kan ik mijn rijbewijs nog verlengen als ik m kwijt ben en vermoedelijk al een jaar te laat met verlengen?

Kan mijn rijbewijs niet meer vinden en ik denk dat ik 'm verleden jaar had moeten verlengen. Ik heb mijn rijbewijs al 33 jaar. Moet ik nu helemaal opnieuw afrijden en examen doen???

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk ook even bij onderstaande link:
http://www.rijbewijs.nl/nl/houden/houden.asp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje wel, helemaal duidelijk.

Het beste antwoord

Nee dat is niet nodig. Je doet eerst aangifte van verlies bij de politie. Met het proces verbaal ga je naar de gemeente en vraagt een nieuw rijbewijs aan. Omdat je niet meer in het bezit bent van je oude rijbewijs betaal je daarvoor een bedrag verlies - administratie kosten. Je brengt een recente foto mee en naar vijf werkdagen is je rijbewijs klaar. Mits uw al 70 jaar bent als dat zo is gaat uw eerst aangifte doen van verlies daarna naar het gemeente huis voor het afhalen van een geschiktheidsverklaring hier zijn ook kosten aan verbonden. U maakt een afspraak voor een keuring bij een arts en als uw geschikt verklaard wordt gaat uw terug naar het gemeentehuis en vraagt uw rijbewijs aan zoals boven vermeld. Mocht uw gekeurd moeten worden zal het ongeveer zes weken duren voor uw het rijbewijs thuis heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat kan.

Een rijbewijs dat is verlopen vóór 1 juli 1985 is niet meer te vernieuwen. U moet dan opnieuw examen doen. Rijden met verlopen rijbewijs is in ieder geval strafbaar!

Als je ouder dan 60 bent zijn er andere regels!

zie bron

Toegevoegd na 2 minuten:
Met een beetje pech krijg je wel een 'boete' voor het niet inleveren van je oude rijbewijs.
Met nog meer pech laat de ambtenaar je eerst aangifte van vermissing doen bij de politie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon aangifte van het verlies doen bij de politie. Je krijgt dan een proces verbaal. Daarmee kun je bij de gemeente een nieuw rijbewijs aanvragen.

Je zult je wel moeten legimiteren, dus ik hoop dat je een paspoort of ID-kaart hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan bij je gemeente even navragen hoe lang je paspoort al verlopen is. ik zou eerst aangifte doen van verlies van je rijbewijs en dan naar de gemeente om te informeren hoe je het het beste kunt aanvragen.