Wat doet een nieuwslezeres als ze niet het journaal aan het presenteren is?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel, met het nieuws presenteren ben je zo klaar, wat doet ze de overige tijd? of heeft een nieuwslezer maar een hele korte werkweek?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Nieuwslezers/lezeressen werken als ze niet presentereren op de journaalredactie.

Ze werken daar mee aan het verzamelen van nieuwsitems.
Daarnaast "oefenen" ze hun tekst voor de komende uitzending.

Toegevoegd na 51 seconden:
Ze hebben meestal geen 40-urige werkweek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms werken ze de rest van de dag op de redactie. Maar soms werken ze part time en worden ze alleen betaald voor de uren dat ze presenteren.
13 jaar geleden
Veel nieuwslezers/lezeressen werken ook op de redactie. Het zijn meestal mensen die wel een journalistieke achtergrond hebben. Het baantje betekent echt wel iets meer dan netjes van de autocue voor te lezen.
Soms zijn er interviews die voorbereid moeten worden, maar ze werken ook mee aan het schrijven van de presentatieteksten; een tekst moet wel "lekker bekken" en klinken of die van de presentator afkomstig is.
Daarnaast zijn er camerarepetities, die met regieaanwijzingen vaak enkele malen de lengte van de werkelijke uitzending kunnen duren. En dan is er natuurlijk de tijd die in de make-up een bij de kleedster doorgebracht moet worden. Voor de mannen die het journaal presenteren is een andere stropdas/overhemd/colbert combinatie goed genoeg en het is ook niet erg als diezelfde combinatie nog een keer terugkomt, maar dat ligt voor vrouwen toch wel even iets anders.