Wat is de beste manier om het kappen van een boom tegen te gaan?

De gemeente heeft het plan opgevat om een mooie oude eikenboom tegenover mijn huis te gaan omhakken. Dit in het kader van de geplande herinrichting van onze straat. Ik heb tijdens een inspraakavond al aangegeven dat men de boom beter kan laten staan, maar de gemeente vindt dat "de boom niet past in de toekomstige structuur van de straat". Wat kan ik het beste doen: nu al een bezwaarbrief schrijven aan het college van B&W en/of gemeenteraad, of kan ik beter wachten tot het verhaal van de kapvergunning officieel wordt aangekondigd in het plaatselijke huis-huis-blad? Of wordt er toch niet geluisterd naar argumenten van burgers en kan ik mijn energie beter ergens anders in steken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, goeie vraag. Ze hebben al heel wat bomen omgehakt in de straat. 'Onze' boom is al die tijd blijven staan, en we zijn er gewoon aan gehecht geraakt. Er zitten allemaal vogeltjes in en in de herfst geeft ie zo'n mooi uitzicht! Verplaatsen is denk ik geen optie voor de gemeente. Het frustrerende vind ik: die ambtenaren wonen hier niet, die zal het dus allemaal een worst wezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
misschien heeft die boom een afwijking
als die op jou huis valt moeten ze een ander huis voor je bouwen dat willen ze voorkomen.

Antwoorden (9)

Als de gemeente iets wil, is dat moeilijk te stoppen.

Je zou een buurtactie kunnen beginnen, door handtekeningen te verzamelen en deze te overhandige aan het college van B&W.

Als dat niet lukt, zul je het toch via de rechter moeten doen. SBS kan soms ook wel eens helpen ;)

Met z'n alleen in de boom zitten werk het beste. Dan wordt hij echt niet gekapt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste wat je kunt doen is zoveel mogelijk mensen in jou straat op de been zien te krijgen die er net zo over denken en dan protest aantekenen, samen sta je sterk ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je energie in zo'n zaak steken is niet voor niets, je kan zeker even naar een rechtswinkel lopen en hun om raad vragen
toen ik nog in nederland woonden wilde men ook een boom omhakken waar wij met de buurt het niet mee eens waren .. het is zelfs tot een rechtszaak tegen de gemeente gekomen maar we hadden wel gewonnen .. de boom mocht blijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat bij de gemeente melden dat de Rugstreeppad onder die bewuste eikenboom haar domicilie heeft. Lost vaak veel op.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jezelf en zoveel mogelijk medestanders vastketenen aan de boom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zodra de aanvraag voor de kapvergunning wordt geplubliceerd kunt u in elk bezwaar maken. De gemeente zal met goede argumenten moeten waarom de boom niet kan blijven staan. Zeker als het om een oude en gezonde boom gaat, die bepalend is voor het beeld van de openbare ruimte, kan de gemeente de boom niet zondermeer kappen. Er moet dan eerst gekeken worden naar oplossingen, waarbij de boom kan blijven staan.

Het inschakelen van de media, om zo de mogelijke kap van de boom onder de aandacht te brengen kan trouwens nooit kwaad. Zet wellicht meer mensen aan tot bezwaar maken tegen de kap.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Ik zou zo snel mogelijk de buurt mobiliseren en het groots aanpakken.

De televisie erbij halen en luidkeels de wens tot behoud van zo'n prachtig stukje natuur uiten.

Hoe luidruchtiger en hoe krachtiger de protesten zijn, hoe meer kans je maakt dat het je lukt.

Maar pas wel op..tegen de verkiezingstijd van de nieuwe gemeenteraad worden er, net als bij de regering, prachtige beloftes gedaan.

Echter zodra ze gekozen zijn hebben ze maling aan de kiezers en doen ze uitsluitend wat hen belieft.

Ook nu zul je weinig kans maken met de normale legale middelen als bezwaarschriften enz. want vòòr jij antwoord ontvangt..ligt de boom al plat.

Dat de argumenten van burgens enig gewicht in de schaal werpen zouden..is een droom..een mooie droom..helaas.

Zoals ik al zei..haal de tv erbij en VAL OP met, eerst ludieke acties..en eventueel later met wat grootschaliger en rumoeriger acties.

Ik wens je alle succes toe..want je doet prachtig werk..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bezwaar maken; vraag advies bij de Bomenstichting en/of lokale natuur- en milieugroepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op onderzoek uitgaan of er misschien bijzondere vogels/ dieren in de boom wonen/broeden?
Dan mag de gemeente de boom namelijk niet kappen (volgens mij)