Als de PVV de grootste partij zou zijn, zijn er dan partijen om samen een kabinet mee te vormen?

Het is natuurlijk een hypothetische vraag, maar als de PVV de grootste partij is, dan mogen ze het voortouw nemen in de kabinetsformatie. Maar als het kabinet uit minimaal 3 partijen moet bestaan om een meerderheid te vormen, zullen er dan partijen zijn om met de PVV en GW in zee te gaan?
De enige partij die nu lijkt te willen regeren met de PVV is de VVD.

Zelfs bij de gemeenteraad verkiezingen in Almere en Den Haag hebben ze zichzelf na een 1uur onderhandelen al teruggetrokken.

Ik bedoel, dat de standpunten omtrent de Islam, erg extreem zijn waar de andere partijen absoluut niets voor voelen. Ook al zegt hij dit niet direct, maar ik vermoedt wel dat dit zijn hoofd-agenda is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je snapt dat ik bedoel hier in Nederland, waar iedereen zich binnen de wet houdt en waar een recht op geloofsvrijheid is.
De basis van onze economie. Als wilders het stenigen wil bestrijden dan kan hij beter in het leger gaan of bij de VN. Dat gebeurd niet in NL zonder bestraft te worden.

Het beste antwoord

Dat maakt weinig uit. Ook al wordt de PVV de grootste, rechts blijft even groot. De winst van de PVV gaat immers ten koste van andere rechtse partijen als CDA en VVD.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit de laatste peiling zou de de PVV wel groter zijn, maar zou de combinatie CDA-VVD-PVV met 74 zetels niet meer mogelijk zijn..

Andere antwoorden (9)

Ha, die Gdanonym;

Tenzij er iets wonderlijks gebeurt zoals een mogelijke meerderheid met de VVD (eventueel gedoogd door de SGP) denk ik niet dat Wilders dan een meerderheidskabinet zal kunnen vormen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag is niet zozeer of de andere partijen een kabinet willen vormen met de PVV.

De vraag is eerder wil de PVV een kabinet vormen met de anderen. Hiermee bedoel ik dat een (regeer) akkoord altijd een kwestie is van geven en nemen. Vooralsnog heb ik niet de indruk dat de PVV veel wil geven ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jeetje, je legt de bal helemaal bij de PVV. Volgens mij mogen ze wel hun ideeën hebben, want ze zijn dan de grootste en is het aan de andere partijen of ze daar mee willen regeren.
Dat zie je nu ook van de VVD, ik ben benieuwd of een concept regeerakkoord wel aanhang vind bij de andere partijen. Hoe zal Rutte die gaan schrijven?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, dan heb ik me niet goed uitgedrukt. Waarvoor mijn dank het op te lichten Ik geef enkel aan dat ik de indruk heb dat hij niet bereid was tot veel compromissen, en daarom de stekker eruit getrokken heeft.
Ik heb het idee dat wilders helemaal niet in het kabinet wil.
Hij heeft zich bij de gemeenteraad in almere en den haag al na 1 uur teruggetrokken, dit heeft voor veel opschudding gezorgd en daarom heb ik het idee dat hij het nu wat langer wil rekken maar als steeds het puntje bij paaltje komt draait hij er weer zo iets aan dat het niet doorgaat.

Ik denk omdat hij ook wel weet dat veel van zijn plannen theoretisch gezien ook gewoon echt niet mogelijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat geen enkele partij goesting zou hebben om in een 'kabinet Wilders' te gaan zitten.
rose
13 jaar geleden
Natuurlijk, er zijn altijd partijen die met jan en alleman een kabinet willen vormen, bedenk: dat is politiek.
Eerst hoog vd toren blazen van zo en van zo, maar als ze een kabinet willen vormen met een bepaalde partij dan zijn ze altijd bereid water bij de wijn te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kabinet hoeft niet uit minimaal drie partijen te bestaan, een minimum van twee is theoretisch al een mogelijkheid.
Als de PVV de grootste zou zijn en dat gebeurt misschien sneller dan je denkt, dan zie ik ze wel een regering vormen met de VVD. De enig mogelijk derde partij in jou vraag zou dan het CDA kunnen zijn en dan kunnen er best een paar afvallers zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het probleem met de PVV is dat ze zulke belachelijke voorstellen doen en zulke extreme voorstellen maken, dat de meeste politieke partijen hun handen er niet aan willen branden. De VVD heeft er voor als nog het minste moeite mee maar de enige andere grote partij die niet pertinent nee zegt tegen de PVV, het CDA heeft er ook zeer veel moeite mee. De enige manier waarop de PVV nog kan regeren is als zij zich inhoudt en niet extreme uitspraken doet over de islam. Maar dat zie ik niet gebeuren. De PVV uit zulke extreme uitspraken dat ze ZICHZELF buiten een mogelijk kabinet plaatsen en dat vind ik om eerlijk te zijn niet eerlijk tegenover de kiezers van de PVV. De PVV zal enkel langs de zijlijn kunnen blijven schreeuwen. Om direct antwoord te geven op je vraag: Er is maar 1 partij die volmondig ja zou zeggen, de VVD. En met zeer veel pijn en moeite zou het CDA misschien wat leden kunnen leveren al zou dit mogelijk de partij scheuren. Ik zie dat bij het CDA dus ook niet gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de sitautie net is als nu. Ze vinden geen meerderheid om mee te regeren en dan is het aan de partij die erna de grootste is/zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als Wilders zou moeten regeren blijkt al snel dat hij zijn stemmers niet kan bieden wat hij beloofd heeft, en lopen veel kiezers weg.
Daarom was mijn voorkeursscenario geweest: een VVD-CDA-PVV-kabinet, dat na x maanden gevallen was. Maar ja...
Verkiezingen zullen de andere partijen nu per se willen voorkomen want dan wint Wilders alleen maar meer stemmen (en het CDA stond bij de laatste peiling die ik hoorde, woensdag, dus nog vóór het klappen van de gesprekken, op 15 zetels...).