Waarom wordt er zo aangedrongen door de overheid om na te denken over rampen en je voor te bereiden?

Verwachten ze dat er snel een ramp gaat gebeuren? Staat Nederland nog hoog op de lijst van mogelijke landen waar terroristische aanslagen plaats kunnen vinden?

Of heeft het een andere reden?

Toegevoegd na 8 minuten:
Om onduidelijkheid te voorkomen gaat het om de reclames van: http://www.nederlandveilig.nl/noodsituaties/

Dit is van Postbus 51 en dus van de overheid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De overheid voert voortdurend campagne op het gebied van 'maatschappelijk bewustzijn'. De aanleiding is altijd een maatschappelijke ontwikkeling.

Het is geen geheim dat er in de wereld om ons heen rampen zijn geweest waardoor gewone mensen ineens te maken kregen met een ramp.
Denk aan de overstromingen in New Orleans, maar ook in limburg jaren geleden. Er kan ook bij jou om de hoek een probleem ontstaan in een chemische fabriek (of wasserij, of zwembad..) waardoor er chloor in de lucht komt. Of de stroom uitvalt, of een hoofdwaterleiding springt waardoor je een etmaal geen water hebt. Lullig als je baby z'n flesje moet krijgen.

Maar de kans hierop is natuurlijk echt heel klein, aan de andere kant is de inspanning van een knijpkat kopen (1,49 bij de wibra) en een paar flessen water ook niet echt groots.

Wellicht is het beste noodpakket 30 liter benzine in je auto, daarmee rijd je uit ieder rampgebied..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hopend dat de wegen dan nog begaanbaar zijn, wat in dit land zelfs wanneer er geen ramp is nog wel eens tegenvalt.

Andere antwoorden (4)

Ook als men niet verwacht dat het finaal mis gaat, kan het geen kwaad om een idee te hebben van wat er moet gebeuren mocht het onverhoopt alsnog misgaan.

Voor zaken van nationaal belang is dit een verantwoordelijkheid van de overheid. Ik heb liever dat er nú geïnformeerd wordt, terwijl niet eens zeker is dat er iets gaat gebeuren (al is het altijd een kwestie van tijd totdat er iets misgaat, al dan niet als gevolg van bewuste acties), dan dat we achteraf gaan lopen roepen dat de overheid betere plannen had moeten hebben voor crisissituaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat ze meer weten, en informatie achterhouden.

Nederland ligt grotendeels onder de waterspiegel, dus een continue risico. Als we om ons heen kijken, gebeuren er in veel tempo vele rampen. Waar het vroeger beperkt was tot AfriKa en beetje Azie, zien we dat er vele rampen zich in snel tempo voltrekken.

Het is dan ook belangrijk om het volk te informeren over de risico's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het gaat er niet om of er een aanslag/ramp aan zit te komen .
het heeft t6e maken met de goede infrastructuur die we ,onder anderen dankzij de vele voorlichting,hebben .
het doel is dat iedereen weet wat te doen bij aanslag/ramp.

in andere landen hebben ze dat niet altijd en door onwetendheid word de ramp alleen maar groter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als er een ramp plaatsvindt schuilt het grootste gevaar in de paniek die ontstaat, vaak nadat de ramp heeft plaatsgevonden.

Neem b.v. een klein brandje met veel rookontwikkeling in een bioscoop.

Het brandje is meestal snel geblust..echter de paniek niet. Doorgaans vallen er doden..juist vanwege de panieksituaties.

Wat de overheid dus tracht te voorkomen is dat ieder als een kip zonder kop rondrent en zich geen raad weet.

Hoe beter men voorbereid is, hoe minder slachtoffers er vallen.

Ze hoeven geen ramp(en) te verwachten om mensen voor te bereiden.

Bovendien komen vrijwel alle rampen doorgaans volkomen onverwachts.

Groet,

Ton