Waarom legt men bloemen etc. neer op de plek waar iemand door een verkeersongeval is overleden?

vlak na het ongeluk legt men er verse bloemen neer, maar na een tijdje zijn deze verdroogd en kijkt men er niet meer naar om.
Waarom gaat men niet gewoon naar het kerkhof om daar het verdriet te verwerken of doe je het gewoon in je eigen omgeving? Soms zijn het hele monumenten met kaarsen, beertjes, kaarten, eigen gemaakte standbeelden of kruisen.

Toegevoegd na 15 uur:
Iedereen geeft aan dat het is om er bij stil te staan / het lichaam is gescheiden van etc. Maar er overlijden dagelijks mensen op andere plekken. Daar blijven we toch ook niet bloemen bij leggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maartje, je mag dit best als antwoord geven hoor:) Ik had er een plusje voor gegeven:)

Antwoorden (9)

Oorspronkelijk staan bloemen voor groei, nieuw leven en een voorwaartse beweging. De natuurlijke schoonheid van bloemen bij een begrafenis of crematie en thuis bij hen die rouwen, zorgen voor een gevoel van warmte en medeleven.

Toegevoegd na 41 seconden:
Bij begrafenis of crematie kan natuurlijk ook een andere plek staan waar gerouwd wordt, wat ook de plek van overlijden kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarnaast kan het als waarschuwing dienen voor andere weggebruikers. Ongeluk is zo gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om aan te geven dat daar een leven eindigden..
een gedenkplaats..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een herinnering van iemand die een dierbare verloren heeft.
Vaak zie je ook dat deze plek er wel verzorgd bij ligt.
Mijn idee is vaak als ik dit zie,dat ik het met mijn auto een beetje langzamer aan doe.
Omdat hier toch ooit eens een ernstig ongeluk is gebeurd.
En iemand die hier iemand verloren heeft zal dat niet gauw vergeten,en er steeds aan worden herinnerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
ik ken ook plekjes die al jarenlang verzorgd worden.
idd een goede waarschuwing, +
Er zijn veel van deze plaatsen in Nederland ik ken er een aantal waar zelfs na 10 jaar nog steeds regelmatig nieuwe bloemen of plantjes worden neer gezet. Ondanks dat de nabestaande ook het graf verzorgen. Vergeet niet vaak kunnen het heel jonge kinderen zijn die door een ongeluk of door nalatigheid of dronken rijden in het verkeerd de dood vinden. Deze nabestaanden hebben het hier heel moeilijk mee en onderhouden dus de plek van het ongeluk naast het graf.

Toegevoegd na 15 uur:
Deze plekken hebben te maken met verkeersslachtoffers of van zinloosgeweld. Dat is echt iets anders dan dat iemand overlijd door ziekte of een andere aandoening
13 jaar geleden
rituelen Kiki, rituelen.
Zo verbranden Indiers in Suriname hun gestoven geliefden en gooien de nabestaanden vloeibare boter over het lijk om het beter te laten branden. Het nut van rituelen is om mensen bij het gebeuren te betrekken en daarmee te troosten.

Toegevoegd na 2 uur:
Daarnaast hebben mensen steeds meer rituelen nodig. Ik woonde op de dag van de dood van Diana in London. Ik moet zeggen dat ik misselijk werd van al dat publieke gejank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het een plek is, waar iets bijzonders, onomkeerbaars en ongeloofelijks is gebeurd: Het is de plek waar een dierbare is opgehouden te 'bestaan'.

Wanneer je je kind, broer of partner verliest, zoek je naar manieren om het gemis te kunnen omvatten.
Dat iemand zomaar uit het leven is gerukt is niet te verwerken op dat moment.
Dus geven mensen uiting aan hun onvermogen tot verwerking, door de plek van het overlijden tijdelijk 'heilig' te verklaren.
Ik snap dat wel. Het is een manier om je ongeloofelijke verdriet te uiten.

Na een tijdje begint het leed een plek te krijgen, en zijn er andere plekken om te kunnen rouwen. Dan wordt de plek van overlijden minder belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een herdenking op de plaats waar het gebeurd is. Zo'n plek heeft meestal een veel emotioneler iets in je hoofd dan een begraafplaats
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op die plek is de ziel gescheiden van het lichaam. Heeft dus een enorme emotionele impact.