waarom hebben sommige dingen dezelfde naam maar lijken in de verste verte niet op elkaar..--->

bril (voor op je hoofd of voor op de wc)..bank (om op te zitten en om je geld op te zetten) matje (voor op de grond of voor achter in je nek) p.s nog meer voorbeelden...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

aal : paling - vocht dat uit de mest sijpelt.

bal : bolvormig voorwerp - danspartij.

bes : kleine vrucht - muzieknoot - oude vrouw.

beuk : boomsoort - ruimte van een kerk tussen pilaren.

bevallen : aanstaan - een kind ter wereld brengen.

blik : oogopslag - dun geplet metaal.

dol : roeipen - waanzinnig.

dom : kathedraal - weinig begaafd.

draagbaar : baar om te dragen - het kan gedragen worden.

ei : uitroep - vrouwelijke geslachtscel, bv. kippeëi.

els : boomsoort - priem van de schoenmaker.

gelaten : berustend - (zich) gelaten = zich voordoen.

gemaal : echtgenoot - het malen.

griet : soort platvis - soort vogel - vrouw.

haar : vrouwelijk pers. vnw. - haar op je hoofd of lichaam.

helen: genezen, het onrechtmatig verkopen van gestolen goederen.

leren : onderwijzen - van leder.

licht : schijnsel - niet donker, niet zwaar.

meter : doopmoeder - lengtemaat.

overdruk : afdruk van een artikel - te veel druk - met te veel bezigheden.

palm : boomsoort - binnenvlakte van de hand - overwinningssymbool.

rijm : bevroren dauw - rijmklank in de poëzie.

school: een school vissen, inrichting waar onderwijs wordt gegeven

varen : sporedragende plant - over het water gaan.

zinken : naar de diepte gaan - van zink.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat je het woord in zinsverband wel duidelijk is. Als de woorden wel op elkaar leken was het moeilijk geweest.

Toegevoegd op 29-05-2009 10:03:52
- bal (voetbal / bal (balzak)
- bot (hond,kortaf)
- dak (huisdag, op mijn dak=hoofd)
- dek (dekken, schipdek)
- dok (haven, dokken/betalen)
- erf (ik erf dit, boerderijoprit)
- fel (licht, agressief)
- kat (poes/heks)
- kop (hoofd, spijkerkop)
- oor (mok, horen)
- pak (pakken, kleding)
- pik (wijze vent/geslachtsorgaan)
- pan (eetpan, pannen (muziek)
- pin (pinnen, heks)
- pot (hoer, eetpot)
- rot (vervelend, slechte staat)
- tip (handige tip, aantippen)
- tol (speelgoed, duizelig)
- top (goed, bergtop)
- was (verledentijd, strijkgoed)

heb nu alleen maar 3 letters gebruikt, en zal er nog genoeg vergeten zijn.

Toegevoegd op 29-05-2009 10:36:46
Zelfs in je vraag staan zulke woorden:
- op (erop, leeg)
- in (erin, geld innen)
- dingen (spullen, afdingen)
- lijken (gelijkwaardig,
- niet (nietje, ontkenning)
- zitten (er mee zitten, er op zitten)
- grond (op grond van, aarde)
- meer (aantallen, watervlakte)

:D

Toegevoegd op 29-05-2009 10:37:22
lijken (gelijkwaardig, lichamen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je het woord in zinsverband wel duidelijk is. Als de woorden wel op elkaar leken was het moeilijker geweest om te snappen welk woord bedoeld wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
bril kan ik nog inzien...

Ik ga absoluut voor het woord "Pas". Later als ik groot ben ga ik een quiz presenteren met vragen als:

"Om boeken bij een bibliotheek mee te nemen heb je wat nodig?"
"pas"
"Volgende vraag dan maar; hoe heet een smal weggetje tussen de bergen"
"pas"
"Je bent niet goed bezig! Hoe heet het als één voetballer de bal overspeelt naar een andere"
"PAS!"
"Volgende kanidaat!"

Toegevoegd op 29-05-2009 09:55:21
In al die joligheid ben ik mijn antwoord vergeten. Woorden zijn ontstaan vanuit klanken en de betekenissen die aan die klanken zijn toegevoegd zijn door mensen bepaald. Verschillende objecten kunnen hetzelfde naam hebben omdat ze wellicht stammen uit een oervorm van het woord waar de objecten beide eigenschappen van deelden. Of een buitenlands woord wat overgenomen is wat in die taal verwees naar iets totaal anders. Denk maar eens aan het engelse "acorn"...klinkt verdacht veel als "eekhoorn", vind je niet? Toevalig was dat voorbeeld even precies het tegenovergestelde, maar je begrijpt wat ik bedoel hoop ik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
boeken ; vakantie boeken, boeken lezen
kussen : iemand kussen, je hoofd op een kussen
planten : moeten je planten water, boompje planten
top : top bereikt van berg, top-prestatie geleverd
Euhm, nou dat waren ze waar ik tot nu toe op kan komen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leuk, Maantje, maar dat was niet de vraag. Maantje is er trouwens ook een :-)
Ezelsoor.
Oog (ook van de naald).
Punt (leesteken, een punt maken, plek, wiskundig nuldimensionaal).
Bek (ve dier, ve tang, grote bek).
Toets (examen, op je toetsenbord).
Tong (vis, lichaamsdeel, deel ve rivier, landtong).
Energie (natuurkundig, psychisch).
Stop (in de meterkast, tot stilstand komen).

Onlangs tegengekomen:
Tachyon (hypothetisch deeltje, iets met nulpuntsenergie).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
puur ter informatie.. je hoeft er niets mee :-) http://www.tachyon-wellness.be/assets/s2dmain.html?http://www.tachyon-wellness.be/tachyonenergie/
Kom! Ik kom naar huis. Ik drink koffie uit een kom. Mijn arm is uit de kom
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Die koffie moet je dan maar met je goede arm vasthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ antwoordman ;-)
bomen... van die dingen met bladeren of iets uitvoerig bespreken
school... je gaat ernaar toe om te leren of een groep vissen
boer... werkt op het land of schiet uit je keel

er zijn op internet vast wel lijsten van mensen die de moeite hebben genomen om ze bijeen te zoeken... 'k zal een even zoeken...

er zijn autisten die werkelijk knéttergek worden als een woord meerdere betekenissen heeft... en zeker als er figuurlijke betekenissen bij komen kijken...

Toegevoegd op 29-05-2009 10:05:00
dit terzijde
ineens herinner ik me toen van toen ik met peuters werkte: er kwam een nieuw kindje in de groep, Camilla... komt Bram naar me toe: juffie... wij hebben thuis ook een Camilla maar dan voor in de thee...

Toegevoegd op 29-05-2009 10:16:14
‘Mam, ik wil graag een pony.’ ‘Waar wil je die dan neerzetten? Een pony past toch niet in de tuin?’ ‘Nee, ik bedoel een pony in mijn haar!’.
Een ‘kruk’ is een soort stoel, maar ook iemand die onhandig is.
Een ‘bloem’ kun je plukken en ruiken, maar je gebruikt het ook voor het bakken van taart.

Toegevoegd op 29-05-2009 10:17:50
ik zie nu dat ik ook geen antwoord heb gegeven op je eigenlijke vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij veel woorden is het NU niet meer duidelijk waarom ze hetzelfde zijn voor schijnbaar verschillende objecten.

Soms komt het doordat het verwerking van een werkwoord hetzelfde is als een zelfstandig naamwoord. Boeken, planten, wateren.

In andere gevallen komt het door 'vertalingen'. Vaak nemen we woorden die via een andere taal (vaak engels) herbruikt zijn voor een ander item terug over in onze taal, waarbij een woord dezelfde schrijfwijze krijgt als al een bestaand woord.

Er zullen ongetwijfeld nog andere redenen zijn, echter denk ik dat de bovenstaande veel verklaren.

Andere voorbeelden zijn al gegeven, maar ook 'scherm'/'schermen' een scherm voor je of schermen met degen. Plaats (werkwoord en zelfstandig naamwoord). Diep (water dat het diep heet en een diep ravijn, hierbij wijzen ze wel enigszins op hetzelfde). Vliegen vliegen. etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetje slechte voorbeelden: een leesbril en WC-bril zijn nog wel herkenbaar; iets ronds waar je doorheen kunt kijken. (Of je dat ook wil is een ander verhaal :-P)
En met wat fantasie kun je een matje in je nek ook best vergelijken met zo’n ding waar je je voeten op veegt.

Maar ik zou zeggen: lees eens wat over etymologie, zoals de bron hieronder. Daar leer je een heleboel verbanden tussen woorden herkennen die je nooit had vermoed!

Vergeet niet dat elke taal door duizenden tot zelfs miljoenen mensen gemaakt wordt. Veel woorden komen uit buitenlandse talen (en berusten nogal eens op misverstanden); veel woorden worden in de loop der jaren nét iets anders gebruikt, en veranderen daardoor op gegeven moment van betekenis, sommige woorden of woordcombinaties worden voor de gein bedacht, maar 'bekken' zo goed dat ze in gebruik blijven, etc.