Laat de NOS te veel een links en politiek correct geluid horen?

In Amerika, waar geen staatsomroep is, hebben nieuwszenders een duidelijke republikeinse (Fox) en democratische (CNN) signatuur.

1. Waarom wordt er in Nederland dan gedacht dat 1 zender 2 politieke stromingen kan vertegenwoordigen?

2. Waarom is er ook zoveel weerstand tegen de gedachte dat de NOS met name het linkse en politiek correcte geluid laat horen? Of is het gewoon niet waar dat de NOS te veel een links en politiek correct geluid laat horen?

TOEVOEGING:
Politiek correct= Uitspraken doen die conform de mening van de heersende elite en/of groep zijn.

Dit hoeft niet perse met de politiek te maken te hebben.
Als het niet goed gaat met een bedrijf dan is het politiek correct om daar de economie de schuld te geven. Niet politiek correct is om daar het management en/of de falende strategie de schuld van te geven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (8)

De NOS wordt geacht geen enkele politieke stroming te vertegenwoordigen, daar zijn de publieke omroepen al voor (VARA - PvdA/SP, NCRV&KRO - CDA, LLINK - GroenLinks etc).

Eigenlijk zou de NOS het dus bij de feiten moeten houden, maar omdat er nogal veel feiten zijn moeten er keuzes gemaakt worden en zal het nieuws altijd gekleurd zijn. Iedereen rechts van die keuze vindt de keuzes te links, iedereen links daarvan vindt ze te rechts...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel gezegd: veel journalisten of lieden die zich zo noemen, zijn linksig en dus zijn de programma's die ze maken ook linksig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit van een correct politiek geluid gehoord, elk politiek geluid is per definitie ingekleurd... intrinsiek is dat zo...
Het is gewoon niet waar van de NOS...

Sorry dat ik me weer niet kon beheersen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoofdvraag is wat ongenuanceerd:
'Links en politiek correct'
Ik zie mij zelf 'nog' als een redelijk linkse denker, maar wil niet automatisch pretenderen dat links 'politiek correct' is..

Ik zie zelf voornamelijk objectieve verslaggeving bij de NOS, maar het is goed mogelijk dat door een eigen 'gekleurde' bril 'objectief' dichter bij het eigen ligt en daarom automatisch niet verkeerd wordt gezien.

Als ik diezelfde benadering voor mezelf, ook op jou toepas, zou ik van mening zijn dat het 'Wilderspennetje' dichter bij je staat dan je doet denken.

Een zender is overigens geen politieke partij en hoeft hier ook geen gehoor aan te geven. Zie de publieke zender als een soort 'overheidsomroep', als de regering rechtser is, zijn de uitzendingen dit wellicht ook iets meer en visa versa.

De door jou genoemde buitenlandse zenders zijn commerciele zenders en daarom hebben die een keuze om zich in een bepaalde hoek te scharen. Een publieke zender heeft dat minder.

Je kunt er een onderzoek naar laten doen, maar op GV hier 'subjectief critische' vragen over te stellen lijkt me niet helemaal correct.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
It's all in the eye of the beholder. Linkse mensen vinden het journaal rechts, en andersom. Ik vind het NOS journaal echt nix, ze liegen je voor, doen nauwelijks aan journalistiek. CNN is helemaal een spreekbuis van de CIA en het Amerikaanse ministerie van Defensie en teveel op Amerika gericht om voor ons echt interessant te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
totally my words... +1
Normaal logisch redeneren en nadenken wordt nogal eens verward met politieke correctheid. En dat zou iets negatiefs zijn.

Het is correct, en het is politiek, maar wat is daar in vredesnaam mis mee?

Kennelijk een hoop, mensen die zeggen dat ze zeggen wat ze denken, denken meestal niet zoveel. Ze zeggen wat ze VOELEN. En dat gaat niet langs logische lijnen....

Dat je daarop geen politiek kan voeren is voor hen jammer, maar wel logisch. Politiek is democratisch, dus iedereen heeft een stem.
Het is NIET zo dat er van echte democratie sprake is als iedereen domweg doet wat jij vindt. Sommigen denken dat echt.... en spreken er schande van.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De NOS is bijzonder neutraal. Ik denk ook niet dat het echt op prijs gesteld zou worden wanneer ze een gekleurd beeld gaan geven. Dat gaat gegarandeerd voor ophef zorgen in de 2e kamer.
Op zich hebben journalisten idd de neiging wat links te denken en te rapporteren maar ook dat valt bij de NOS behoorlijk mee.
Juist omdat ze uit de staatskas betaald worden hebben ze de hele politiek in hun nek hijgen.

De NOS is overigens niet zo zeer politiek correct als wel voorzichtig. Ze hebben bij de NOS geen behoefte om nodeloos confronterend te zijn met reportages of een statement te maken (iets waar zeker de amerikanen erg goed in zijn). Dat hoeven ze ook niet omdat ze niet van sponsors afhankelijk zijn. Ze krijgen hun geld toch wel en kunnen het zich daardoor ook veroorloven zich bij de feiten te houden zonder er een spektakel van te maken.

Je ziet ook regelmatig dat Fox of CNN het niet schuwen om glashard te liegen bij politieke items om maar vooral die ander in een kwaad daglicht te zetten. Bij de NOS zie je hooguit dat degene die het laatste woord over de inhoud van een reportage heeft de ene kant wat minder tijd gunt dan de ander. Dat is niet meer dan menselijk. Maar idd: in tegenstelling tot in de VS zie je bij de NOS niet dat ze er bewust een expert bij halen om een bepaalde theorie over waarom het slecht gaat met de economie dankzij partij X aan te prijzen. Dat heeft hier ook weinig zin omdat je hier met redelijk ongekleurde coalitie regeringen zit. Je kan erg moeilijk 1 van de partijen in een coalitie de schuld geven van iets waar een meerderheid van de 2e kamer het mee eens was. In de VS zie je veel meer dat 1 partij echt dominant is. Het is dan niet moeilijk die partij aan te vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit je vraag komt een beetje naar voren dat je het niet erg vindt als de media een ideologische voorkeur hebben. Ik kan je gerust stellen: dit klopt ook. Sterker nog, economisch onderzoek van Andrei Shleifer (heeft de Clark-medaille gewonnen) blijkt dat ideologie in een breed medialandschap juist goed is (zie bron). Ideologie zorgt er tenminste voor dat niet alle media elkaar gaan napraten, en een goede volger van het nieuws kan de waarheid uit de verschillende media destilleren.