Moet je bij een politieverhoor als verdachte verplicht je laptop af geven? Enkel dat je erheen komt om een verklaring af te leggen?

Toegevoegd na 7 minuten:
super. hoe snel krijgen ze dat rond ? per 1 telefoontje? of gaan daar weken over heen ?

vanochtend geweest. en nu verplichtingen ze mij om donderdag avond te komen. De politie mevrouw die mij verhoort had.

Toegevoegd na 24 minuten:
ik ben als verdachte aangewezen. ik kreeg een uitnodiging om mijn verklaring af te leggen. Dit is dus de eerste keer dat ik op het bureau ben om mijn verklaring te doen. Zonder na te vragen wou ze per direct dat ik mijn laptop wou inleveren. Waarop ik zei dat ik dat nu niet kon geven. toen zei ze; we kunnen hem ook halen ! Waarop ik zei; ik heb hem voor school nodig. Het gaat om verdenking van een porno filmpje van mijn ex. de 2 getuige hebben bevestigd niks gezien te hebben. Terwijl mijn ex zei dat hun dat wel hebben gezien. de getuigen staan dus achter mij en hebben hun verklaring al afgelegd. en vandaag was mijn dag dus. Nu moet ik dus donderdag avond komen om dan mijn laptop in te leveren. Dus vraag me echt af of dit zomaar kan en mag. Wat is nu de slimste manier? Ik wil mijn laptop niet inleveren wegens prive documenten en daarbij alle schade die hun aandienen. is voor mijn rekening. + dat ik hem voor werk nodig hebt.

Groetjes en bedankt !

Toegevoegd na 30 minuten:
het zou moeten vertoont zijn in mijn kamer aan 5 mensen op de beamer. 1april heeft het plaats gevonden en heb nu net van mijn school een officiele brief gekregen dat ik aanwezig ben geweest. Hoe nu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (5)

Nee, je kan vrijwillig je laptop inleveren, of ze kunnen je dwingen via een bevel van de officier van justitie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Warrig verhaal je kunt alleen voor kinderporno worden opgepakt. Als dat zo is dan zul je je laptop moeten inleveren. Maar als je een porno filmpje van je ex op internet gezet hebt is dat wat anders hiervoor kun je ook bestraft worden.
ronron1212
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Je hebt het gedaan of je hebt het niet gedaan. Ik zou maar gewoon meewerken er is een aanklacht tegen je ingediend. Anders hoef je niet te komen
Als jij wordt uitgenodigd om een verklaring af te leggen, is geen vrijblijvende kwestie. Stel je komt niet opdagen, dan kan je acuut opgepakt worden. Ik kan mij zo voorstellen dat je dat liever niet op school of werk hebt.

Wat is het probleem om je laptop vrijwillig af te geven. Je voert aan dat je hem nodig hebt voor school. Maar de kwestie waar jij verdacht bent, is een stuk ernstiger dan een schoolwerkje. Als jij jouw laptop niet vrijwillig af wilt geven, dan zal je gedwongen worden. Mocht je belastend materiaal gewist hebben, dan zal deze gevonden worden. Ook je sporen zullen op internet gecontroleerd worden. Voor het meeste hebben ze niet eens jouw laptop direct nodig.

Ik denk dat je het in een breder verhaal moet zien. Hoe beter jij mee werkt, hoe meer het in jouw voordeel werkt. Door moeilijk te gaan doen, zullen er zeker een flink aantal vragen rijsen.

ps. de politie gaat zorgvuldig met jouw prive gegevens om. Je kunt vooraf nog even als safen op een externe hardschijf of een dvdje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt me dat indien er ontlastende verklaringen voor je zijn afgelegd, justitie niet het recht meer heeft om wat van jou ook in te nemen. Op basis van die verklaringen ben je niet langer verdachte. Dat de politie toch probeert in je laptop te kijken en jij daar bezwaar tegen hebt geeft natuurlijk voeding aan gezwets dat jij niet mee wil werken en een paar roddelbekkies verder heet het `dan zal ie wel wat te verbergen hebben. Dat mag je proberen te voorkomen.
Je zou een kort geding tegen de politie aan kunnen spannen. Ik zou zulke politieagenten niet meer vertrouwen en terecht. Een opmerking dat als zij je pc beschadigen jij daar zelf voor op moet draaien slaat werkelijk nergens op zeker niet in het licht van een sluitend alibi.
Uit het gegeven dat ze je pc niet meteen hebben ingenomen en het dreigement dat ze hem als jij niet vrijwillig je pc afstaat wel zullen komen halen valt op te maken op dat ze het feitelijk niet doen vanwege die ontlastende verklaringen. Dus leggen ze de verantweoordlijkheid bij jou. dat moet je niet accepteren. Jij bent niet voor hen verantwoordelijk. Je kan natuurlijk geen toestemming geven aan een illegale aktie want dan zou je mogelijk er medeplichtig aan kunnen worden en dan indien er schade is en die wilt verhalen sta je een stuk zwakker. Bovendien en dat is een interessant punt kan jij je pc niet vrijwillig afgeven omdat je niet vrij van wil bent in dezen daar je zoals je zegt je pc nodig hebt voor schoolwerk. Zou je je aan dat laatste kunnen onttrekken dan zou je wel vrij van keuze zijn maar dat is niet het geval.

Toegevoegd na 15 minuten:
Ps. Je kan beter maar dit soort smaad niet onderschatten. Het kan je jaren achtervolgen, je je hele leven verwoetsten op den duur. En op bais van praktijkgevallen is al lang bewezen dat je politie niet per defintie moet vertrouwen. Er lopen in die organsiatie net zoals in andere organisaties ook boeven rond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik werd verhoord voor oplichting, ze vroegen mij of ik een computer thuis had staan, ik heb daar eerlijk op geantwoord die ik die had.
Ook al had ik nee gezegd hadden ze doormiddel van huiszoekingsbevel hem als nog gevonden.
En wat je ook verwijderd ze kunnen ALLES terug vinden.
Omdat ik goed meegewerkt heb , heeft dit ook geholpen bij mijn straf.
En dat jij je computer nodig hebt is voor hun echt geen pardon om het niet te doen, je bent verdachte.
En als je niks te vrezen hebt (ook al heb je dat wel) kun je het beste gewoon meewerken, en tijdelijk op een andere computer voor school werken.
En met je computer gaan ze heel zorgvuldig om, je krijgt overigens ook netjes een bewijsje mee dat je hem hebt ingeleverd.
Bij mij was hij na 2 weken alweer terug, dus dat is wel te overzien.

En geloof me meewerken is het beste wat je kunt doen!