginnen met zakgeld. Dan later kleedgeld erbij. Elke maand even een financieel overzichtje laten maken door je kinderen zodat zij en jij weten waar het geld blijft. Bewustwording, sparen en niet alles willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland is een rijk economisch welvarend land, ik woon zelf niet in Nederland wel opgegroeid, als men vraagt aan mij waarom ik niet in Nederland woon (heb zo mijn redenen)dan kan ik die vraag begrijpen.

Ik woon in een Aziatisch land, maar als ik jou vraag lees dat jonge kinderen in armoede opgroeit in de leeftijdsgroep van 0 tot 15, is nog net te jong om te werken. Scholen, studie's zijn heel duur, opvang baby/kleuter als allebei de ouders weken haast niet te doen, al met al, juist die leeftijdsgroep is kostbaar!

In Nederland heeft men een soort vangnet waar men op terug kan vallen indien men niet in staat is om zelf geld te kunnen verdienen (uitkering etc) je bent verzekerd van een bestaansminimum.

Door de hoge vaste lasten ontstaat er toch een soort van armoede in het gezin, waar kinderen soms de dupe van (kunnen) zijn.

Toegevoegd na 59 seconden:
weken=werken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij wel maar en zijn super veel arme landen in afrika en china daar allemaal wat ook heel groot is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Wij zijn rijk' Dat is wat de regering en wij onszelf steeds voorhouden om ons gevoel van eigenwaarde op te vijzelen.We zijn relatief rijk, statistisch gezien en dan nog slechts als gemiddeld persoon. We staan op de 16-de plaats in de lijst van alle landen.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_%28PPP%29_per_capita
Zie de laatste kolom

Wat men gemakshalve vergeet is de GINI coefficient, die iets zegt over de inkomensverdeling

We staan dus niet in de top 10. Als land stellen wij helemaal weinig voor. We zijn maar een kleine economie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou het laatste wat ik vertrouw is dan ook wel internet en zeker wikipedia, bij die info kunnen zelfs mensen die maar gewoon wat invullen!
En we zijn misschien maar een kleine economie, maar we zijn ook een klein land, en voor een kleine economie hebben we wél veel in te brengen.
Ik ben geen lid van een partij en zeker niet van dat bij de VVD hoort. Dat mijn opinie niet gelijk is aan die van jou betekend nog niet dat ik er niets van snap hoor! Dat denigreren van vreemden is echt nergens voor nodig. En dat ik jong ben betekend niet dat ik nergens wat vanaf weet of dat ik nergens ervaring mee heb!
Historisch gezien zitten we al sinds het begin der mensheid in een economische cyclus.. deze cyclus neemt alleen in frequentie toe door de technische ontwikkelingen waardoor mensen harder moeten werken om mee te kunnen komen.
Daarbij komt dat er helaas wel bij dat het genetisch in mensen is vastgelegd hoe ze op de maatschappij en al haar toeters en bellen reageert, afhankelijk van een gemiddeld hoger of lager IQ en EQ.
Als laatste boffen we kwa arme kinderen betreft ook niet echt met dit kabinet, dat alle amusement, waaroor wij ons "rijker" kunnen voelen, steeds duurder en daardoor steeds minder wordt. Doordat dit soort prijzen omhoog gaan, lijken minder bedeelden armer... maar ook dat behoortrd weer tot een historische cyclus.
omdat er nou eenmaal ouder(paren) zijn die niet met geld kunnen omgaan, niet weten hoe ze een baan moeten houden of gewoonweg geen zin hebben om te werken en op hun uitkering zitten...ben ik bang. Daarbij kent nederland onder de oudere generaties nog altijd mensen die vroegtijdig school verlaten hebben om welke reden dan ook, of dit nu oorlog was, te maken had met doorzettingsvermogen of de situatie binnen het gezin. Dat is nu niet meer mogelijk, maar de economische cycli van recessies en werkloosheid zullen nooit stoppen ben ik bang. Sommige mensen hebben dan gewoon pech...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je snapt er niet zo veel van, he.
Waarschijnlijk lid van de JOVD.
nederland geeft mljoenen per jaar uit aan 3de wereld landen terwijl er zat mensen in nederland naar de voedselbank moeten omdat ze hun baan zijn verloren. klopt ook niet echt.
nederland is een van de kleinste landen in europa maar schokt wel als 1 van de grootste aan de EU zodat ze in frankrijk kunnen stoppen met werken met hun 60te (staking frankrijk tijd terug )terwijl wij steeds langer moeten doorwerken.
in nederland klopt heel veel niet het land is misschien rijk maar een normaal gezin mag blij zijn als ze der kinderen zakgeld kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies. Daarom heb ik neer vertrouwen in het huidige kabinet, incl. PVV, dan in die theedrinkers hiervoor. Zelfs nu zie je dat de PVDA en GL spelen met de levens van mensen om het spel. Laten de PVDA Opa Job Cohen en Groen Links tante Femke met elkaar trouwen en zich op Christmas Islands vestigen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier kunnen ze nog naar de voedselbank, vaak zelfs met de auto.
Daar sterven kinderen van de honger.
Dat komt hoofdzakelijk omdat mensen niet met geld om kunnen gaan. Ze geven teveel uit, dan ontstaan er onaflosbare schulden en dan komen de deurwaarders en dan ontstaat armoede. Wie niet meer uitgeeft dan hij heeft, heeft het mogelijk niet breed, maar van armoede is dan geen sprake.

Vergis je niet wat een gezin met twee kinderen aan minimum inkomen heeft:
€ 1239.00 minimum loon of bijstand
€ 220.00 Huurtoeslag (gemiddeld)
€ 130.00 Zorgtoeslag
€ 157.00 Kinderbijslag (per 2 kids 6 - 11 jr, per maand)
€ 110.00 Kindgebonden budget
€ 1856.00 netto per maand

En dan is er vaak nog kwijtschelding gemeentebelasting, korting via de gemeente op (aanvullende) ziektekostenverzekering, bijzondere bijstand (voor bijzondere kosten), participatiefonds (bijv voor een club voor de kids), langdurigheidstoeslag (€ 510,00 pj bij 3 of 5 jaar laag inkomen), kortingspas/stadspas, gratis computer voor schoolgaand kind, etc.

Dus eer dat je onder de armoedegrens zit, moet er echt wel iets gebeuren. Soms gaat dat buiten de verantwoordelijkheid van de persoon om, meestal niet.

En de kleintjes zijn het kind van de rekening...