Met welk doel breek jij een vraag af tot het belachelijke aan toe?

Het valt me hier op GV op dat er één aantal mensen zitten die er alleen maar belang bij lijken te hebben om vragen en/of antwoorden van anderen belachelijk te maken...

Met welk doel kun je dit doen?
Of gaat dit alleen maar om het aanmeten van één (stereotype) personage?

Kleine aanvulling:

Het gaat dus om structureel iemand afkraken...

(met dank aan een reactie van Pikkebaas)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Een voorbeeldje zou wel helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iets merkt druk dan op meld misbruik. De moderators zien wel veel maar niet alles. Als je daar op drukt komt het bij ons binnen en zullen we kijken of het door de beugel kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman: Ik wil juist even een algemene vraag stellen zonder direct die personen aan te vallen in mijn vraagstelling... @Anne: Zal dit maar eens doen dan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mocht het zo zijn dat ik het ben dan hoor ik het graag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb over jou geen klachten gezien bvb;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie o wie?

Het beste antwoord

Goeie vraag Starbless, ik vraag me dit zelf namelijk ook soms af. Van mening verschillen en andere opvattingen hebben, prima! Een antwoord met een knipoog, prima! Een antwooord met alle twijfel, prima!

Maar laat een ander in zijn/haar waarde en maak er geen mindgame van. Misschien is het een gebrek aan communicatietechnieken? Gebrek aan 'spanning' in je leven zodat je die spanning ergens anders zoekt? Het plezier wat iemand heeft door een persoonlijk en serieus antwoord eens lekker onderuit te halen en belachelijk te maken? Uiteindelijk draait het allemaal om respect voor jezelf en de ander (op GV), niet iedereen begrijpt deze definitie als je het mij vraagt.

En ach weet je, je kunt je afvragen wie er belachelijk overkomt. Ik vraag me dat niet af, ik zie het, lees het en weet het.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Duidelijk geantwoord...

Andere antwoorden (15)

Met het anonieme masker van het internet voor je gezicht is het makkelijk om stoer te doen denk ik. Of dat wel of niet te maken heeft met hoe die mensen behandeld worden buiten de computer laat ik maar in het midden. Het zijn maar woorden op het scherm....het betekent allemaal weinig.

Toegevoegd op 28-05-2009 11:27:26
Belachelijke vraag trouwens weer Starbless! (just kidding)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zijn mensen die hier niet met het doel zitten om kennis te verbreden, maar een mening te spuien. Deze mensen horen eigenlijk op een forum thuis waar dit wel gewenst wordt.

Ik erger me er voornamelijk aan als iemand afbrekende kritiek geeft als reactie op een antwoord, en vervolgens niet meer reageert op een tegenreactie van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige doen dat voor de 'lol', maar sommige vragen zijn zou onduidelijk gesteld dat deze soms verkeerd geinterpreteerd kunnen worden. Daardoor kan de één een lollig antwoord geven die voor de ander als vervelend wordt ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat een belachelijke vraag :-)

Ik moet bekennen dat ik wel eens een belachelijk antwoord geef. Dat doe ik niet om de vragensteller af te branden, maar om impliciet een antwoord te geven.
Bijvoorbeeld de vraag "wie schiep de dino's". Persoonlijk vind ik het idee dat de mens geschapen is belachelijk. Dat is gewoon mijn mening en die mag ik hebben. Ik wil hier niet expliciet in zijn omdat ik mensen niet wil beledigen. vandaar dat ik via een belachelijk antwoord over kabouters dit punt op een zachtzinnige manier wil helder maken. Als mensen zich daardoor beledigd voelen dan vind ik dat jammer.

Toegevoegd op 28-05-2009 11:38:58
he, ik zie nu pas dat jij de vraag hebt gesteld over de dino's. Wat een toeval. Je ziet de humor er niet van in blijkbaar. Jammer, maar ik voel me niet "schuldig".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat moeten we niet willen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je omschrijft het inderdaad mooi Pikkebaas. Je eerste zin dan. Die tweede vind ik niet interessant om jou in je blote billen te zien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de toon die de muziek maakt, en sommige mensen hebben blijkbaar geen goed ontwikkeld muzikaal gehoor ^^ @Pikkebaas en Kweenie, jullie kunnen kritisch zijn maar wel met respect en een knipoog. Al staan die er niet altijd expliciet bij, de lezer ziet deze wel degelijk ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies Marita...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's nou weer jammer ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
He grappige neanderthaler. Ik heb je reactie gelezen op mijn andere vraag en zelfs beoordeeld met een +1. Maar dat doe ik 'vrijwel bij iedereen' die mijn vraag beantwoord... Ik vond het wel humor hebben hoor. Ik heb er alleen verder niet op gereageerd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok dan. nou is ook het laatste ietepietebeetje schuldgevoel weg ;-)
... en bedankt voor je puntje. Ik zal er voortaan wat zuiniger op zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak je niet druk... Ik kan erg veel hebben... Maar dit is gewoon een algemene vraag naar aanleiding van een paar reacties van niet bij naam genoemde GV'ers
Ik snap wat je vraagt... En het is mij ook een raadsel...

Het komt doordat sommige antwoorden niet passen, niet mogen in hun beleving en dan wordt de persoon doelwit van hun onvermogen...
En dan wordt de persoon geroyeerd, geëxcommuniceerd of weggestemd...

Ik zie dat vaak gebeuren naar XiniX toe, die persoon is vaak controversieel en doelwit van afbreken tot het belachelijke toe...
Wat moet ik ermee... Ik snap waarom dat ze dat doen... En ik reageer er niet op, ik reageer nauwelijks ad hoc...

Het enige wat ik hier op GV doe, is door mezelf te zijn zet ik anderen aan tot nadenken, meer niet... En daar doe ik het voor... Alle nadenken is prima, voor of tegen, maakt me niet uit...

Maar sommigen waarderen het totaal niet en sommigen waarderen het bijzonder...

Aan ieder de keuze, als die überhaupt bestaat...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt fysiek geweld en verbaal geweld.
GoeieVraag is geen bushokje wat je in elkaar kunt rammen, maar mensen kunnen de agressiviteit die ze in zich hebben hier wel schriftelijk uiten.
Ik neem aan dat personen die het doel van GV op deze manier proberen te ondermijnen z.s.m. worden afgesloten (op ip-adres-niveau mijns inziens).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag - maar wat is afbreken?

Ik breek in mijn antwoorden ook wel eens dromen af. Als iemand gelooft in astrologie, voel ik mij geroepen wat informatie toe te voegen. De blik te verruimen. Maar als iemand dan *heilig* gelooft in astrologie, breek ik zijn droom af, misschien wel zijn wereld. Dan wordt het als afbreken beschouwd. Terwijl dat niet de bedoeling is.

Soms zie ik wel dat er zonder reden denigrerend wordt gedaan. Antwoorden of reacties in de trant van "wat een onzin", of "hoe kun je zo stom zijn".

Maar ook dat kan een interpretatie zijn. Mijn interpretatie kan zijn dat iemand heel denigrerend doet, terwijl de "dader" dat helemaal niet zo bedoelt.

Dus wat is wijsheid - breekt de "dader" een vraag helemaal af, of geeft hij slechts zijn bijdrage, en is het een ander die dat als "afbreken" ervaart?

Ik stond gisteren in de trein bij de deur om uit te stappen. Iemand was bezig met zijn vouwfiets. De deur ging open, en ik stapte snel uit, zodat de vouwfietser alle ruimte had, en ik eventuele opdringerige instappers kon vragen even te wachten tot de fietser eruit was. Maar de fietser keek geërgerd. Misschien had zij het idee dat ik voordrong omdat ik persé als eerste buiten wilde zijn. De waarheid is in de ogen van de waarnemer.

Hier op GV gaan we over het algemeen heel fatsoenlijk met elkaar om. Er zijn al vragen geplaatst in de trant van "vinden jullie het hier ook zo gezellig, vinden jullie ook dat we een gemeenschap hebben". Dus ik denk dat je, als je iets ziet dat je niet aanstaat, best een reactie kunt geven om te vragen of het echt zo hard bedoeld is als het op jou overkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, maar dat is het risico van het spelletje. Hier ontstaat weer hetzelfde als overal in Nederland namelijk betutteling. Dat is namelijk wel wat hieruit volgt. Wie moet er in bescherming worden genomen dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds wanneer is Goeievraag.nl één spelletje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet kunnen bedenken wat het meer is dan een spelletje. Leg uit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een spelletje doe je voor de fun. Serieus vragen, antwoorden en reacties geven doe je niet respectloos, omdat het een denigrerend spelletje is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oef...je neemt het echt te serieus hoor. Zolang ik vragen zie waar ik mijn Atari of weet ik veel wat kan kopen kan ik echt niet met je meegaan, sorry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je één vraag niet interessant vind? Waarom is het dan zo moeilijk om gewoon niet te reageren? Worden de Atari's nog steeds verkocht?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welk psychologisch experiment ben ik in beland?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik ben uitgelachen zal ik straks reageren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Tovenaar: Ik lees spelletje, zoals spelletje geschreven is... @Lopendvuurtje: Je bent in mijn psychologisch experiment beland. Ik test hoe lang GV'ers het volhouden om te blijven reageren...:D Grapje natuurlijk...
Ik vraag me toch wel af over wie je het nou hebt :).
Ik denk dat dit komt omdat veel mensen hun mening geven of hun interpretatie van iets.
Vaak is dit onzin, of gebaseerd op geloof. Dan kunnen veel mensen het niet laten om hier cynisch op te reageren. Aangezien ik reacties als "ik ben al vaker doodgegaan maar ik was te jong dus hebben ze mij teruggestuurd" niet serieus kan nemen en ook niet 'kennis verruimend' vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn inderdaad verschillende typen personen. Net als in het echte leven op je werk, school of in de buurt, heb je mensen die altijd op een bepaalde manier reageren (vaak omdat ze niet anders kunnen).

Hier op GV zie ik dat terugkomen. Er lopen individuen rond en 'stereotypen' zoals je al aangeeft. Persoonlijk vind ik het erg storend wanneer een vraag (hoe simpel of dom ook) wordt afgekraakt (al moet ik zelf soms ook erg oppassen om iemand niet 'af te breken' om iets dat echt hier niet thuis hoort (in mijn ogen)).

Ik vind dat ik voldoende rederneringsvermogen bezit om anderen eventueel op weg naar een antwoord te helpen. Dit doe ik dan ook voor iedereen en niet alleen voor super-moeilijke vragen. Ik kraak ook niet structureel mensen af, al ben ik wel extra critisch naar iemand toe, wanneer deze persoon een 'tendency'/gewoonte toont om hetzelfde zichtspunt te herhalen waar vanuit geen antwoord komt.

Wat dat betreft is het idee over 'beoordelen van profielen' ook niet een heel slecht idee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt al minder, maar zal altijd wel blijven.
Ik heb er ook veel last van, of eigenlijk is last niet het juiste woord.
Je bepaalt zelf of je het als lastig wilt ervaren.
Ik ben een grote voorstander dan men zegt wat men denkt, dat is voor mij geen lastig zijn.
Echt vervelend zijn de mensen die zogenaamd leuk willen zijn, door belachelijke antwoorden te geven op serieuze vragen.
Deze proberen puntjes te halen bij het vervelende groepje waar ze bij horen en dat lukt soms ook aardig.
Een totaal andere mening respecteer ik ten alle tijden, of ik zal me op zijn minst verdiepen in de afwijkende reden waarom.
Ik wil dat nog wel eens via p.b. doen en dan blijkt dat een gegeven antwoord vaak anders bedoelt is.
Blijven over, een handje vol pubers die nog te weinig van de wereld gezien of begrepen hebben, maar wel een heel duidelijke mening hebben over div. zaken.
En eigenlijk mag ik ze ook wel, na een paar antwoorden haken ze wel af en doen ze dat niet, dan is dat een teken van karakter.
Ik heb mijn messen al geslepen , laat ze maar komen!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bravo! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook een +1 van mij voor je mooie en heldere toelichting!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik reken mijzelf niet tot de groepen die je beschrijft. Maar ik vat de vraag wel persoonlijk op (niet arrogant bedoeld). Het is gewoon zo dat iedereen een andere mening heeft, en een andere manier om deze te verkondigen.
En iedereen heeft weer een andere manier om deze op te vatten. Dat sommige mensen hier niet mee om kunnen gaan is niet echt mijn probleem...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender, 't is wel jouw probleem. Dat wordt het vanzelf, als mensen je gaan negeren. Zie het als de buurtspeeltuin, waar één vervelend jongetje nooit mee wil spelen, maar wel steeds de bal van de andere kinderen over het hek schopt, omdat hij dat leuk vindt. Dat jongetje denkt aanvankelijk dat het een probleem is voor de rest, en niet voor hem. Tot hij erachter komt dat hij nooit aansluiting krijgt, dat hij wordt ontweken, en dat zijn goede tips voor het bouwen van zandkastelen (wat hij heel goed kan) worden genegeerd, zodat hij geen kans meer heeft een positieve bijdrage te leveren. Zorg dat jij niet dat vervelende jongetje wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat jongetje doet het om de andere te pesten.
Dit jongetje niet. Dit jongentje doet het omdat ze voetbal spelen zonder de buitenspel regel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deboender, jij kiest er nu zelf voor om je aangesproken te voelen.
Je had ook andere keuzen.
Maar ik heb in mijn antwoord niemand aangevallen, alleen respect getoont. Dus ook voor jou.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel me ook niet aangevallen. Maar ik ontken gewoon niet dat deze vraag voor een groot deel richting mij gesteld is. Omdat dit gewoon zo is. En dingen zoals 'een groepje puber die nog te weinig van de wereld gezien of begrepen hebben' daar kunnen mensen (vooral pubers) zich toch redelijk door aangevallen voelen. En vind het nou ook niet echt respectvol. Om maar even aan te geven....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender, die opmerking over dat handjevol pubers zou inderdaad krenkend zijn - als ze zou zijn gericht op één of meer specifieke personen. Maar dat was deze opmerking niet. Dat jij je geraakt voelt, zou aan jou kunnen liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender, ik heb vroeger vaak genoeg voetbal gespeeld zonder de buitenspelregel. Omdat we met z'n allen besloten dat we die regel niet zouden gebruiken. Een jongetje dat dan onze bal afpakt, is alleen maar vervelend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
deboender ik kan me geen een antwoord van jou herinneren waar ik me aan geergerd zou hebben dus mijn antwoord ging niet speciaal over jou, ik weet trouwens niet eens je leeftijd, dus heb ik je niet in een hokje gestopt. Verder staat er ook nog: en eigenlijk mag ik ze ook wel! En gaan ze dan toch door,dan vind ik dat een teken van karakter
Dat is eerder een complimentje!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ eddijst Nee je antwoord ook niet, maar de vraag. En zoals ik al zei, ik trek het me niet persoonlijk aan. En geef alleen maar even aan dat ik me voor kan stellen dat sommige mensen dat stukje over pubers niet leuk zouden vinden. Om even aan te geven wat verschillende mensen uit een reactie pikken. Maarja ik wens je veel plezier op deze site. Ik ben weg van dit geloofsbolwerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deboender, als je dingen ziet gebeuren waar je het niet mee eens bent, kun je die omgeving verlaten. Da's jouw keus. Dan zie jij die dingen niet meer. Maar daarmee help je de mensen niet. In jouw beeld moeten de mensen worden geholpen, maar jij laat ze aan hun lot over. Als je de wereld wilt verbeteren, moet je die mensen juist helpen. Dat doe je door ze een ander wereldbeeld te laten zien. Door hun blikveld te verruimen. En door hen de kans te geven jouw blikveld te verruimen - alles is reciprook. Dat vereist communicatie. Beide kanten op. En dat vereist dan weer wederzijds respect. Dus ga niet bot hakken, daarmee graaf je een slotgracht en creëer je twee groepen. Zoek de toenadering. Toon en verwacht respect. Alleen op die manier kom je tot elkaar, kun jij die mensen helpen, en kunnen zij jou wellicht helpen.
Verstandige mensen spreken uit ervaring.
Nog verstandiger mensen spreken uit ervaring niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zou je het ook kunnen zeggen...
sommige mensen (zoals ik) hebben daar helemaal niet de bedoeling mee maar doen het per ongeluk

Toegevoegd op 28-05-2009 15:31:16
soms geef ik een antwoord en zijn er mensen die er een reactie bij zetten waarna ik denk: o wacht dat is dus een beetje stom antwoord geweest
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snap je de vraag wel wessels?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XD dit bedoel ik
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja ik snap de vraag denk ik jij bedoelt dat sommige mensen expres dom doen en daarom de vraag een beetje belachelijk maken en ik bedoel dat als ik bijvoorbeeld een dom antwoord geef dat dat niet vervelend bedoelt is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat niet om de vragen, of de antwoorden. Het gaat er om dat er reacties op deze twee worden gegeven door een groepje mensen die struktureel een groep andere GV'ers afkraakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat is volgen mij ook wel waar
Het is inderdaad een feit dat er hier mensen zijn die niets beters te doen hebben dan mensen belachelijk te maken.
Net als jij net deed op mijn vraag met het antwoord "Is het de bedoeling dat wij je huiswerk maken?"
Spijtig van je gedrag want het was de allereerste vraag die ik op deze site stelde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je inderdaad wel een punt ;-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Heb je gelijk in...
Nou, wat ik wel eens heb: Dan lees ik een vraag en dan kan je die vraag ook 'anders' lezen. Zoals: Heb jij je wel eens op laten lichten' [dora, respect!] Dan heb ik echt zin om een antwoord te geven van: ja, ik werd getroffen door de bliksem, toen lichtte ik even op [ ha... haa] Maar dit komt heel vervelend over op de ander, dus daar moet je mee oppassen... En zoals pikkebaas zegt: Ik denk dat iedereen wel stoer doet, anoniem.. en dat is ook wel waar. Want naar aanleiding van een stomme reactie, krijg je toch geen ruzie, misschien afkeer op deze site, maar verder niets. Je moet dan wel beseffen dat je het zelf ook niet leuk vindt als iemand zo'n stom antwoord op jouw vraag geeft!