Hoe wordt een mens arrogant?

Geld, uiterlijk, kennis, afkomst?

Wat maakt het dat deze mensen zich beter voelen (of beter voordoen) dan anderen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Het kan een gevolg zijn van gebrek aan erkenning. Dat kan je dan onzekerheid noemen, maar lang niet ieder die onzeker is toont arrogant gedrag.
Neerbuigende mensen plaatsen ahw zichzelf op een voetstuk (geld, uiterlijk, kennis en afkomst kunnen daarbij zeker een rol spelen). Kan dus een karaktertrek zijn.
Vaak gaat meerderwaardigheid gepaard met hete benadrukken van de minderwaardigheid van een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Onzekerheid.

Door je extra zeker voor te doen dan je bent word je arrogant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als alles te makkelijk af gaat en je niet realiseert dat dat niet niet vanzelfsprekend is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft het antwoord eigenlijk al. Door wat een mens bereikt heeft en doordat hij prat gaat op zijn bezittingen en zijn status denkt een mens dat hij beter is als een ander. Iemand gaat daardoor 'naast zijn schoenen lopen', doet uit de hoogte en is arrogant.

Toegevoegd op 28-05-2009 14:54:53
Herstel: Beter als een ander, moet zijn beter DAN een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms zijn mensen arrogant en meestal komt dat dan door onzekerheid.
Soms lijken mensen arrogant en daarom kijk ik altijd even naar mezelf als ik iemand arrogant vind. Wat doet hij/zij met mij? Misschien ben ik wel heel onzeker en vind ik het vervelend dat iemand zelfverzekerd overkomt.
Dus wat ik eigenlijk wil zeggen is: probeer eens zonder teveel emoties naar die persoon te kijken en dan te ontdekken wat zijn gedrag bij je losmaakt. Negen van de tien keer vind je diegene dan toch een prettig persoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit een samenloop van verschillende factoren is dat iemand een ander arrogant gaat noemen...

Ik ben ooit hopeloos verliefd geweest op iemand die verschrikkelijk dominant was, maar ook erg lief van karakter. Ik kreeg van mijn zusje destijds de kritiek dat het maar een arrogante trut was. Ik heb dit nooit in haar gezien en zie dat nu een jaar of 10 later nog steeds niet aan die tijd...

Ik kan zelf ook erg arrogant zijn. Maar dit komt dan, omdat ik me op dat moment strikt zakelijk op stel tegenover een concurrent. En, of dat dan kennis en afkomst is? Ongetwijfelt. Want in de branche waar ik aktief in ben, ben ik in opgegroeid en een hoop vakkennis is mij met de paplepel ingegoten...

Ik denk gewoon dat iedereen van tijd tot tijd arrogant is, of kan zijn. Dit is ook een stuk zelfbescherming. En of dat dan is omdat je, je uit een penibele situatie moet redden, of dat dit is omdat je op dat moment vast blijft houden aan een bepaald standpunt maakt niet uit in die zelfbescherming...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overtuiging maakt een mens arrogant...

Heb je een overtuiging dan wil je die verdedigen...
Wil je je overtuiging/mening verdedigen en heb je strijd met die ander en dan is een oorlog zo gestart...
En als jij overtuigd bent ben jouw mening, dan ben je ook overtuigd dat die andere mening niet juist is... en dat noemen ze in de dagelijkse wereld arrogant...

vandaar...