Bestaat apartheid nog in 2010?

zijn er mensen nog bang voor de culturen die ze niet kennen?

en welke bevolkingsgroep vind zichzelf "beter"dan de rest?
Is er sprake van groepsdynamica anno 2010?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Nu is apartheid van vroeger anders geregeld, omdat er toen minder vrijheden waren in een hoop delen van de wereld, nu is dat Europees gezien wel veranderd wegens allemaal verdragen die zijn opgesteld.

Maar binnen de mens zal er altijd angst zijn voor andere culturen die niet direct aansluiten op de cultuur die de mensen in dat desbetreffende land gewend zijn.

Er zullen ook nog zat landen zijn die het nog niet goed geregeld hebben in hun land en waarbij rassenscheiding makkelijker uit te voeren is.

Ik denk niet meer dat de apartheid bestaat zoals die vroeger werd gedefinieerd, maar wel dat er altijd een worsteling zal zijn als het gaat om de integratie van een nieuwe cultuur.

Kijk maar naar de conflicten met de moslim cultuur, en dit is dan niet zozeer apartheid vanwege het "ras" maar wel vanwege het geloof en een andere cultuur.

en zo zijn er nog wel flink wat andere culturen op te noemen die onderdrukt worden.
In Azie heb je meerdere bevolkingsgroepen die niet allemaal gelijk behandeld worden en zelfs in Europa is er nu een soort van discussie van wat er nou moet gebeuren met de Roma's.
en zoals hier boven ook al in een ander antwoord vermeld wordt is het geval "israel".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De ‘Zuid Afrikaanse Apartheid’ bestaat niet meer , maar er zijn nog landen die iets hanteren dat er wel op lijkt: Bijvoorbeeld Israël en de Palestijnen.
Bij sommige culturen op eilanden in Papoea , Solomon Eilanden en Vanuatu is een strikte scheiding tussen mannen en vrouw : een soort apartheid , maar het draagt de naam :traditie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De "apartheid" in Nederland is nog in ontwikkeling maar bestaat wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, zo zijn er veel cafe's waar mensen met astma niet worden getolereerd, omdat men weigert te stoppen met roken. Natuurlijk *mogen* mensen met astma wel naar zulke cafe's. Alleen vallen ze dan dood neer. Maar ja... Daar zitten rokers in cafe's niet mee. Die blijven stug doorgaan met hun verslaving. Al viel iedereen om hun heen dood neer.
Wellicht niet de vorm van apartheid die je bedoelde - maar toch een soort vorm van apartheid. Ook op (verzamel)beurzen en in restaurants wordt er zelden opgetreden tegen rokers, zelfs als er een verbod geldt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voor het overgrote deel zijn de cafe's waar gerookt mag worden de kleinere cafés. ikzelf ben ook astma patient, maar ik kies er dan gewoon voor om niet naar zo'n café te gaan. kan je niet tegen knoflook lucht? ga dan niet naast iemand zitten die iets met knoflook eet...
zo ook met roken.. leer er mee omgaan, en laat mensen hun gang gaan. rokers zullen ook niet zeuren als ze vinden dat jij te veel parfum op hebt. of juist te weinig deo..
"zijn er mensen nog bang voor de culturen die ze niet kennen?"

Ja hoor, vraag maar aan een deel van de PVV-stemmers.