U kunt contact opnemen met de politie en aangeven dat u eens wil praten met iemand van de Criminele Inlichtingeneenheid (CIE). Er wordt dan vervolgens een afspraak met u gemaakt voor een gesprek. Dit gesprek kan op een neutrale plek plaatsvinden, bijv in een auto of in een hotel.

Als de informatie, die u geeft echt waardevol blijk te zijn, dan kunt u hiervoor betaald krijgen.

Als enige afdeling binnen de politie mag de CIE de identiteit van de informanten afschermen.

De CIE houdt zich bezig met informatie die gaat over mensen die zich bezighouden met zware georganiseerde criminaliteit. Heeft uw informatie betrekking over lichtere zaken, dan kunt u dit gewoon doorgeven op het politiebureau, bellen met het landelijke nummer, of via Meld Misdaad Anoniem. In de laatste gevallen wordt u dan niet betaald voor de informatie, maar dat moet ook niet het doel van het geven van info zijn. U heeft natuurlijk ook nog uw burgerplicht.

Zie voor meer informatie over de CIE de link.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit is wat ik wou weten.ben er uit. Tnx

Andere antwoorden (4)

eerst crimineel worden gok ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
daarvoor word je gevraagd. Als je op een positie zit waar je de juiste informatie hebt, is de criminele inlichtingendienst (of hoe die dan ook mogen heten op dit moment) in jou geïnteresseerd.
itsme
13 jaar geleden
Je belt de politie op en geeft aan dat je belangrijke informatie kunt doorspelen.

Dan komen ze naar je toe of je gaat naar een bureau toe maar dan moet je wel oppassen dat één van je criminele maatjes het niet ziet want dan is het gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Burgers kunnen via het nummer 0800-7000 anoniem criminaliteit of misdrijven melden.

Dan informeer je de politie.

En als je informeert ben je een informant.

[of een informateur, maar dat is een andere
kwestie]