Hoe kan het de 2 niet gekozen organen besluiten over de overname van Essent?

Dit besluit beïnvloed heel veel Nederlanders. Ik woon niet in Brabant of Overijssel toch heb ik Essent als leverancier.
Waarom kunnen dan twee niet direct gekozen organen toch voor mij deze keuze maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (6)

Je kunt gewoon stemmen voor de provinciale staten en die beslissen uiteindelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb gelezen dat gedeputeerde staten gewoon alsnog kunnen instemmen met de verkoop. Of dat verstandig is, laat ik aan u over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Der relatie tussen gedeputeerde staten en provinciale staten is hetzelfde als de relatie tussen tweede kamer en regering: GS kunnen een besluit van PS wel naast zich neerleggen, maar dat zorgt er waarschijnlijk voor dat de machtsverhoudingen binnen de coalitie dusdanig veranderen dat GS niet meer houdbaar zijn.
Zo kun je zien waar werkelijk de macht ligt, niet daar waar jij het verwacht altijd of daar waar het voor de hand ligt... Nu zie je waar echt de macht ligt...

Democratisch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat Essent een gewoon bedrijf is, waar toevallig Overijssel en Brabant grootaandeelhouder van zijn, en dus een belangrijke stem hebben in een eventuele overname.
Net als wanneer de bakker bij jou om de hoek overgenomen wordt door Bakker Bart, zal de provincie daar ook niks over te zeggen hebben, terwijl jij daar wel je brood vandaan haalt (tenzij de provincie toevallig grootaandeelhouder in jouw bakkerij om de hoek is).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan gewoon kiezen, maar of het zin had zal pas na de uitslag bekend worden. Ze kiezen zoals altijd voor het volk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De (lokale) overheid heeft áltijd als doel geen winst te maken, en in sommige gevallen zelfs verlies dmv subsidies.
De overheid heeft altijd het beste voor met de inwoners en dus de beste service/goedkoopste product.
Waarom het niet gekozen is komt er op neer dat je niet de burgers overal voor kan laten kiezen. De meesten hebben een drukke baan en kunnen niet overal geïnformeerd over worden. Als je overal een referendum over zou houden of verkiezingen, dan kost dit heel veel tijd en geld. Bij de 3e verkiezing in een maand zou de opkomst nihil zijn en dus ongeldig verklaard worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is geen kwestie waar democratie van invloed is. Dit is een kwestie van aandeelhouderschap. De provincie Limburg en veel gemeenten zijn ook aandeelhouders en die hebben ook beslist. Iemand die mee wil beslissen moet eerst aandelen kopen en dan naar de aandeelhoudersvergadering gaan, net zoals dat met andere vennootschappen gaat.