Is het gemak van de één altijd een last voor een ander ?

Mijn beleving is dat een gemakzuchtige of nalatige houding van iemand uiteindelijk bijna altijd leidt tot een extra belasting voor een ander. Dus: "het gemak van de één is een last voor een ander"!?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is wel een logische gedachte van je, het zal zeker ook dikwijls gelden, maar het ligt in het algemeen toch gecompliceerder.
Mensen zoeken (meestal onbewust) vaak partners, vrienden, (zaken)relaties die gedrag vertonen (eigenschappen hebben) tegengesteld aan het eigen gedrag. Een geboren ' regelaartje' heeft liever te maken met iemand die een afwachtende houding heeft, dan een 2e regelaartje. Dat botst namelijk.
Het is zelfs zo, dat beide partijen in zo'n coalitie steen en been over de ander kunnen klagen, maar niets serieus ondernemen om iets aan de situatie te veranderen. Het klagen is vaak een verontschuldiging voor het eigen gedrag naar de buitenwereld (als je maar niet denkt dat ik lui ben..de ander maait al het gras voor mijn voeten weg!) , of een tonen hoe goed, actief, zorgzaam, attent enz. je wel bent, in vergelijking met de ander. (hij/zij laat alles maar sloffen..ik draai overal voor op, moet ook wel, want iemand zal het toch moeten doen!).
Verder is het vaak zo, dat de een actief is op het ene vlak, terwijl de ander op een ander vlak juist weer initiatieven en actie vertoont. Dat vult elkaar dan mooi aan en zo komen de verschillen tussen mensen en hun eigenaardigheden en talenten ook prima tot hun recht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het hebben van kinderen. Sommige ouders, laten het kind aan het lot over, en daarom hebben andere er last van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, in de meeste gevallen wel .... denk maar's aan honden die te laat zijn uitgelaten en hun ontlasting nog vóór het grasperkje dumpen op jouw stoep. Of aan kinderen in jouw buurt die veel jengelen omdat hun ouders ze niet de juiste aandacht schenken. Of aan de buren die verzuimen hun tuinblad op te ruimen en alles komt in jouw tuin tijdens een storm ..... voorbeelden te over! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ligt eraan wat je onder gemak verstaat.

Je kan ook zeggen dat gemak is dat als je honger hebt, je even een boterham pakt, daar heeft niemand last van hoor!
Ook als je je kamer niet wilt opruimen, ben je niemand (anders) tot last.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij niet. Mensen hebben heel vaak last van kleine dingetjes van een ander, waar die ander zich niet eens bewust van is.

Een keertje een goed gesprek en heldere afspraken, en de kans is groot dat je er alle twee beter van wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meestal wel, goede vraag!

Na veel gepieker kom ik tot de volgende case.

als je voor je gemak een volledig vorzorgde vakantie geniet dan ben je toch niet iemand tot last?

het personeel niet wat mij betreft want ze moeten jou dan wel verzorgen maar dat is hun baan, als jij niet kwam waren ze werkeloos
13 jaar geleden
Niet per definitie. Als een student te lui is om de leraar allerlei vragen te stellen, maar evengoed het vak haalt, zorgt dat juist voor mínder belasting voor de leraar dan wanneer die student wél om hulp vraagt.

Nou zijn er vast ook leraren die het juist leuk vinden als studenten dingen vragen en zich nutteloos voelen als ze niemand kunnen helpen, maar voor andere leraren geldt het wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een synoniem voor gemakzucht = lui, nalatigheid.
De persoon zelf heeft daar ongetwijfeld ongemakken en bereikt hierdoor dat zijn eigen leven niet meer prettig is.
Leef je met zo iemand dan kan je daar zelf heel veel hinder van hebben. Het is zoals je zegt belastend.
Soms wanneer zo iemand twee linkse handen heeft en alles verkeerd doet heb je de neiging te zeggen: blijf maar op je luie krent zitten, ik doe het zelf wel. In dat geval is zijn gemakzucht gewenst en niet hinderlijk. het is een kwestie hope je er mee omgaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er sluipen een paar foutjes, te rap geweest.
De persoon zelf heeft daar ongetwijfeld ongemakken VAN...
het is een kwestie hoe je er mee omgaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je een baan krijgt waar iemand iets altijd op 1 manier
deet en jij ziet dat het ook anders kan maar dan
met gemak daar heeft niemand last van
maar jij wel gemak.
ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zo zou je het ook kunnen stellen.

Heb je er al eens bij stil gestaan dat het gemak van de ene ook als 'last' bij de andere kan gelden?

Universeel Energetisch gezien is alles altijd in balans want...
zonder die verschillen die wij als 'last' of 'gemak' benoemen zou er helemaal geen beweging in het oh zo vernuftige energie-spel (Licht-spel?) 'Het Leven' zijn.

De energetische lading van het ene is NOODZAKELIJK om de manifestatie van het andere mogelijk te maken.
Dus...
zonder de ervaring van 'last' ook geen schijn van kans tot het ervaren van 'gemak'

Geniet met een stralende Glimlach van alles wat dit Wonderlijke en vernuftige e-spel ons nog meer te bieden heeft ;-)