Welke westerse landen zijn links (poltiek gezien)

Nederland was links maar daar kunnen we nu wel een streep doorheen zetten... Welke westerse landen zijn volgens nederlandse maatstaven links?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.1K
rose
13 jaar geleden
Was Nederland links? Zat hier dan niet de afgelopen twintig jaar, met uitzondering van het laatste kabinet, de VVD in de regering en was dan niet de afgelopen tien jaar het CDA de grootste regeringspartij?

Het beste antwoord

De meeste grote landen in West-Europa hebben de laatste jaren het linkse, socialistische blok afgewezen. Ik kan me alleen Spanje bedenken die een linkse socialistische partij aan de macht heeft. Duitsland, Frankrijk, Engeland hebben allen een niet socialistische partij aan de macht. Misschien dat in enkele kleinere landen zoals Portugal en Noorwegen.

Toegevoegd na 51 seconden:
In Portugal en Noorwegen zijn linkse partij aan de macht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die zijn er niet echt... Wel zou ik 't wat meer in 't Noorden zoeken (Scandinavië), relatief gezien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Nederlandse politiek is al zo lang ik leef altijd rechts geweest. De intelligentia is grotendeels links op dit moment en dat zal zo blijven, denk ik. Linkse landen zijn er op dit moment niet. Een land waar de sociaal-democratie een belangrijke factor is is Spanje.