Ben je verplicht een begrafenisondernemer in te schakelen bij een overlijden? (bel)

Stel je voor ik wil gecremeerd worden zonder al die poespas . Ik wil ook geen diensten in het crematorium , omdat dit een stijf-burgerlijk gedoe is ....ver van mijn wereld...er is geen drank , geen keiharde muziek en alles is er gemaakt om de mensen triestig te maken .
Kan ik dat niet zelf regelen en de zo kosten bijv. in een begrafenisfuif' steken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij wil dat er drank en keiharde muziek is, is dat best te regelen!

Het beste antwoord

De wetgeving voor België
Het overlijden moet aangegeven worden bij de burgerlijke stand van de gemeente van de plaats van overlijden. De wet voorziet geen termijn binnen dewelke de aangifte van overlijden moet gebeuren. Algemeen wordt aanvaard dat het zo snel mogelijk moet gebeuren en dit binnen de vijf dagen na het overlijden.
De gemeente moet in het bezit komen van het trouwboekje, identiteitskaart, doktersattest evenals het attest van de laatste wilsbeschikking. Dit kan nagekeken worden in het bevolkingsregister en opgevraagd worden bij de gemeente waar de persoon verblijft.
Het overlijden moet aangegeven worden door twee privé-personen (gratis) De overledene kan pas worden begraven of gecremeerd nadat de gemeente daarvoor toestemming heeft gegeven. Dat kan ten vroegste 24 uur na het overlijden.
Om hygiënische redenen dient de overleden begraven of gecremeerd te zijn vijf dagen na aangifte van het overlijden maar in praktijk kan er van deze termijn afgeweken worden.
Het uitgangspunt is: wie de begrafenis regelt, dient zelf de financiële lasten ervan te dragen. Daarnaast wordt algemeen aangenomen dat de begrafeniskosten een last uitmaken van de nalatenschap en dus principieel door de erfgenamen moeten worden gedragen Indien niemand het initiatief neemt om de begrafenis te organiseren, vallen de kosten van een behoorlijke lijkbezorging ten laste van de gemeente waar de betrokkene is overleden. De gemeente zal deze kosten terugvorderen van de erfgenamen van de overleden persoon. De vader, moeder, zus, broer of kinderen zijn wettelijk verplicht de uitvaart te betalen (zelfs als ze verschillende jaren geen contact gehad hebben) en zullen juridisch vervolgd worden bij nalatenschap.
De Belgische wetgeving verbiedt het begraven op privé-terrein. Het lichaam moet begraven worden op de daartoe voorziene begraafplaatsen.
Toelating tot crematie mag nooit worden verleend vóór het verstrijken van een termijn van 24 uur. Die termijn gaat in nadat de vraag tot crematie schriftelijk werd gesteld en gerechtelijke toelating werd verleend.
Een hele brok, maar je sterft maar één keer!
Met deze zaken zal je moeten rekening houden, verder bepaal je in jou wilsbeschikking hetgeen je graag hebt. Bespreek het vooraf met de mensen die je lief hebt zodat die niet voor onaangename veras(s)ingen te komen staan.
Voor nabestaanden is het missen van hun geliefde moeilijk te combineren met een fuif...
Veel succes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank

Andere antwoorden (5)

U mag de uitvaart geheel zelf regelen
U bent niet verplicht een uitvaartondernemer in de arm te nemen. Het gebeurt zelden dat nabestaanden alles zelf regelen, maar het mag wel. Het kan zijn dat u stuit op enige weerstand van personen en instanties die dit niet gewend zijn. U kunt er ook voor kiezen slechts enkele onderdelen (bijvoorbeeld het vervoer) door een uitvaartondernemer te laten regelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle begrafenisondernemingen adverteren tegenwoordigdat älles volgesn uw wens gaat"Dus ik zou zegegn, ga eens praten met die mensen. Ik heb ook een crematie bijgewoond waar na afloop een glas wijn was en geen koffie met cake.
Maar je zult vast wel een zaal in het crematorium kunnen huren indien nodig buiten de ondernemer om. Of je hoofd er echt naar staat om de kleinste dingen ook te regelen is iets anders
13 jaar geleden
Een uitvaart mag niet eerder dan 36 uur na overlijden en niet later dan 6 werkdagen na de dag van overlijden plaatsvinden. Uitvaarten eerder dan 36 uur moeten worden goedgekeurd door de Officier van Justitie, uitvaarten later dan 6 werkdagen na overlijden moeten toestemming van de burgemeester krijgen. Uitstel wordt doorgaans gegeven, wanneer naaste familie moet overkomen uit het buitenland.De termijn van 6 werkdagen is ingevoerd door een wijziging van de wet per 1 januari 2010. Daarvoor gold een termijn van 5 dagen. Bij een niet-natuurlijke dood mag dat pas nadat de Officier van Justitie een verklaring van geen bezwaar heeft afgegeven.

Je moet begraven of gecremeerd worden. Dat is bij wet geregeld. Hoe de begrafenis of crematie eruit moet zien (de plechtigheid) is helemaal aan jezelf of (als je daar bij leven niets over hebt gezegd of opgeschreven) aan de nabestaanden. Je hoeft daarbij ook niet perse een begrafenisondernemer in te schakelen. Maar het is, denk ik, voor je nabestaanden wel een heel gedoe en gepuzzel om alles zelf te moeten regelen in een tijd van rouw en verdriet. Maar als jij geen "begrafenisfuif" wilt en geen gedoe. Dan hoeft dat niet. Ophalen in de kist en "hup" onder de grond, dan kan ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet je wensen op papier en zorg er voor dat je nabestaanden op de hoogte zijn.
Je bent beter af met een overlijdensverzekering, dan met een uitvaartverzekering, omdat een overlijdensverzekering een verzekerd bedrag uitkeert, dat je naar eigen inzicht kunt besteden.
Niet verzekeren kan uiteraard ook, maar dan moeten de nabestaanden t.z.t. het hele gelag ophoesten.
13 jaar geleden
Weet je wat je vergeet? Dat je nabestaanden als het goed is tenminste, verdriet om je hebben. De gewoontes die er in Nederland bestaan rondom de niet-kerkelijke uitvaarten geven toch enigszins ruimte voor het uiten van verdriet, en voor het delen ervan. En voor het gedenken van de persoon, het afscheid nemen.
Wij mensen steken zo in elkaar.

Een tante van mij wilde heel veel jaren geleden was dat, ook begraven worden zonder poespas. De kist stond in de zaal, er waren geen toespraken, geen muziek, geen bloemen, en de mensen die er wel waren, dachten dat ze stikten.

Als je recht van huis onder de grond gestopt wil worden in een katonnen doos. Dan is het toch goed om een soort ceremonie te bedenken, waarin gedenken, afscheid en rouw, samen delen, een plaats hebben,

Toegevoegd na 9 uur:
kartonnen ipv katonnen.
Zo n doos bestaat al, en kan er best goed uitzien. Is goed genoeg voor een crematie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, maar hij zegt toch niet dat hij niets wil regelen? Hij zegt dat hij het afscheid buiten begrafenisonderneming en crematorium om wil regelen, om meer te passen bij zijn leven. De vraag is of dat nodig is (er kan tegenwoordig bij begrafenisonderneming en crematorium heel veel), maar de wens kan ik me heel goed voorstellen.