Wat zijn de gevolgen van een aanhoudende bevolkingskrimp?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik legde de vraag iets anders uit, als globaal...vandaar mijn antwoord...

Antwoorden (11)

Meer ruimte, minder kinderen, vergrijzing!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in welke hoek zoek je de gevolgen?

- Dalende huizenprijzen & leegstand
- Krimpende beroepsbevolking: Arbeid wordt duurder
- Zolang er een grote top bij de ouderen ligt: Kosten voor zorg & pensioenen stijgen
- Vraag naar aarbeid omhoog -> Hogere immigratiecijfers
- Vermindert gebruik van sportcentra, films, musea etc -> verhoogde kosten voor deze zaken danwel vermindert aanbod

om er een paar te noemen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die zijn groot. De betaalbaarheid van de AOW staat hier mee onder druk. Te weinig mensen die in de toekomst nog het werk kunnen doen. De meevaller is dat er minder mensen op aarde komen in dit kleine stukje van de wereld
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heh, de betaalbaarheid van de AOW is nu ook al in de problemen. Toen wist men nog niet van een bevolkingskrimp, toch?
Minder mensen voor het werk, ok. Maar er hoeft ook minder geproduceerd te worden, voor die hoeveelheid mensen. Dat lijkt me wel weer uit te balanceren.
ronron1212
13 jaar geleden
echt wel dat is al langer bekend
ik denk dat bij een aanhoudende bevolkingskrimp, het voedseltekort dan ook zou afnemen.
Nu zijn er teveel mensen en te weinig voedsel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Globaal gezien is het prima hoor om te antwoorden. Maar er is toch voldoende voedsel, alleen niet allemaal op de juiste plaatsen. Dus de verdeling is fout.
Meer voedsel, doet nog niets aan die verdeling.
dat het aantal scholen hun deuren moeten sluiten maar ook winkels.
er ontstaat ook een leegstand aan huizen en er zijn dan mensen tekort om het werk te doen.

Toegevoegd na 5 minuten:
In sommige regio’s is de krimp al voelbaar. In de provincie Limburg zal de komende tien jaar een kwart tot een derde van de schoolgebouwen voor het primair onderwijs overbodig worden. In Zeeland zal naar verwachting het in verschillende gemeenten het aantal basisschoolleerlingen met 20-30 procent teruglopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus gaan we weer naar een tijd terug waarin de kinderen in het dorp ver moeten fietsen naar school. Daar lijkt me niets mis mee. Leegstand kan gesloopt worden en ruimte maken voor wat anders: natuur bijvoorbeeld.
wereldwijd of in nederland?
wereldwijd is nl nog steeds veel te veel groei, dat kan best wat minder.
Ik vraag me ook af of we in nederland zo slecht af zijn met wat minder mensen, in tegendeel. Aantal zaken moet anders geregeld maar met wat aanpassing lijkt het mij niet gek, minder druk overal.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yes please... Als er in NL weer ruimte zou komen, kom ik misschien weer terug. :)
Als de krimp aanhoudt sterven we uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voldoende voedsel voor iedereen en het uitputten van de aarde zal hopelijk stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het nadeel is onze sociale zekerheid : minder mensen zouden meer lasten moeten dragen.
Ook om de economie op peil te houden zoude er nog meer vreemde krachten moeten aangetrokken worden.( ook in de verzorgingssector)
Meer ruimte zal je niet krijgen , die wordt wel opgevuld , door de noodzakelijke krachten uit den vreemde.
En op lange duur zullen ze groter in getale zijn dan de oorspronkelijke.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aanhoudende bevolkingskrimp die het gevolg is van een laag geboortecijfers heeft verstrekkende gevolgen. De vergrijzing kan niet langer worden bekostigd door de jonge aanwas, hetgeen zal betekenen dat het niet langer haalbaar zal zijn om aan de 65 -plussers een lager belasting tarief aan te bieden. Ook zij zullen moeten meebetalen aan de kosten die een vergrijzende samenleving met zich meebrengt (nu fiscaal voordelig sparen voor later is dus een illusie).
De huizenmarkt is nu gericht op het aanbieden van huizen aan jonge gezinnen (veel ruimte, meerdere etages, mooi tuin etc) en niet op de vergrijzende bevolking, die geheel andere behoeften heeft (alles op 1 niveau, brede gangen etc).
Ouderen hebben meer behoefte aan service gerichte dienstverlening (maaltijden, schoonmaak, honden uitlaat service, pedicure, kapper etc) dan aan luxe goederen. De handel zal dus ook hier een omslag moeten maken.
om zo maar eens wat op te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanhoudende bevolkingskrimp: een grote crisis.
Aanhoudende bevolkingsgroei: een grote crisis.
We zitten nu in een onomkeerbare situatie, minder consumptie leidt steeds naar overproductie=crisis.
Vooruitgang is ook niet meer mogelijk: we zijn al met te velen, de aarde barst.