geld neemt je zorgen weg,want je kunt alles koen en hebt dus in die zin materieel geluk,d.w.z. géén zorgen voor morgen

maar persoonlijk,emotioneel geluk zal het nimmer kunnen geven.
daar kan alléén de liefde voor je partner,voor je kind(eren) en het hebben van een goede gezondheid voor zorgen.

met geld kun je dit nu eenmaal niet kopen of vervangen.

Toegevoegd na 2 uur:
dus m.a.w.: geld voegt niet per sé extra geluk toe aan je leven,wél minder praktische (materiële) zorgen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Nee je geluk stijgt daar niet van, misschien juist wel niet want hoe meer geld hoe meer angst om het weer kwijt te raken. Als je geld hebt, en dan ook nog eens veel spullen (logisch gevolg meestal) dan moet je weer voor die spullen zorgen wat veel stress geeft vaak. En angst, angst om het weer kwijt te raken. En wat denk je van vrienden, die vertrouw je misschien wel niet 100 procent omdat ze bevriend met je zijn om je geld. Enz. Enz.
Dus nee geluk stijgt niet als je meer geld hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geld maakt niet gelukkig, maar het helpt een boel!

Als je alleen geld hebt, ben je niet perse gelukkig. Liefde en gezondheid is toch belangrijker. Maar ik denk wel dat het helpt als je veel geld hebt, maar ook weer niet te veel, want dan ben je weer altijd bezig met je geldzaken (werk?).

Dus (mij lijkt) dat je het gelukkigst bent als je iets meer (zeg 20-40%) verdient dan het gemiddelde. Dan wordt je ook niet zo gezien als een 'rijke snob' ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke, maar over het algemeen gesproken!
Het kan een hoop zorgen weghalen wanneer men financiëel onafhankelijk is. Wat dat betreft dus; ja.

Wanneer dit punt bereikt is, echter, wordt geluk afhankelijk van hoe je de tijd die je hebt benut. Vanaf dat moment heb je het dus zelf in de hand. Geld kan op dat moment een vertekend beeld geven van wat je nodig hebt om gelukkig te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is onlangs een onderzoek naar geweest. En wat bleek, als je 4 x modaal verdient dan ben je het gelukkigst. Dus, ook mensen die meer dan 4 x modaal verdienen zijn minder gelukkig dan die mensen die 4 x modaal verdienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is persoonsafhankelijk. Het kan dat je geluk stijgt, maar het hoeft niet. Voor de een is geld belangrijker dan voor de ander.

Het hangt er ook van af wat je met "meer geld" bedoelt.
Als iemand in inkomen stijgt van 500 euro in de maand naar 2000 euro in de maand, dan denk ik dat dit zeker bijdraagt en het meer gelukkig stijgt. Als iemand stijgt van 5000 in de maand naar 5200 in de maand, dan zal het effect minder zijn.

Vele mensen dromen van een heel groot geld bedrag (miljoenen) omdat dat hun onafhankelijk maakt. Deze onafhankelijkheid draagt vaak bij aan het gevoel van geluk. Zo hoeven ze niet meer te werken en kunnen ze doen wat ze willen, hetgeen hun misschien echt gelukkig maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt wel gezegd dat geld niet gelukkig maakt. Maar het is wel handig. Maar of je gelukkiger wordt van meer geld is te betwijfelen. Er zijn vele voorbeelden van mensen die rijk zijn die een groot deel van hun kapitaal besteden aan beveiliging e.d , omdat ze bang zijn alles te verliezen. Ook zie je vaak dat mensen die rijk zijn een soort gierig gedrag gaan vertonen en ondanks dat ze al rijk zijn proberen nog rijker te worden. Wat werkelijk gelukkiger maakt is te geven. Want het beste gevoel krijg je als je iets geeft aan iemand die iets echt nodig heeft ook al is iets simpels als gezelligheid of een schouderklopje
Dus ook al ervaar je een gevoel van geluk als je misschien een hoeveelheid geld bezit. Het is niet de redenen van geluk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi gezegd en helemaal mee eens. +
Het maakt niet gelukkig als je je niet gelukkig voelt. Wanneer je terminaal ziek bent of je grote liefde verloren bent of je kind, dan maakt het feit dat je zojuist €.1.000.000 hebt gewonnen in de loterij je ECHT niet ineens gelukkig. Sterker nog, je zou al dat geld graag inleveren in ruil voor......
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ,maar het wordt allemaal wel veel makkelijker.
’Bewoners van landen met een hoog Bruto Binnenlands Product (BBP) per hoofd van de bevolking zijn gemiddeld meer tevreden met hun leven dan inwoners van arme landen. Tussen de rijke landen maken de verschillen in hoogte van het BBP niet zo veel uit voor de geluksscores. Die scores worden op verschillende manieren gemeten. De simpelste is: vraag mensen hoe tevreden ze zijn met hun leven op dit moment. Uit dat soort metingen komen gegevens die onderzoekers als ik koppelen aan factoren als economische groei. Het idee is dat je daarmee betere indicatoren krijgt om welzijn te meten. Het BBP alleen is niet genoeg.
‘Als je 25 miljoen hebt, spiegel je je misschien niet meer aan die buurman of die broer, maar aan de mensen in de Quote 500.’

Als rijke landen rijker worden, neemt het geluk niet evenredig toe. Het beroemde voorbeeld is Japan: daar is het inkomen per inwoner in vijftig jaar tijd zes keer zo hoog geworden, maar de Japanners zijn niet zes keer zo gelukkig. Het geluksniveau is gedurende deze periode zelfs niet toegenomen maar gelijk gebleven. Hoe dat komt, weet ik niet. Meer werkstress en een toenemend gebrek aan vrije tijd kunnen een rol spelen. Maar belangrijker nog is, denk ik, dat op een bepaald niveau de absolute omvang van rijkdom minder relevant wordt en de relatieve omvang juist belangrijker.

Met andere woorden: als alle basisbehoeften vervuld zijn, gaat het er voor je welbevinden vooral nog om dat je minstens even rijk bent als en liefst wat rijker dan je buurman of je broer. Daar word je misschien niet direct gelukkiger van maar je wordt wel iets ongelukkiger als het andersom is. De Postcodeloterij niet winnen terwijl je buren dat wel doen, dat heeft effect op je welbevinden, ja. De Postcodeloterij wel winnen maakt je aan de andere kant ook niet blijvend gelukkiger. De euforie kan al na een jaar volledig zijn weggeëbd. Je past je referentiekader aan. Als je 25 miljoen hebt, spiegel je je misschien niet meer aan die buurman of die broer, maar aan de mensen in de Quote 500.

Over het algemeen zijn mensen met hogere inkomens gelukkiger dan mensen met lagere inkomens. Dat verschil is wel stukken minder groot dan het verschil in geluk tussen gezonde en ongezonde mensen. Dat blijft factor nummer 1. Maar mensen die door geldgebrek niet mee kunnen doen met wat de norm is, zijn wel degelijk minder gelukkig vanwege geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind van wel. Maar ik beleef het op de Chinese manier (van vroeger) Aan de buitenkant hoeft niemand te zien, dat ik geen gebrek aan geld heb, maar leven zonder tellen, hypotheek of te moeten letten op de kleintjes maakt het leven een stuk gemakkelijker. Ik maak mij absoluut geen zorgen of ik het verlies, want dat is nu juist het fijne, geld speelt geen enkele rol in mijn leven. Ik ben zuinig van nature, dus ik koop niet wat ik niet ook zou overwogen als ik een 2x modaal salaris zou hebben gehad.

Van geluk kun je NIET spreken in samenhang met geld. Het was vaak een gelukkig voorval waardoor je het geld kreeg, maar daarna sta je op eigen benen. Voor geen geld van de wereld kun je de last der jaren van je schouders en lichaam laten glijden. Voor geen geld van de wereld kun je je onschuld weer terug krijgen voor geen geld ter wereld kun je de dynamiek van je jongere jaren terug krijgen.

Niet wanneer je arm bent en niet wanneer stinkend rijk bent. In zoverre maak het hebben van geld dus niet gelukkiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.

Zolang je tekort hebt en daar ongelukkig van wordt, lost geld dat probleem tijdelijk op , maar nadat het verzadigingspunt is bereikt, wordt je er weer óngelukkiger van, omdat veel geld ook veel zorgen meebrengt.

Overigens is er geen direct relatie tussen geld en geluk. Wel tussen géén geld en minder geluk, maar die relatie is voornamelijk aanwezig bij mensen die relatief minder rijk zijn dan hun omgeving. In een land waar bijna iedereen arm is, (maar de broek nog wel op kan houden) piept bija niemand. In een land waar bijna iedereen een modaal inkomen heeft en sommigen daar net een paar tientjes onder zitten, wordt enorm geklaagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Marleen: grappig gezegd, maar niet juist. In een land waarin iedereen een modaal inkomen heeft... zegt alleen maar iets over de inkomensverdeling. Juist in de armste landen heeft bijna iedereen een modaal inkomen van 0 euro. Dit is inhoudelijk en technisch, nu naar jouw bedoeling.
Verder vind ik jouw conclusie ook nergens op slaan. Nederland klaagt, maar als gevolg van andere zaken: calvinisme, koopmannengedrag, nat klimaat enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik toch moet huilen,doe ik dat liever in een BMW dan in een trabant.
Alle bezit leidt tot zorgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geluk kan stijgen naarmate je meer geld/zaken weg geeft. Maar niet noodzakelijkerwijs. Maar wel gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een onderzoek geweest naar mensen de de jackpot hebben gewonnen; mensen die voor die tijd al gelukkig waren werden wat gelukkiger omdat ze wat gemakkelijker konden leven, maar mensen die niet gelukkig waren werden vaak nog minder gelukkig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geld is een soort weg naar geluk, maar niet het geluk zelf. Het is een hulpmiddel :).

Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluk is een streven naar algemeen geluk. Als je meer geld hebt dan de ander ben je niet gelukkig, maar ben je niet ongelukkig dat je minder hebt dan de ander. Dan leef je altijd met het ongelukkige idee dat er een tijd zal komen dat de ander meer 'geluk' heeft dan jij en dat je er alles aan moet doen, jouw 'geluk' te beschermen.

Geluk is daarom nogmaals een streven naar het geluk van iedereen. Handel zo dat het voor iedereen een algemeen geldende wet zou kunnen zijn, zodat iedereen zijn of haar geluk kan vinden met elkaar en niet ten koste van elkaar. Zo maar je van geluk geen ongelukkige, angstige competitie.