wat zijn de grote verschillen tussen een koninkrijk en een republiek,

niet het antwoord geen koning en koningin of zo

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.2K
rose
13 jaar geleden
Niemand zal ooit roepen: Een paard, een paard, mijn republiek voor een paard!

Het beste antwoord

In een koninkrijk is de troonopvolging geregeld bij overerving en zit de monarch voor het leven.
In een republiek wordt een nieuwe president gekozen en meestal na een periode van vier of vijf jaar.
Vaak kan een president nog eenmaal herkozen worden.
In sommige republieken zitten presidenten veel langer (denk aan Cuba: Fidel Castro). Ook de manier waarop presidenten worden gekozen kan sterk verschillen.

Toegevoegd na 1 minuut:
na = voor (een periode)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tja, als we het niet over koningen en koninginnen mogen hebben blijft er weinig over ;-)

Verschillen zijn er dan nauwelijks. Wel kun je stellen dat Duitsers verschrikkelijk jaloers zijn op "ons" koninkrijk, wegens de glamour, en mag je voorzichtig ook wel stellen, dat een Nederlandse handelsmissie met Willem ALexander of Beatrix meer orders geeft, dan een Duitse handelsmissie met de Bundespresident.

Een koninkrijk is dan wel een sprookje, maar we lusten er allemaal wel pap van! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De één heeft een president als stadhoofd, gekozen door het volk. De ander heeft een monarch als staadshoofd, die op die plek komt omdat hij/zij geboren is in de juiste familie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het grote verschil in theorie is dat de opvolging bij een koninkrijk door geboorte wordt geregeld en bij een republiek door verkiezingen. Maar er zijn koninkrijken waar de vorst gekozen wordt (weliswaar uit andere vorsten) zoals Maleisië en de Verenigde Arabische Emiraten. Ook zijn er Republieken waar familieleden worden "gekozen". Denk maar aan Cuba en Noord Korea.
Bij de oude Romeinen werd de keizer eerst gekozen en later werd de (geadopteerde) zoon van de Keizer gekozen.