* Gebruik persoonlijke ervaringen. Argumenten gebaseerd op eigen ervaringen zijn niet in twijfel te trekken. Daarmee ontneem je je opponenten, die zo'n eigen ervaring niet hebben, feitelijk het recht van spreken. Natuurlijk moet je wel oppassen dat je jouw persoonlijke ervaring of waarneming ten onrechte als algemeen geldend presenteert.
* Gebruik beeldende taal. Beeldspraak kan sterk bijdragen aan je overtuigingskracht. Voorbeelden maken bij mensen inzichtelijk wat je bedoelt. Vergelijkingen kunnen een ingewikkelde zaak een stuk eenvoudiger maken.
* Overdrijven mag. Door overdrijving wordt de nuance weliswaar vaak gemist, maar wordt de stelling vaak treffender verdedigd of aangevallen. "We willen uiteindelijk allemaal hetzelfde? Daar zijn we het toch met zijn allen over eens?"
* Dwing de opponent tot een keuze. Je opponent een zwart-wit-stelling voorleggen wil nog wel eens goed werken. Je dwingt de opponent tot een ongenuanceerde keuze, die zijn of haar standpunt niet per se hoeft te ondersteunen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beste tip die ik je kan geven is zorgen dat het een debat is en niet je eigen mening proberen op te rafelen bij anderen...

Geef je mening maar probeer ook de mening van andere te respecteren en er mee over discussieren en vergelijken met jouw mening. Het moet niet altijd een strijd zijn wie zijn mening gelijkt heeft je moet samen tot een conclusie komen... En dit doe je door met elkaar te discussieregel over de mogelijkheden en elke mogelijkheid afwegen.

veel succes !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral goed luisteren! Heb respect voor de anderen en laat hun weten dat je hun argumenten goed hebt gehoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zorg dat je niet alleen bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben je alleen of met meerdere?
Probeer het zo te brengen dat het een win win situatie wordt. Dring nooit aan en luister goed naar de andere(n)
Tracht het gesprek te sturen in je voordeel. (subtiel)
Breng het zo dat ander het begrijpen, eens ze niet meer mee zijn horen ze enkel nog wartaal.
Probeer dus je beeld exact over te brengen.
Je hoeft niet perse het woord te hebben maar tracht verrassend uit de hoek te komen.
Wanneer je in het nauw zit stel een wedervraag, zou duw je de bal terug naar het andere kamp.
Een wet zonder weerga: het is niet belangrijk wat je zegt, maar hoe het je zegt