Soms ben ik met een groepje mensen samen en merk ik dat ze over iets praten waar ik op dat moment niets van snap. Maar aan de manier waarop ze op elkaar reageren en de overtuiging waarmee ze elkaar antwoord geven, wekken ze op mij de indruk dat zij elkaar prima begrijpen - en dus slim zijn. Op dat moment voel ik mij best wel even dom. Mijn reactie is dan: me op de vlakte houden, zodat ze dat tenminste niet merken. (Zo lang ik niets zeg blijven ze denken dat ik ook slim ben toch?)

Het komt trouwens ook wel voor dat ik mij met opzet dommer voordoe dan ik werkelijk ben. In sommige situaties is dat ook best wel handig!

Overigens kun je je wel eens 'dom' voelen in bijzijn van 'slimme' mensen, maar het is de vraag of dat gevoel terecht is. Die mensen weten misschien iets meer over een bepaald onderwerp dan jij. Maar als het over iets anders gaat ben jij misschien weer slimmer. Slimheid is in die zin nogal relatief en steeds opnieuw afhankelijk van de situatie en het onderwerp.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (20)

Ja, de hele tijd, wanneer ik op GV zit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt gelukkig niet zo vaak voor...

Maar nee dat voel ik niet zo...

Toegevoegd op 27-05-2009 23:45:56
En ik voel me nooit dom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar andersom ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik is eenvoud, dus de reactie is grammaticaal niet helemaal correct. Maargoed, je begrijpt me waarschijnlijk wel.. En anders is dit een mooi voorbeeld van wat is wel bedoel..
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik = Je Is = Ik Ik zet mezelf voor schut.
Ik ga maar naar bed.
Ja.

Maar dan wel als ze spreken over gebeurtenissen waar ik niet bij was, of in jargon aan de gang gaan.

Als het over algemene kennis gaat, veel minder snel. Maar dat betekent niet dat ik me niet vaak ´minder slim´ voel dan een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Qris;

Ik verkeer nooit in het bijzijn van slimme mensen.
Die zijn wel zo verstandig uit mijn buurt te blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, als anderen meer weten over een bepaald onderwerp, maakt dat je natuurlijk niet dom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee ik voel me nooit dom...
soms ben ik wel eens in het gezelschap van mensen die zich zelf ERG intelligent vinden en als het ware tegen elkaar op zitten te bieden met gewiekstheid, kennis en vaktermen... dan hou ik me stil en denk er het mijne van...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
weer een mistake wat min duim betreft: compensatie onderweg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkenbaar.. Juristen zijn het ergst..
Nee, door mijn redenatie word ik weer slimmer als zij. Normaliter begin ik dan met luisteren en kneed dat samen wat er uit het gesprek aan feiten boven water komt. Weet ik niet wat een woord betekent, dan vraag ik dat direct door te onderbreken. Uiteindelijk heb ik dan wat geleerd zonder al de moeite die de gesprekspartners wel hebben moeten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meestal kom ik in de meeste gesprekken we redelijk mee. Maar zoals iedereen denk ik zit je wel eens in een gesprek wat je totaal niet volgt. Voel ik me daarom dommer? Nee natuurlijk niet. De ene persoon heeft op een bepaald gebied veel meer kennis dan een ander. Dat betekend niet dat je dom bent maar dat je kennis ergens anders ligt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog slimmere dan ik?
Antoni
14 jaar geleden
Het is voornamelijk andersom, maar nee. Eigenlijk niet. Ik mis dan een stukje kennis, maar die kan ik op doen. Ik ben dan juist geïnteresseerd in waar het gesprek op dat moment dan over gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slim is zo relatief. Als je tussen een groep medici zit die alleen hun vakjargon gebruiken, voel ik me niet dom. Het stimuleert om sommige dingen naderhand op te zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het ook stimulerend om mijn weg te vinden bij ingewikkelde zaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mummies zijn ingewikkeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet als je ze uit pakt.
Nee hoor... Gebeurt ook niet zo vaak als je in de 99ste percentiel zit. :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dom voelen is intelligenter dan je denkt. Je erkent op een bepaald punt iets niet te weten of niks te melden te hebben. En je zou de prikkel dan kunnen voelen er iets over te gaal lezen of je te ontwikkelen.
Veel 'intelligente' mensen hebben die behoefte als eens ingevuld en denken dat ze nu alles weten. Een misvatting.

Intelligent is voor mij niet 'veel weten of snappen' maar begrijpen waar de grenzen van je kennis liggen en de behoefte voelen meer te weten te komen. DAT vind ik intelligent gedrag.

Ik ken een aantal geleerde mensen die daar NIET onder vallen,
en een paar mensen met eenvoudige banen maar een bijzondere passie ergens voor, een goede opmerkingsgave en filosofie...

Het is niet 1 op 1. Neem gewoon ieder zoals hij is. De onderzoekende en afvragende geest vind IK (!) de meest interessante.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het wel eens, als iemand meer van een onderwerp weet waar ik ook veel van zou willen (moeten) weten.
Maar dan bedenk ik maar dat ik ergens anders weer meer over weet =)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op internet, maar nergens anders. Drie keer raden waar op internet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee, want als je zelf geniaal bent voel je je niet dom (ik zeg niet dat ik niet geniaal ben)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms. Maar ik maak mezelf dan snel wijs dat ik even slim of zelfs slimmer ben dan hen. En vaak is dat wel zo... :)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik heb een universitair diploma en toch voel ik me vaak dom bij anderen. Dat heeft twee oorzaken.
Er zijn mensen die feilloos aanvoelen dat je kwetsbaar/gevoelig/onzeker/zachtaardig/empathisch bent en ze kunnen zo subtiel negatief tegen je doen, dat het niet zo opvalt maar je voelt het wel. Zo voelen dat soort mensen zich beter, door zich boven je te plaatsen. Dat kunnen op het oog heel aardige mensen lijken. Het ligt dus meer aan de gemeenheid van die mensen dan aan jezelf.
Daarbij hebben mensen die zich vaak dom voelen nogal eens een onveilige jeugd gehad, bijvoorbeeld door gepest te zijn of door emotioneel te kort te zijn gekomen thuis. Het is moeilijk daarvan los te groeien.
een jaar geleden