Wordt het op 10-10-2010 ook gemakkelijker om je als nederlander op de eilanden Saba en st. Maarten te vestigen?

Nu deze eilanden 'gemeenten' van Nederland worden? En kun je in zo'n geval nog spreken van emigratie of gaat het dan om een gewone verhuizing?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik verwacht het niet. Sint Maarten krijgt de status Aparte, net zoals Aruba die al heeft, en vestigen op Aruba is niet eenvoudig.

De eilanden zullen nog steeds een toelatingsbeleid mogen voeren, om ze te beschermen tegen te grote toeloop van 'Europese medelanders' en hun arbeidsmarkt te beschermen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

In dat geval spreek je van migratie wat verhuizing binnen de landsgrenzen betekent. Het lijkt me, dat er in het beval van BES geen onderscheid zal worden gemaakt. BES bestaat uit Bonaire, St. Eustatius en Saba. St. Maarten hoort er niet bij.

Toegevoegd na 44 seconden:
beval = geval
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sint Maarten krijgt de status aparte, en Saba wordt een bijzondere gemeente van Nederland.
Het word niet gemakkelijker om je er te vestigen gelukkig.
Het huidige vreemdelingenbeleid verandert niet.
Dit betekent dat de rijke pensionado's zich er net als altijd kunnen vestigen, mits ze een verblijfsvergunning hebben.

(Naar Bonaire en Sint Eurstatius vraag je niet, maar hiervoor geld ook dat zij bijzondere gemeenten van Nederland worden met hetzelfde vreemdelingenbeleid dat er nu ook al is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waardevolle info, bedankt.
Wie wil daar nu wonen. Eilanden, waarvan de blik van de bewoners niet verder reikt dan de kustlijn. Ik heb 6 jaar in zo'n situatie geleefd, maar ik zou het niemand aanraden. De bewoners zelf vinden iedere vreemdeling, tevens landgenoot, maar aan perverse lumel, dus verwacht geen medewerking. Ook niet in politiek opzicht. Het antwoord is dus nee, dat zal niet eenvoudig gaan. Tenzij je rijk bent, want dan vervallen alle principes bij dit soort mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo te lezen heb je het niet leuk gehad daar! Maar scheer je ze nu niet een beetje te erg over één kam?
St. Maarten krijgt net als Curaçao de status aparte hoor! St. Eustatius, Bonaire en Saba worden ''bijzondere'' gemeenten van Nederland. Aruba kreeg in 1986 natuurlijk al de status aparte binnen het Koninkrijk der Nederlanden.