Waarom worden Irakezen die het leger in willen als landverader gezien?

Ik hoorde dat vanochtend op het neiuws. Ze beschermen och het land, dat is toch fijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

In 2003 viel een multinationale troepenmacht Irak binnen, die de zittende regering afzette. Veel Irakezen zien dit als een buitenlandse bezetting van hun land.
Het leger van de huidige regering wordt gesteund en getraind door diezelfde multinationale troepenmacht.
Voor veel Irakezen is dat niet hun eigen leger, maar een verlengstuk van de buitenlandse legers die het land hebben overgenomen. Dat vinden zij niet fijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is denk ik hetzelfde verhaal als Nederlanders die in de oorlog bij bijv. de SS gingen. Die mensen zullen ook gedacht hebben dat ze Nederland gingen beschermen tegen de Russen ofzo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet alle Irakezen denken hetzelfde. er is een groep die vindt dat de huidige regering teveel naar het westen luisters. zij willen een op de sharia gebaseerde regering in het land. deze groep is nogal radicaal en schuwt geen enkel terreurmiddel.
de meeste Irakezen echter willen gewoon vrede. rust om te leven. maar dat is ze niet gegund door die extremisten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende groeperingen in Irak die aan de macht willen komen, omdat ze verschillende belangen nastreven. Dit kan alleen als de huidige regering omver wordt geworpen. Jonge mannen die zich aanmelden als rekruut voor het leger of politie worden dan ook meteen bedreigd en als het even kan om zeep geholpen. Als de Amerikanen Irak verlaten zal er ook een revolutie uitbreken die jaren gaat duren.
Al het werk was dus voor niets.
In Afghanistan gaat hetzelfde gebeuren, maar hier is grote dwarsligger Al Qaida. Ze verschuilen zich net zo lang in de bergen tot de VN verdwenen is. Al die miljarden voor niets uitgegeven. Waarom willen we dat niet in zien?