is het voeren van oorlog ten gunste van de westerse economie? (productie van wapens/raketten/tanks?)

Toegevoegd na 20 minuten:
vergroting vd werkgelegenheid in munitiefabrieken,+ een reden om bronnen te putten uit andere landen..die veel waardevolle grondstoffen bezitten als idd olie en uranium en goud (afghanistan,iran,irak)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
tussen welke landen? Nederland-Belgie?

Antwoorden (5)

Productie van wapens kost alleen maar geld en bronnen. (Uiteraard kan je dat ook als economie zien, maar dat zal je niet bedoelen.)
Waar 't om gaat, is 't beschermen van belangen: democratie, olie, uramium, water, een bevriend land, een nuttig land om democratisch te houden, strategisch gelegen landen, etc. Al die zaken zijn nl. wel van belang voor de welvaart.

Toegevoegd na 31 seconden:
uranium
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt in de wereld vooral oorlog gevoerd om zo goedkoop mogelijk aan mineralen, water of voedsel te kunnen komen.
Wapenindustrie is geen doel op zich, maar dat de VS onlangs voor 60 miljard $ aan wapens aan Saoedi Arabië hebben geleverd is vooral om een tegenwicht te hebben tegen Iran. Iran verkoopt om begrijpelijke redenen zijn olie liever aan China (of welk ander land) dan aan de VS of zijn vriendjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De productie van oorlogsmateriaal en het inzetten van mensen. Levert wel werkgelegenheid maar economisch levert het niets op. Dus landen in oorlog bouwen vervolgens ook enorme schulden op
ronron1212
13 jaar geleden
Als sprake is van een zwakke economie, zoals in de dertiger jaren, waarin de bestedingen achterblijven, dan kan het voorbereiden en het voeren van een oorlog de benodigde stimulansen geven. Dat was in de US zo, maar ook Hitler Duitsland maakte door de voorbereiding van WO II een fraaie economische ontwikkeling door. De armoe nam in rap tempo af. Ook de bezetting van Nederland heeft de crisis in Nederland zeer sterk verminderd door de leveranties aan Hitler Duitsland. De ieren waren niet veel slechter als de Nederlanders.
Maar er moet wel sprake zijn van 'priming the pump' (dat is een blikje water in een pomp gooien opdat de pomp gaat werken) anders bouw je alleen maar schulden op. Zoals door Bush is gebeurd, de Amerikaanse samenleving droeg de schulden en de vriendjes van Bush werden er rijk van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja. De defensie-industrie is een volwassen poot van de economie. Er gaat jaarlijks honderden miljarden in om, en door banken en investeerders worden fabrikanten van wapens als een veilige belegging gezien; het is een van de laatste zaken waarop bezuindigd wordt.
Kijk je alleen naar Nederland dan zijn er alleen hier al 70.000 mensen direct in dienst bij het Ministerie van Defensie, en Nederlandse toeleveranciers van de wapenindustrie is daarboven nog eens goed voor 12.000 banen. Het is niet voor niets zo dat Nederland een tweede JSF wil aanschaffen; da's goed voor bedrijven als Stork en Thales.