De inhoud van het regeerakkoord ligt er. Hier wordt niet meer aan gesleuteld. Op het CDA congres wordt nu alleen nog maar de vraag beantwoord, of de achterban van het CDA het ziet zitten, om met de PVV samen te werken of niet.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
En als ze dat niet zien zitten?
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Als de achterban van het CDA het niet ziet zitten, dan gaat de samenwerking niet door en moet er dus opnieuw gezocht gaan worden naar partijen, die samen een kabinet kunnen gaan vormen. Dan zijn we dus weer behoorlijk terug bij af.

Andere antwoorden (3)

Jac de Vries heeft gisteravond bij DWDD of P&W, uitgelegd, dat het congres slechts een adviserende stem heeft.

Belangrijker is of de twee nog overige dissidenten de poot stijfhouden.
Vanavond heeft Ab Klink verteld dat er zelfs met royement werd gedreigd.
Als die twee eruit worden gezet, (het bestuur van het CDA is daartoe bij machte), dan worden er twee nieuwe ja-knikkers in de fractie opgenomen, en dan kan Maxime met G. en Mark fijn ons 18 miljard ontnemen.

Toch kan er nog wel invloed uitgaan van het congres.
De voorzitter van het CDA bestuur vertelde in een ander tv programma dat hem thuis op de boerderij kwam interviewen, dat hij het ook niet eens is met deze regeringsvorm, maar dat hij zou afwachten wat er precies uitkwam vooraleer hij iets zou zeggen.

Nou, ik ben zeer benieuwd.
Diverse prominente CDA ers gaan uitleggen waarom het CDA hier niet aan kan en mag beginnen.

Ab Klink is een held!

Toegevoegd na 2 minuten:
Als de dissidenten erin slagen, hoe dan ook in de fractie te blijven, dan is het zelfs nog mogelijk dat de formateur opnieuw moet beginnen, omdat er dan geen meerderheid is. Tenzij ze bij de SGP gaan winkelen, maar die partij wil dan zeker wisselgeld hebben, in de vorm van zondagsrust, of het abortus en euthanasiestandpunt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het CDA congres heeft daar op papier geen invloed op. Ze hebben alleen een adviesfunctie.

In de praktijk is dat over het algemeen anders. Meestal wordt zo'n advies wel serieus genomen. Het is natuurlijk de achterban van de partij.

Een aantal fractieleden hebben nu ook gezegd dat ze eerst de uitkomst van het congres willen afwachten voordat ze een definitieve uitspraak doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De waarde van een regeerakkoord is beperkt, omdat het staatsrechtelijk zonder betekenis is. Het kan alleen politiek worden afgedwongen.
Het huidige akkoord staat nu in beginsel wel vast, maar er kan altijd aan gesleuteld worden als dat nodig is om een regering te vormen. De informatie wordt niet over gedaan als het CDA-congres over een kleinigheid zou struikelen. Ik hoop bijvoorbeeld dat de opheffing van het rookverbod er nog uit gaat.
Dus zelfs als het congres instemt met het akkoord (en het gedoogakkoord), kan de regering later nog een andere beslissing nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als we het roken afschaffen zullen de belastingen nog verder omhoog moeten, krijgen we een grotere schuld en de cafés blijven leeg. Ik rook zelf ook niet, maar dat kun je een ander toch niet verbieden, als het mij ergens niet bevalt (rook of geen rook) dan stap ik op...........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook, maar ik ben voor een tabaksverbod. De extra kosten van de gezondheidszorg en de schadevergoedingen en kosten van rechtszaken zullen hoger zijn dan de extra accijns door afschaffing van het verbod.
Annswers
13 jaar geleden
Je bent voor opheffing rookverbod én voor tabaksverbod?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik hoop dat de bepaling over de opheffing van het verbod uit het regeerakkoord wordt geschrapt. Drie keer min is min : )