Alles wat gebeurt -dus ook een ongeluk- kan komen door wat je zelf in de hand hebt of door overmacht. Nu is het wijsheid als je het verschil tussen die twee kent.

Als kind heb je het idee dat alles overmacht is en in zekere zin is dat ook zo. Naarmate je ouder (en hopelijk ook wijzer) wordt, ontdek je waar je allemaal wat aan kunt doen. Als je je melk opdrinkt, schijnt het belangrijk te zijn hoe je je glas vasthoudt, zodat je trui niet zomaar nat wordt. Artsen ontdekten dat veel minder patiënten stierven als de arts zijn handen waste na een patiënten behandeling.

Sommigen slaan daarin door doordat ze zich alles aantrekken. Regent het? O, da's mijn schuld. Heel sneu dat sommige kinderen denken dat het hun schuld is als hun ouders gaan scheiden.

Wetenschap onderzoekt zich suf aan alle mogelijkheden die we in de hand zouden kunnen hebben. Het is fijn als we die grens weer hebben verlegd met een of andere techniek of medicijn. Maar we zullen nooit alle overmacht de baas kunnen worden want we zijn God niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

In principe wel, het kan natuurlijk ook een technische oorzaak hebben maar indirect is dat natuurlijk ook een menselijke fout (onderhoud, nalatigheid)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja alle ongelukken zijn menselijke fouten
die auto kan niets uit zichzelf

het enigste wanneer het een ander iets kan zijn is als er een dier oversteekt daar waar je het echt niet verwacht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant... daar kun je over redetwisten: dieren zijn onvoorspelbaar en je moet te allen tijde waakzaam zijn... Ik wil hier een stapje verder gaan waar het geen menselijke fout betreft: als er een boom in een freak storm op je auto dondert. Maar ook daar valt waarschijnlijk over te discussieren... ;)
+ voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel eens een klapband gehad ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@scarlet moet je wel een plus geven haha en ja ik heb weleens een klapband gehad maar hier ook weer je dient je banden{spanning} te controleren voordat je gaat rijden
als iedereen dat zou doen zou dat veel klapbanden voorkomen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
min was niet van mij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee maar ik heb mijn welverdiende plus van scarlet nog niet gekregen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daar kan ik weinig aan doen :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat snap ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha je gaat je toch niet druk maken om een +je op internet..?
De ervaring heeft geleerd, dat ongelukken bijna altijd ontstaan door een samenloop van omstandigheden.
De oorzaak van b.v. een vliegtuigongeluk is nooit dat de piloot te moe was, het landingsgestel niet goed werkte, de landingsbaan te glad was, of dat er een motor uitviel.
Het is altijd èn , èn. Als er een motor uitvalt, zijn er genoeg procedures om een ongeluk te voorkomen, maar zodra er meer dingen tegelijk bijkomen, gaat het fout.

Het is in het verkeer niet anders. Alleen onoplettendheid, of een niet goed werkende rem, of een gladde weg, leidt zelden tot een ongeluk. Ook daar is er bijna altijd sprake van een combinatie van zaken die tegelijkertijd fout gaan.

Om je vraag wat concreter te beantwoorden: als iemand niet oplet hoeft dat geen ongeluk te verzoorzaken, en als iets niet goed is gecontroleerd ook niet. Maar als iemand iets niet goed heeft gecontroleerd, EN iemand let daarbij ook nog eens niet goed op, krijg je een combinatie die een heel grote kans geeft op een ongeluk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord +
iemand die een auto ongeluk krijgt door een klapband zou ik beide niet willen aanrekenen dus er is meer......
13 jaar geleden
Als je op ongelukken in het verkeer doelt, is de mens voor 92% verantwoordelijk voor de ongelukken die zich in het verkeer voordoen. 5% komt door de weg- en omgevingsomstandigheden en 3% door technische problemen met het voertuig. Dit zijn uiteraard gemiddelden.

Bij de 92% van de mens moet je denken aan haast, vermoeidheid, verslavende middelen, concentratieverlies, overmoedigheid enz. enz. De meeste ongelukken vinden binnen de bebouwde kom plaats, kort na aanvang van een rit. Men is b.v. nog bezig met de autogordel, afstellen van de radio, eten en drinken, make-up aanbrengen, de route bepalen enz. enz.
Op de autosnelweg vinden relatief weinig ongevallen plaats, alleen zijn de gevolgen groter. 80 km. wegen zijn de gevaarlijkste wegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee er zijn veel andere oorzaken die een ongeluk kunnen veroorzaken naast menselijk falen dieren op de weg en klapbanden zijn al genoemd en zijn bij wegverkeer goede voorbeelden zo is bij de scheepsvaart slecht weer en motor falen te noemen en bij de luchtvaart techniese problemen zoals wegvallen van druk in de cabine brand en extern bv slecht weer