waarom weigerde nederland tijdens wo 1 de doorgang via de Schelde van Britse soldaten die het Belgische leger kwamen versterken? (17 aug. 1914)

je kan veronderstellen, om hun neutraliteit te bewaren, maar dat lijkt me toch een beetje vreemd, aangezien Belgie ook neutraal was voor ze de doorgang van het Duitse leger weigerden toe te staan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Op 4 augustus 1914 valt het Duitse leger België binnen. Van neutraliteit is daarna geen sprake meer. Op 12 augustus vallen er zelfs 140 Belgische soldaten bij de Slag der Zilveren Helmen, in Halen.

Nederland probeert daarna uit alle macht zijn neutraliteit te behouden en daarmee te voorkomen dat de Duitsers ook Nederland binnen gaan vallen. Dat is de reden dat Nederland weigerde dat er Britse soldaten over Nederlands gebied mochten trekken.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Op 4 augustus 1914 valt het Duitse leger België binnen. Van neutraliteit is daarna geen sprake meer
dit lijkt me nogal wiedes, maar als Nederland de doortocht van de Britten zou hebben toegestaan, hoe groot zou dan de kans geweest zijn dat Duitsland dit te weten kwam niet echt groot me dunkt. en zelfs dan, zou Duitsland dan direct de oorlog hebben verklaard aan Nederland om zo'n sullige reden ze hadden al genoeg vijanden. het lijkt me perfide om de andere kant op te kijken als je buren worden worden aangevallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Gast23834;

Het wordt altijd neutraliteit genoemd, maar de drijfveer daarachter waren de grote handelsbelangen die ons land het met vooral Duitschland en Groot-Brittanië. Er werd krampachtig getracht om naar buiten de neutraliteit streng te handhaven terwijl achter de schermen met beide strijdende partijen de meest schimmige handel werd gedreven. Twee romans ("De onweerstaanbare bastaard" en "De handelsreiziger van de Nederlansche Cocaïne Fabriek") van Conny Braam beschrijven deze periode op zeer treffende wijze.