Hoeveel geld is iedere Nederlander per persoon per jaar kwijt aan het koningshuis?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Utrecht
13 jaar geleden
Als je het fair doet moet je ook het financieel voordeel (laten) berekenen van ons koningshuis. Een koningin geeft toch extra cachet en tijdens een staatsbezoek levert voor 10-tallen miljoenen aan contracten op voor het Nederlandse bedrijfsleven.
paulus811
13 jaar geleden
Utrecht, noem eens één contract wat door bemiddeling van de koningin is binnen gehaald. En 'extra cachet' is geen financieel voordeel.

Het beste antwoord

Als je ervan uit gaat dat er 16 miljoen Nederlanders zijn, dan kom ik op de volgende berekening:

26.738.000 (totale kosten Koningshuis): 16.000.000 (aantal Nederlanders) = 1 Euro en 67 cent.

Zie begroting hieronder.

De 'Begroting van de Koning' bestaat voor 2010 uit de volgende kosten:

Beatrix: 5.102.000 euro
(inkomsten: 834.000 + persoonlijke/materiële uitgaven: 4.268.000)

Willem-Alexander: 1.376.000 euro
(inkomsten: 248.000 + persoonlijke/materiële uitgaven: 1.128.000)

Máxima: 624.000 euro
(inkomsten: 248.000 + persoonlijke/materiële uitgaven: 376.000)

Totaal: 7.102.000 euro

Het totale inkomen van Beatrix, Willem-Alexander en Máxima bedroeg in 2009 nog 6.960.000 euro.

Functionele uitgaven koningshuis in 2008:

Personeelskosten: 17.529.000 euro

Materiële kosten (o.a. rijtuigenpark, verlichting paleizen): 7.611.000 euro

Kosten vliegtuigen (o.a. vliegreizen staatsbezoeken, onderhoud): 1.388.000 euro

Onderhoud zeiljacht Groene Draeck: 210.000 euro

Totaal: 26.738.000 euro

Toegevoegd na 21 minuten:
Let wel, dit is een begroting; het gaat dus niet om uiteindelijke kosten. Die zouden wel eens hoger kunnen zijn dan begroot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ongeveer 80 miljoen per jaar kost ons Koningshuis, gedeeld door 16 miljoen inwoners is ongeveer 5 euro per persoon. Inclusief de btw, dat dan weer wel.
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Het koningshuis is niet inclusief btw jij ontvangt op je salaris toch ook geen btw.
sterredag
13 jaar geleden
de 80 miljoen is inclusief de btw.
sterredag
13 jaar geleden
ik bedoel die 80 miljoen is wat ze kosten, dus ook wat ze uitgeven enzo, dus ook wat ze uitgeven aan BTW
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk wel dat veel koninklijke kosten verstopt zitten in diverse begrotingen en budgetten, dus dat niet alle kosten duidelijk zijn. Het zou dus makkelijk meer kunnen zijn.
paulus811
13 jaar geleden
ronron, op de kosten van het koningshuis zit gewoon btw hoor. Die 80 miljoen die ik noem zijn gelukkig niet alleen salarissen. En hippo heeft een punt, er zijn veel verborgen kosten die wel degelijk aan het koningshuis zijn toe te rekenen. Bedenk als voorbeeld maar eens wat een koninginnedag kost voor een gemeente. Dat zit nog niet in de 80 miljoen.
ronron1212
13 jaar geleden
De toelage die het koningshuis krijgt wordt betaald dat heeft niets met btw te maken dat is een soort loon net als je eigen salaris. Daarnaast geeft het koningshuis dat geld uit net als wij en betaald dan btw.de overige kosten die het koningshuis maakt worden door de staat betaald dit zijn weer ook loon kosten hierin is weer geen btw. Daarnaast de overige kosten en die zijn inclusief btw
Het Koningshuis kost ons niets, en levert iedere Nederlander alleen maar geld op.

Natuurlijk kost het ons eerst iets, maar het is natuurlijk wel eerlijk om eens te kijken wat het ons daarna oplevert.
Eén handelsmissie onder leiding van Willem Alexander en Maxima naar China, levert het bedrijfsleven enorm veel orders op. Dat geeft de economie een oppepper, en levert belastinggeld op.

En denk eens aan het huwelijk van WA en Maxima, in 2002. Die beelden gingen de hele wereld over, en zoiets zet Nederland op de kaart. Een Koningshuis is gewoon kassa voor een land. Het is een sprookje; wij vinden het nog steeds prachtig (denk eens aan prinsjesdag) en er zijn heel wat landen die stikjaloers op ons zijn. Een betere reclame voor een land is er niet.

Om het maar eens heel simpel te zeggen: de traan van Maxima in 2002 heeft miljoenen opgeleverd. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij elkaar een hoop geld waar heel veel goeds mee gedaan kan worden. Wat mij betreft is ieder cent aan het koningshuis een te veel.