Mag iemand in het openbaar een carnavalskostuum dragen waarbij zijn/haar gezicht volledig bedekt is behalve de ogen?

Ik wil hier een vergelijking trekken met het wel of niet mogen dragen van een burka.

13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allemaal goed en wel. maar het is tenslotte niet elke dag carnaval he?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Nederlands geldt nog geen algemeen burka verbod, dit ligt bij sommige gemeentes nu nog vast. Dus informeer eens bij de gemeente. Hoewel de politie met carnaval vast wel laks over zal zijn.
corzijlstra
13 jaar geleden
Hoe zit het binnen en hoe zit het buiten carnavalstijd?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet in de bus

Het beste antwoord

Dat ligt eraan in welke gemeente. Er zijn veel gemeentes in Nederland waar (al van vér vóór de burka!) in de algemene plaatselijke verordening een verbod staat op gezichtsbedekkende kleding. In gemeentes waar carnaval wordt gevierd wordt dan speciaal tijdens carnaval ontheffing van die regel geregeld.

In al die gemeentes zijn burka's dus de uitzonderingen die ondanks het verbod getolereerd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Mijn mening is: "Gelijke monniken gelijke kappen". Een gemeente moet konsekwent zijn.

Andere antwoorden (2)

Ja dat mag.

Je ziet bijvoorbeeld ook reclame karakters die volledig verkleed zijn, met een masker over het gezicht. Dit is allemaal ok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Mag dat ook buiten carnavalstijd? Die reclame karakters kunnen ook in besloten kring gefilmd zijn. Het gaat om het dragen in het openbaar, dus b.v. op de openbare weg, openbaar voetpad, plein, enz.enz.
Waarom niet, lijkt mij niet echt niet overbodig. Een burka is geen carnavalskostuum!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee klopt maar het is beide wel een cultureel iets toch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is ook waar, maar de achtergrond daarvan wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik bedoel de burka heeft zijn achtergrond en ook het carnaval en dat is niet helzelfde, snap je....
corzijlstra
13 jaar geleden
Het gaat volgens mij primair om de gezichtsbedekking. Ik vind, dat, als volledige gezichtsbedekking in het openbaar toegestaan is bij een carnavalscostuum op alle dagen van het jaar, dat ook zou moeten gelden voor een gezichtsbedekkende burka. Mag iemand zomaar met een gezichtbedekkende bivakmuts over straat lopen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stel jij ziet iemand met een burka lopen en iemand met een gezichtsbedekkend carnavalskostuum wat is jou reactie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
carnaval is vrolijk met kleurtjes, enz, burka niet de burka geeft mij een onveilig gevoel. !!! denk meteen aan terroristen als ik zo iets zie, en onderdrukking.