Wat doet een wethouder en waarom heet de wethouder, 'wethouder'?

Het heeft toch niets te maken met het houden van de wet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Hm.. In zekere zin wel. Ze zorgen er voor dat het beleid uitgevoerd wordt en leveren een bijdrage aan nieuw te vormen gemeente beleid.

[http://www.nationaleberoepengids.nl/Wethouder]
Een wethouder is een openbaar bestuurder binnen een gemeente. De functie van wethouder is te vergelijken met de functie van minister in de landelijke politiek en met de functie van gedeputeerde in de provinciale politiek.

Samen met de burgemeester vormen de wethouders het College van Burgemeester en Wethouders (het college van B&W). Dit is het dagelijks bestuur van de gemeente.
Een wethouder wordt gekozen door de gemeenteraad en wordt voor een periode van vier jaar benoemd. Sinds 2002 is een wethouder geen lid meer van de gemeenteraad en kan een wethouder ook van buiten de Raad en van buiten de gemeente worden aangetrokken.

Een wethouder moet werken volgens wat de Gemeenteraad van hem of haar verlangt. De wethouder dient de Raad en de raadscommissies alle inlichtingen te verschaffen die voor een behoorlijk bestuurd noodzakelijk zijn.

Elke wethouder heeft een eigen taakgebied of portefeuille, zoals onderwijs, cultuur en financiën. Het aantal wethouders van de gemeente is afhankelijk van het aantal inwoners. Tussen de raad en wethouder geldt de vertrouwensregel. Deze regel houdt in dat als de wethouder het vertrouwen van de raad verliest hij gedwongen is om af te treden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Oorspronkelijk waren de wethouders meer de ‘rechters’ van het gemeentebestuur. Niet alleen om misdadigers te berechten, maar nog meer om te zorgen dat de regels die de schout en schepenen stelden, niet in strijd waren met de rijkswetten. Dus ‘hielden’ ze wel degelijk de wet.
Niet meer. Die schone taak ligt nu op het bureau van de ambtenaren. Wethouders zijn nu de bestuurders van een gemeente, ze beslissen op basis van wat de gemeente nodig heeft en wat een ambtenaar adviseert. Wel nog steeds binnen de kaders van hoger beleid, maar tegenwoordig zijn dat primair de kaders die de raad stelt. En sinds de introductie van de democratie vertegenwoordigen ze (dus) de kiezer in hun besluiten, al-met-al een beetje als ‘houders’ van de ‘wet’ die de stem van het volk stelt. EN binnen de ruimte die de ambtelijke adviezen geven.
In de praktijk wil het wethouden er dus wel een apig uitzien. Een burger wil iets ingewikkelds en mekkert wat tegen een raadslid aan. Die wil herkozen worden en vraagt de wethouder ogenblikkelijk een oplossing te vinden. Die wil wethouder blijven en een ambtenaar krijgt van hem het dringende verzoek binnen 10 minuten een vergunning te schrijven. Een vergunning die volgens ‘srijks wetten een procedure van een half jaar moet doorlopen.

Maak daar maar eens chocola van.

In heel Nederland vind je geen creatievere geesten dan wethouders en ambtenaren. Hou de wet, maar hou het leefbaar.