De punt vijftig Browning dateert van het einde van de eerste wereldoorlog en is o.a. nog steeds de primaire zware mitrailleur van de NAVO. Je hoeft het dus niet eens zo ver van huis te zoeken. Ook de klewang is nog een officieel wapen in het Nederlandse leger maar dan vooral ceremonieel. Het regiment van Heutsz (nu onderdeel van 12 Infanterie Bataljon Luchtmobiel) en de Koninklijke Marechaussee dragen de klewang ceremonieel. Maar tot de negentiger jaren was het in deze legeronderdelen een wapen dat bij het wachtlopen werd gebruikt. Allebei rond de honderd jaar oud, de klewang van eind 19e en de Browning van begin 20e eeuw.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Okee, de M2HB is inderdaad een goed voorbeeld, hoewel deze zelfs al voor de tweede wereldoorlog werd ontworpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe rigide interpreteer je de vraag? Overigens, ken je het Militaire Luchtvaart Museum in Soesterberg? Absoluut de moeite waard voor techneuten. Ik hou vooral van antieke techniek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede vraag hoe ik het interpreteerde. Waarschijnlijk iets te strikt toen ik zelf antwoord gaf en ik had even niet bij een aantal wapens, zoals de M1911 pistolen en de M2HB machinegeweren stilgestaan, dus die dingen leidden ertoe dat ik wellicht wat te stellig negatief antwoord gaf. Nee, ik ben niet bekend met dat museum, ongetwijfeld wel interessant, ik kom veel te weinig aan dat soort dingen toe, het laatste militaire museum dat ik bezocht was de "museum of army flying" in Middle Wallop in het Verenigd Koninkrijk (zie bijvoorbeeld: http://www.armyflying.com/). Maar dat was alweer in 1995 of zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Armyflying hoorde ik een poos geleden over van een enthousiaste kennis. Als ik daar in de buurt ben ga ik er beslist naartoe!

Andere antwoorden (3)

De M1911 (pistool uit 1911) werd in de 1e én 2e wereldoorlog gebruikt en is nog steeds in gebruik bij sommige afdelingen van het Amerikaanse leger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Okee, die had ik dan even over het hoofd gezien, weet je ook welke legeronderdelen deze nog gebruiken in de praktijk?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
''Some military and law enforcement organizations in the United States and other countries continue to use (often modified) M1911A1 pistols including Marine Force Recon, Los Angeles Police Department S.W.A.T. and L.A.P.D. S.I.S., the FBI Hostage Rescue Team, F.B.I. regional S.W.A.T. teams, and 1st Special Forces Operational Detachment—Delta (Delta Force).''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik had het inmiddels gelezen op de Engelstalige wikipedia. Marine Force Recon dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Samen komen we tot een aantal respectabele wapens die zelfs al langer dan WW2 meegaan. +1
Geen.

Alle wapens die in de tweede wereldoorlog zijn gebruikt zijn inmiddels zwaar verouderd en vervangen door nieuwere varianten.

Ongetwijfeld zal er in bepaalde derdewereldlanden nog wel een partijtje M1 Garands, een handjevol Karabiner 98 Kurz van Mauser of iets dergelijks rondslingeren, maar echt in gebruik zijn dergelijke wapens niet meer, tenminste niet buiten ceremoniële functies en zo.

Uiteraard zijn er duizenden verschillende wapens van groot to klein gebruikt tijdens de oorlog, veel van de wapens hebben wel moderne opvolgers, ook hebben ontwikkelingen van voor en tijdens de oorlog, zoals bijvoorbeeld het Sturmgewehr 44 geleid tot de huidige aanvalsgeweren. Erg veel StG 44s zul je echter niet meer tegenkomen in de praktijk.

Toegevoegd na 5 minuten:
De M1911 en klonen daarvan is dan misschien de uitzondering op de regel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Stevebravo;

Dat hangt ervan af hoe ruim je de term 'wapen' hanteert. Er zijn nog wel wat landen die schepen hebben die in de Tweede Wereldoorlog dienst hebben gedaan bijvoorbeeld. Maar ook de iets abstractere wapens als psychologie, terreur, chantage, politiek en spionage zijn nog net zo effectief als zeventig jaar geleden. Om van chemische en biologische wapens maar te zwijgen.