Wat stopt een dollar of euro bankpapier drukkerij om eindeloos geld to drukken?

Wie controleerd de geld drukkers? De overheid? de centrale bank? Wie is de baas van een bankbiljet drukkerij? Waarom wordt er nooit over de bankpapier drukkers gepraat?

One of the long-standing myths about modern currency is that it is backed by the U.S. gold supply in Fort Knox. That is, you can trade your greenback dollars to the U.S. government for the equivalent amount of gold bullion at any time.
At one point, this was true of most paper currencies in the world. However, the U.S. took away the government backing of the dollar with an actual gold supply (known as leaving the gold standard) in 1971, and every major international currency has followed suit.

The obvious question is, "Without gold, what does guarantee the value of our money?" The answer is: nothing at all.

The only reason a dollar, or a franc, or a Euro has any value is because we have a stable system in which people are known to accept these pieces of paper in return for something valuable. Or, as Nobel Prize-winning economist Milton Friedman puts it, "the pieces of green paper have value because everybody thinks they have value.
>>>>
Dus sinds 1971 wordt de bankpapier niet meer gevalueerd met goud. Mooi is dat. Dan kunnen de drukkers inderdaad doordrukken. Waarom is dat geen bedrog of fraude?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (6)

Die mensen maken dag in dag uit geld. Een andere afdeling zorgt ervoor dat oud geld weer vernietigd wordt. er zijn hele strenge beveiligingsmaatregelen in munten om te voorkomen dat er gekke dingen gebeuren.

De drukkers drukken in opdracht van de overheid. Erover praten zoals jij dat stelt, is dus niet erg zinvol. In deze optiek moet je het hebben over de beleidsmakers.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De Centrale Bank bepaalt dat. Dat gebeurt nu volop in de VS. Europa is daar gelukkig terughoudender is. Amerika creëert momenteel miljarden girale en chartale dollars. Heel gevaarlijk, kijk naar Zimbabwe waar het toe kan leiden. Amerikanen hebben alleen het voordeel dat heel de wereld dollars bezit (vooral China) en dat er een algemeen belang is om de koers van de dollar nog enigszins in stand te houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De geloofwaardigheid van de munt...
Als de munt geloofwaardig is, dan kun je doordrukken...

Sommigen overdrijven zoals in Zimbabwe, inflatie van 100.000%
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Op youtube is daar een filmpje over; http://www.youtube.com/watch?v=vVkFb26u9g8&feature=PlayList&p=E7EA7BFA2A625324&index=0&playnext=1. Er is niet echt controle over dit geheel. Daarnaast weet ik ook dat de koppeling tussen geld en goud jaren geleden als is los gelaten. Economie is voor een groot gedeelte subjectief, dat is ook wel duidelijk. Hoe het precies zit, weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Drukkers kunnen niet zomaar doordrukken, dit gebeurt inderdaad alleen in opdracht van de centrale bank, in Nederland is dat De Nederlandse Bank, die nauw samenwerkt met de Europese Bank.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De centrale bank bepaalt dat. In principe kan die zoveel geld drukken als die wil, maar een centrale bank heeft ook een missie meegekregen. Zo moet de ECB voor een inflatie zorgen van ongeveer twee procent. Als de ECB dus zomaar heel vel geld gaat bijdrukken, zal de ECB worden afgerekend op het niet waarmaken van deze doelstelling.
Daarnaast noemt Buiter (zie bron) de seignorage Laffer curve (zie plaatje, uit hetzelfde paper): naarmate je meer geld drukt, stijgt de inflatie, en daalt dus de prijs van geld. Dit zorgt op lange termijn voor een automatische rem op de winst die je met geld kunt maken.