Wat is de sociale positie van afvalverzamelaars in Turkije?

In Turkse steden zag ik veel afvalverzamelaars, elk gespecialiseerd in een bepaald soort afval (plastic, papier, linnen, enzovoort).

Vaak werden deze mensen compleet genegeerd door hun omgeving. Ik zag echter ook hoe een lokale middenstander (een kleine groentenhandelaar) zo'n afvalverzamelaar bleek te kennen, en een tijdje vriendelijk met hem stond te praten.

Wat is de sociale positie van deze afvalverzamelaars? Wordt er op hen neergekeken, of is afvalverzamelaar een beroep als alle andere?

(Zie ook http://www.goeievraag.nl/vraag/afval.86030 .)

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had jij niet het verzoek gekregen om...
Of denk je, het is nu al zo lang geleden?
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja, ik had zo'n verzoek gekregen. Mijn vorige Turkije-vraag stelde ik anderhalve week geleden. Ik overspoel GV dus niet meer met Turkije-vragen. Daar komt bij dat dit de laatste Turkije-vraag is die ik nog wilde stellen. Mijn "voorraad" is nu op.

Het beste antwoord

De afvalophalers worden totaal genegeerd door de rest van de bevolking. Ik heb een klein poosje in Turkije gewoond aan de rand van een lokale markt in een van de "betere" wijken van het stadje. Als de markt afgelopen was stortte zich een menigte zigeuners het marktplein op om afgedankt fruit, groentenkistjes, dozen, plastic zakken en papier te verzamelen. Soms ging ik ook naar buiten om een groentenkistje of doos te pakken. Dat vonden mijn Turkse buurvrouwen erg gek en zeer afkeurenswaardig. Ik kreeg van hun een standje en te horen dat het vies was. Ik deed het natuurlijk toch. Na de zigeuners kwam altijd een vuilnis- en veegwagen van de gemeente om het plein weer een eerbiedwaardig uiterlijk te geven want er lag ook een moskee aan, recht tegenover mijn flat. Heeft hier niets mee te maken maar vond ik wel grappig: heb de buurvrouwen de stuipen op het lijf gejaagd door mijn gewassen lingerie zomaar tegenover die moskee buiten te hangen. Heb het daarna ook niet meer gedaan. Je hoeft de mensen niet te shockeren en te provoceren tenslotte.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan spreek je uit ervaring.+1

Andere antwoorden (2)

Ik denk,dat ze door de "betere"standen, zo'n beetje als onaanraakbaren worden gezien, terwijl de arbeiders en kleine middenstanders hen als gelijkwaardig zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn in ieder geval bezig met een goed doel,het afval van de straat te halen.
Het lijkt een smerig beroep,maar wel iets wat geld opbrengt.
Een aanvulling op hun karige loon,of pensioen of misschien wel beroep.
En waarom zou je op zo,n iemand neerkijken,omdat het vies werk is,,en deze mensen altijd smerig zijn vanwege de viezigheid die ze ophalen.
In mijn ogen doen ze goed werk,want afval brengt gewoon geld op.
Maar ging het vroeger hier niet net zo.
De schilleboer werd ook liever niet aangekeken of mee gepraat ,want dat was een lagere rang.
En owee als een ander dat zag.