Heeft Nederland nog wel een leger nodig?

Ik doel dan met name op die onderdelen van ons leger die zijn opgericht om ons grondgebied te verdedigen. Problemen met onze buurlanden lossen we tegenwoordig in Brussel op. Is daardoor ons leger niet overbodig geworden?

Ik vraag me dus eigenlijk vooral af of wij ons leger kunnen afschaffen en zo niet, waarom niet.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1K

Antwoorden (9)

Dat hebben we de laatste eeuwen toch niet nodig gehad, en toen we het wel nodig hadden waren we in een paar dagen verslagen...

Nu is het speelgoed dat ze willen gebruiken op andermans grondgebied onder het mom van een ander helpen...

Van de wal in de sloot wellicht...

Het enige wat zou kunnen veranderen is dat een gram heroïne in prijs zakt nu we in Afghanistan zitten...
Wij zijn toch handelaren, altijd geweest toch... Piet Heijn enz enz...

Nee Nederland heeft geen leger nodig, dat is ons alleen maar aangepraat dat we dat nodig hebben... Het Vaticaan, een piepklein landje heeft ook geen leger en dat landje is steen- en steenrijk, dus wij hebben dat ook niet nodig...

We kunnen die centen heel goed anders besteden en de welvaart aan het volk teruggeven... Zij hebben die welvaart ook gemaakt door de jaren heen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je hebt het terecht over tegenwoordig, maar je weet niets over toekomstige gevaren/ontwikkelingen. Hou svp de geschiedenis in het oog.
Dan kan je niet de moed hebben een leger af te schaffen en je met name te verwijderen van je vrienden binnen de Nato.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waren dat vrienden daar in die NATO?
Dat aangevoerd wordt door dat land van die bankiers?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat land wat ons heeft bevrijd van de tiranie van Hitler en Duitsland tot twee maal toe. Ons heeft beschermt tegen de tiranie van Stalin?
Ons met de marshall-hulp her-opgebouwd heeft.
Het land dat met hun technologische ontwikkelingen mij nu de mogelijk geeft jou te laten zien hoe respectloos en onnadenkend jij bent?
Het land dat al decenia lang de drijfveer van de westerlijke ontwikkeling is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@deboender: Hear, hear. Ik begrijp werkelijk niets van het anti-amerikanisme. Natuurlijk is de VS niet perfect. Maar als je moet kiezen op welk land je je kritiek richt, kan ik wel een paar echt slechte regimes aanwijzen.
Helaas wel.

We zullen onze bijdragen moeten leveren aan internationale interventies en vredesmissies.

Dat zijn we historisch gezien verplicht aan de miljoenen jonge mensen die zijn gesneuveld toen ze europa bevrijdden van de nazi's. Klinkt misschien wat raar, maar zo voel ik het.

Bovendien zal er eens een europees leger komen waar we aan zullen moeten bijdragen. Al is het maar om te voorkomen dat we worden aangevallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nederland zal altijd een leger moeten hebben, kijk nu alleen al naar dat piraten gedoe.
Tevens voor orde handhaving / rampenbestrijden in eigenland.
Internationale verplichten.
Zelf van ik er wel voorstander van dat het Nederlandse neger inkrimpt en veel specialistischer wordt, waar ze ook mee bezig zijn.
Tevens lijkt mij een Europees leger onderhand wel op z'n plaats.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, en het zou goed zijn als de dienstplicht weer terug komt. Het leger heeft nog steeds een tekort aan mensen, en ook zou het goed zijn voor veel jongeren van tegenwoordig. Ook zou ik een sociale dienstplicht willen invoeren. En dan ook voor de vrouwen. Dan denk ik aan bejaardenzorg, verpleging enz. Mensen met gewetensbezwaren kunnen dan toch hun dienstplicht vervullen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
We hebben kunnen zien in mei 1940 hoe snel een beroepsleger van 10.000 man onder de voet werd gelopen. Althans: Pas nadat Rotterdam gebombardeerd werd heeft het Nederlandse leger gecapituleerd. Want de Duitse Wehrmacht tegen houden waren ze wel erg goed in...

En ons leger is nu nog geen 30.000 man/vrouw groot. En dit met een slordige 5.500 noodzakelijke vacatures als we alleen al aan de NATO eisen willen voldoen en te gelijkertijd ons land "in geval dat" enigsinds willen kunnen verdedigen...

Maar wat weten jullie van de onderdelen Landmacht, Luchtmacht, Marine, Marechaussee?

Enig idee welke specialiteiten deze vier onderdelen hebben, waar de meeste Nederlanders niets of nauwelijks iets van merken. En die enkele keer dat in de media groot word uitgebeeld dat oa de B.B.T. actief is stelt niets voor bij de hoeveelheid dat ze daadwerkelijk actief zijn. En dit zijn dan ook nog mensen die voor de Nederlandse wet niet bestaan. Lekker boeiend als de media hier aandacht aan geeft...

Feit blijft alleen wel dat Nederland zo'n 10.000 mensen telt die voor de wet niet bestaan. En deze mensen zijn wekelijks bezig met de beveiliging en bewaking van ons kleine landje. En deze mensen zijn ook nog onderdeel van onze strijdkrachten. En zolang het noodzakelijk is dat dit soort mensen actief zijn moet je vooral niet praten over het afschaffen, of inkrimpen van de Nederlandse strijdkrachten...

Zelfs om mee te kunnen doen aan de zgn. vredesmissies is ons leger al te klein. Laat staan dat de regering van mening is dat ze daar geen beschikking mogen hebben over de noodzakelijke verdegingswapens. Hadden we hiervoor niet een mooi voorbeeld van hoe fout het kon gaan in Screbenica?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nl had ten tijde van 1940 280.000 man. En ze hadden ons flink onderschat, daarom voelden ze zich gedwongen R'dam te bombarderen.
Voor de rest ben ik het met je eens.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op het moment dat de oorlogsdreiging serieus werd melde men zich massaal aan als vrijwilliger ja. Het beroepsleger telde rond de 10.000 man... Maar los van Nederland hadden ze ook Luxemburg erg onderschat... Wij zagen de vijand van ver aankomen doordat het land vlak is. In Luxemburg zagen ze de vijand ook van ver aankomen, omdat ze daar de vijand vanaf boven konden beschieten...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
O op die manier, was het beroepsleger echt zo klein :s.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ons beroepsleger was met WO I nog in gedachte tot een minimum teruggebracht, omdat we toch weer neutraal zouden blijven... Ondanks dat behoorde onze inlichtingen en veiligheidsdiensten toen al tot één van de best georganiseerde in Europa. Dus enkele dagen voordat Duitsland Nederland binnen viel werd de oorlogsdreiging naar buiten gebracht. Naar aanleiding hiervan melde men zich massaal aan, omdat je ten tijde van crisis meer kon verdienen als soldaat dan als burger... Het is wel ons beroepsleger geweest dat op de 'Grebbenberg' dagen lang stand wist te houden. Ons beroepsleger dat eigenlijk niets voorstelde was ten koste van alles bereid de grens te bewaken... En met het bombardement op Rotterdam is het leger inderdaad gecapituleerd. Alleen zat Koningin Emma toen al in England en Prinses Juliana was toen al met twee kleine prinsesjes en een derde op komst onderweg naar Canada. De koninklijke familie is direct geëvacueerd bij de eerste gevechten aan de Nederlands - Duitse grens...
Ja, een leger is essentieel. Want het is -helaas- voor velen nog altijd de angst voor straf die zorgt dat men zich gedraagt.
Als je geen leger hebt, creeer je kansen, net zoals een inbreker je huis leegrooft als je 4 weken op vakantie gaat met de voordeur open.

Er komt altijd wel een of andere idioot die het in de bol krijgt. Een leger kan dan afschrikken.

En vergis je niet, ons leger is prima getraind, en heeft -dankzij de vele vredesmissies- zat gevechtservaring.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In principe vind ik dat elk leger afgeschaft zou moeten worden. Dit om de reden dat legers gefabriceerd zijn om met geweld aan te vallen of te verdedigen.

Maar in de praktijk betekent dit dat criminele bendes etc. Vrij spel hebben omdat er geen weerstand meer geboden wordt. (eigenlijk hebben zij ook een soort leger)

Als je eens kijkt naar het verleden van Europa in de afgelopen 300 jaar.

- Oorlog met Spanje
- Oorlog met Frankrijk
- Oorlog met Engeland
- Oorlog met Oostenrijk
- Oorlog met Duitsland
- Er zijn vast nog een paar die ik mis.

In principe leven wij met aardsvijanden om ons heen. De EU is hierom toch nog ergens goed voor. En om de veiligheid van de bevolking van Europa te kunnen garanderen zou ik stemmen voor een Europees leger.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nederland heeft wel een leger nodig. Om mensen te helpen in afganistan en als ons land wordt aangevallen.