Valt de individualisering in onze samenleving nog terug te draaien? Zo ja hoe zou dat dan kunnen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk niet dat dat nu nog terug te draaien is, het is al te ver doorgeschoten. De kinderen worden al heel vroeg doordrongen van het idee dat ze ertoe doen en zichzelf het belangrijkst moeten vinden. Ze krijgen het voorbeeld al van hun ouders. Die leren hun kinderen niet meer bescheiden te zijn, maar kenbaar te maken wat zij willen.
Je ziet het al bij een rij wachtenden voor bijv. de bus. Ouders dringen voor, hun kind voor zich uit duwend inplaats van het kind terughouden en uitleggen dat je op je beurt moet wachten.

Kijk maar eens op het sportveld hoe sommige ouders hun kind pushen om dat kind dat in de weg loopt opzij te duwen of weg te rammen. Echt waar,
de haren rijzen je te berge! Kinderen krijgen heel vaak het slechte voorbeeld en dit is onderdeel van hun opvoeding, dus ze weten niet beter wanneer ze eenmaal volwassen zijn.
Wij kunnen hier niets aan veranderen, het enigste dat hierin verandering zou kunnen brengen is het feit dat we weer op elkaar aangewezen zullen moeten zijn.
Hetzij door een heel zware crisis, hongersnood en devaluering van alles wat we aan rijkdom en status hebben opgebouwd.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haal je niet een paar dingen door elkaar. Je kunt je best een galante individualistische maatschappij voorstellen.
In mijn eigen sub dorp, terrasdorp in Amsterdam-Noord, zijn de mensen over het algemeen individualistisch, maar ook wel aardig, behulpzaam en beleefd. Iedereen wordt gegroet en groet terug.
amc
13 jaar geleden
Dan heb jij geluk dat je in een nette buurt woont. Ik zelf woon overigens ook in een sociale straat, maar in Zandvoort waar ik woon, zijn vooral in de plekken buiten de dorpskern,waar met name de gezinnen wonen vaak ruzies en vechtpartijen en zo zijn er heel veel wijken.
Kijk alleen maar eens in het verkeer wat de mensen daar weinig kunnen velen van elkaar en sla de krant maar eens open, hoeveel agressie er in het algemeen is en overlast.
Gelukkig zijn er nog gewone mensen die wel opvoeding hebben genoten die gestoeld is op compassie met elkaar, maar het worden er steeds minder. Het galante individu sterft steeds meer uit helaas.

Andere antwoorden (4)

Ja, dat kan, met de campagne "stop individualisering, begin met jezelf".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook niet dat je dat moet willen.
Je kunt ook een rivier niet omdraaien in zijn stroomrichting.

Hoe was het liedje ook alweer: don't swim against the flow...' of zoiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
No man is an island. Ik kan mij niet voorstellen dat we volkomen asociaal worden, we zijn sociale wezens. Ik wil dit graag blijven geloven, anders is het wel een erg deprimerend. Je hebt het toch ook zelf in de hand?

Toegevoegd na 1 dag:
Individualisering heeft ook veel voordelen met zich mee gebracht bovendien. We kunnen ons volop ontplooien en we zijn vrij. Daar is hard voor gewerkt om dit te bereiken. School en opvoeding moeten idealen bijbrengen, en ik merk ook dat dat gebeurt. scholieren krijgen trainingen in bijv sociale vaardigheden, en worden gestimuleerd om milieu bewust te leven, om ook vrijwilligerswerk te doen in de eigen leefomgeving of om geld in te zamelen voor goede doelen. Ik denk dat je je niet moet blind staren op het kleine percentage "niet- sociale mensen." De meerderheid blijkt toch gewoon behoefte te hebben ook aan elkaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel moeilijk is dat .

de druk van het leven neemt ook toe .
iedereen vecht voor zijn eigen ,zodat je geen tijd hebt om in te zien dat je je oude buurvrouw wekenlang niet hebt gezien.

dit is ons 5 mnd geleden overkomen.
buurvrouw lag in het ziekenhuis,gevallen op straat ,wij zijn op ons werk van smorgens vroeg tot smiddags .

thuis aangekomen blijf je binnen om bij te komen .
zodoende wisten wij het toen ze na 3 weken overleden was.
de buren kennen elkaar ook niet
allemal 50 plussers.