Wat zijn de conventies tussen man en vrouw?

Zoals dames gaan voor.
En deuren voor de vrouw openhouden.
Nog meer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (12)

Vrouwen baren het eerst kinderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Stoel naar achter trekken -alvorens ze aan tafel gaat zitten- en terwijl ze gaat zitten helpen aanschuiven.
Helpen met de jas aan te trekken.
Autodeur openen en dichtdoen nadat ze plaats heeft genomen. Hetzelfde bij het uitstappen.
De rekening in het restaurant niet laten zien aan haar en zelf betalen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dames gaan voor...als de heren geweest zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha toevallig zei mijn oma vanochtend dat als je ergens samen naar toe gaat, dat de man hoort te rijden. niet de vrouw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat uitzonderingen op 'dames gaan voor':

- Als je onbekend terrein betreedt (bijvoorbeeld een restaurant), gaat de heer voor, zodat hij kan kijken of het veilig / een geschikte plek voor dames is.

- Als je een trap op loopt, gaat de heer voor, anders zou hij onder de rok van de dame kunnen zien.

- Als je een trap af loopt, gaat de heer ook voor, stel dat de dame struikelt, dan kan hij haar opvangen. (Of waarschijnlijker: haar val en zijn rug breken.)

- De heer houdt de mantel van de dame omhoog en helpt haar hem aan te trekken.

- De heer stapt eerst uit de koets (oké, tegenwoordig auto), loopt om, doet het portier voor de dame open en reikt haar de hand om haar te helpen uitstappen.

- Ook bij het instappen: de heer houdt het portier aan de straatkant open voor de dame, helpt haar met instappen, doet het portier dicht na gecontroleerd te hebben dat de mantel van de dame er niet tussen zou komen, loopt om het voertuig heen en stapt dan pas zelf in.

- De heer staat op om een dame of andere heer te groeten, de dame mag blijven zitten als zij de heer of een andere dame groet.

- De heer neemt zijn hoed af voor de dame, de dame houdt haar hoed juist op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
plusje voor de gebroken rug ;p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie ouwe tijd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
ronron1212
13 jaar geleden
Wat zijn wij heren toch lief is het niet. Nog nooit mee gemaakt dat het ook tot iets leidt dat voor ons gedaan wordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze bestaan nog! :) Toen ik mijn man net leerde kennen, was ik stomverbaasd toen hij het portier van een taxi openhield om vervolgens zelf om te lopen. Later besefte ik pas dat dat niet was om indruk te maken, maar dat het gewoon niet in hem opkwam om het anders te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ronron1212: oh, doe jij al deze dingen dan? En wat verwacht je er dan voor terug?
ronron1212
13 jaar geleden
Stofzuigen, boodschappen, koken, poetsen enz,
Gelijkwaardigheid
Wat doen jullie er voor terug?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ik weet niet hoe jouw relaties in elkaar zitten, maar wij (mijn man en ik, niet 'wij vrouwen') délen taken zoals stofzuigen, boodschappen doen, koken, poetsen enz. Wat mij niet helemaal duidelijk is: doe jij die huishoudelijke klusjes, of verwacht je dat ze voor jou gedaan worden?
ronron1212
13 jaar geleden
dat zeg ik niet. Gesamelijkheid. maar we hebben het steeds over de attenties die de man over heeft voor de vrouw een hele lijst zoals je ziet hier boven. Welke attentie staan daar tegen over. Of heeft de emancipatie toch geen effect gehad aan onze kan mannen dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij trek je het nu een beetje uit proporties, ronron.
Die lijst met handelingen die genoemd wordt stamt praktisch uit het stenen tijdperk. Je vindt amper nog een man die dit nog doet.
Ik als 22 jarige ben zo'n behandeling ook helemaal niet gewend en het voelt zelfs behoorlijk vreemd als een man zich zo tegenover mij opstelt.
Ook zijn een omgangsvorm, geen liefdadigheid. En er is ook geen sprake van zware inspanning. Van dat "wij" en "jullie" gedoe wordt ik ook een beetje moe. Laten we eens ophouden met iedereen over één kam scheren. Als je problemen hebt met de taakverdeling met je vrouw, dan zou je er goed aan doen om eens met haar in gesprek te gaan, i.p.v. je hier af te reageren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ronron: Dat zeg je niet? Het is een beetje lastig om op je te reageren als niet duidelijk is wat je bedoelt. Is het dan zo'n beladen vraag die ik stel? Het is in iedere relatie geven en nemen. Ik ben bijvoorbeeld typisch degene die de cavia's verzorgt en de kattenkots opruimt. Hij degene die de kat voert. Ik degene die ervoor zorgt dat bezorgeten ook echt boven (vier hoog) komt in plaats van op de begane grond te blijven. Hij degene die ervoor zorgt dat het vuilnis beneden komt in plaats van ons balkon te vervuilen. Ik zorg voor hem. Hij zorgt voor mij. Maar zeg eens eerlijk: hoeveel moeite kost het je om het portier van een taxi even open te houden? Als vrouwen in jouw leven nooit eens iets doen dat toch minstens zoveel energie kost als die minieme moeite, is dat inderdaad betreurenswaardig. Niet omdat dan de score niet gesetteld wordt, maar omdat het normáál is om dingen voor elkaar te wíllen doen. Overigens zonder daar meteen wat voor te verwachten...
Bij het op een trap naar boven gaan met een dame of dames, moet een heer naast of voor hen gaan. Zijn taak is om de dame te leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat de man de vrouw ten huwelijk vraagt
13 jaar geleden
Als aanvulling op SuzyQ:

- Heren gaan eerst door de draaideur (om te duwen).
- Heren gaan het eerst een onbekende/openbare gelegenheid binnen (om te kijken of het veilig is).

Toegevoegd na 2 minuten:
O sorry, die laatste had je al.

Toegevoegd na 4 minuten:
- Een bruid staat links van de bruidegom (na de huwelijksvoltrekking), omdat hij in geval van onraad met zijn rechterhand zijn zwaard moet kunnen trekken.
bamibal
13 jaar geleden
De vrouw kookt en zet het eten op tafel, en de man snijdt het vlees aan (op zondag althans).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
-Als zij 2x oogcontact maakt , mag hij haar aanspreken.
- Als ze dichterbij komt mag hij een arm om haar heen doen

en deze zou eigenlijk ook moeten gelden!
- Als ze" nee "zegt ,dan respecteert hij dat

Toegevoegd na 2 minuten:
-Zij doet de huishouding en zorgt dat hij eten krijgt als hij thuis komt.
- zij strijkt zijn kleren op tijd
- hij werkt voor zijn gezin

beetje ouderwets , maar zeker geen slechte conventies
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Conventie' klinkt al onvriendelijk. Het voelt als een wurgcontract, opgesteld door partners, waarin alles op de letter omschreven staat.

M.i. gaat het om de basishouding, met eerbied en respect elkaar te bejegenen en dit dan ook te tonen.
Elke situatie tussen man en vrouw is hieronder te benoemen. Het is echter afhankelijk van waar een ieder zijn grens trekt of hoeveel respect hij voor de ander heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zij trekt zijn stropdas recht en slaat roos en haren van zijn schouders.