In de gezondheidszorg worden de kosten steeds hoger, er zijn meer mensen die zorg nodig hebben. Hoe kan hierop bezuinigd worden?

Men wil 18 miljard gaan bezuinigen. De pvv wil de ouderenzorg sparen, waar ik het helemaal mee eens ben. Maar hoe kunnen we nu de zorg betaalbaar houden. Er komen steeds meer ouderen en zorgbehoeftigen en steeds minder werkenden. Volgens mij wordt het probleem alleen maar groter. Of denk ik nu verkeerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wordt de zorg eigenlijk wel duurder, of zegt men dat vooral om ons ervoor te blijven laten betalen? Volgens mij kan je ervan uitgaan dat een deel van geld dat voor zorg bedoeld is op dit moment 'verdwijnt' in de algemene middelen. Ze mogen wat mij betreft veel meer doen om verantwoording af te leggen wat er met ons belastinggeld (want dat is het) gebeurt en waarom het zogezegd steeds duurder zou worden. Als het dan inderdaad steeds duurder wordt zal er toch echt een hoop overhead (onnodige bureaucratie en managers) moeten worden geschrapt voordat er van bezuiniging gesproken kan worden. Overigens lijkt bezuiniging een behoorlijke betekenisverschuiving te ondergaan richting belastingverhoging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het wordt alleen al duurder doordat de aanspraak op de zorg enorm toeneemt de komende jaren. Met het schrappen van managers ga je het echt niet redden. Het gaat hier over miljarden de komende jaren. Daarnaast zitten die managers ook echt niet allemaal te niksen achter hun bureau's hoor. Die proberen de boel efficiënter te maken en daardoor weer meer mensen met hetzelfde geld te helpen.

Het beste antwoord

Het is altijd een beetje dubieus, want aan de ene kant willen we een beter gezondheidszorg zodat we minder snel dood gaan. Maar aan de andere kant lijken we wel niet te mogen leven en oud worden, want dat kost teveel geld.
Ik krijg is echt een hele nare bijsmaak aan.

Ook van het feit dat ouderen buiten de maatschappij vallen alleen maar omdat ze niet meer kunnen werken en dus GELD kunnen verdienen.

---

Maar goed, hoe kan je hierop bezuinigen. In mijn ogen alleen maar door eens ervoor te zorgen dat IEDEREEN de optimale gezondheid blijft behouden. Hoe gezonder iemand is, hoe minder hij kost voor de gezondheidszorg en ouderen zorg.

In China zijn er methoden zoals TaiChi en QiGong waarbij zelf leerlingen en leraren ver in de 90 zijn en zich nog zo jong voelen als een jong volwassene. Dit zijn voorbeelden van methoden die bij ons in het westen nog worden tegengehouden door sceptici.
In China bekijkt men meer van waarom is men niet gezond. Terwijl hier men kijkt naar waarom we ziek zijn.
In China is er veel meer aan preventie en voorkomen, terwijl in het westen dit pas gaat kijken wanneer men ziek is.

In China ziet men dus ook veel parken en 'speeltuinen' waar fitnessapparatuur staan opgesteld. Deze worden ook druk bezocht door de lokale bevolking. Daar weet men meer hoe men gezond kan blijven en daar wordt het als een eigen verantwoordelijkheid beschouwd. Welke ook beter is, want het gaat toch om je eigen lichaam en geest?
Waarom wordt in het westen altijd de vinger gewezen terwijl dit een eigen verantwoordelijkheid is.

In China wordt er elke ochtend, avond en pauze geoefend. Weer of geen weer, winter of zomer.
TaiChi, QiGong, dansen, badmintonnen, tafeltennis, noem het maar op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je denkt het helemaal niet verkeerd, al die valse beloftes slaan nergens op, we kunnen niet bezuinigen op dingen waar we al te weinig aan uitgeven. Dit is absoluut klinkklare onzin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan begrijp je dat oneliners van de meeste politici totaal naast de kwestie zijn.

Inderdaad, de bevolking vergijst ... de zorg word duurder, zolang we onszelf een verzorgingsstaat mogen noemen, moet men een goed budget hanteren. Ze hebben al zoveel gekort op diverse beroepen.

Als ze blijven bezuinigen, dan kunnen we onze verzorginstaat vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grootste denkfout is om de gezondheidszorg alleen maar als kostenfactor te beschouwen. Geheel afschaffen ligt dan het meest voor de hand. Willen we dat?

Een arbeidsintensieve sector als de gezondheidszorg kost je wellicht een steeds groter percentage van je inkomen. Logisch, want degenen die in die sector werken willen ook graag eten. Zet het eens af tegen de steeds meer luxe die we ons kunnen permitteren, zoals mobiele telefoons, ipods, auto’s, vakanties, computers, etc. etc.

Gezondheidszorg, zowel curatief als preventief, zorgt ervoor dat we in staat zijn om ons werk te doen, te recreëren, te studeren en niet een substantieel deel van onze tijd kwijt te zijn aan ziekte en mantelzorg. Dat kost wat maar waar het om gaat is wat het oplevert.

Toegevoegd na 11 uur:
Ik wil hiermee niet zeggen dat er nergens op valt te bezuinigen. Maak de huisartsenzorg liever laagdrempeliger dan er een belasting op te heffen, o.a. in de vorm van wijkgezondheidscentra. Verreweg de meeste statines worden voor niets gebruikt. Herstel de onafhankelijkheid van de universiteiten, die nu voor een groot deel afhankelijk zijn van sponsoring door het bedrijfsleven, c.q. de farmaceutische industrie. Geen marktwerking in de zorg waar het de zorg zelf betreft als 'product'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel cynisch gezien: minder gezondheidszorg kan wel kosten besparen, maar dan hebben we weer meer ruimte nodig op begraafplaatsen...
Bezuinigen op zorg zou in de redenatie van sommige politici DUS leiden tot minder gebruikmaken van die zorg.
Er zijn wel delen waar je kunt 'ombuigen' (een pleister plakken op een afdeling Spoedeisende Hulp is duurder dan die pleister laten plakken door de doktersassistent op een huisartsenpost), maar dit is beperkt.
'De kosten worden hoger, we moeten bezuinigen, dus we snijden in het aanbod en maken zorg moeilijker bereikbaar [ bijvoorbeeld door een eerste serie behandelingen zelf te laten betalen] en dan worden de kosten vanzelf lager' is in mijn ogen een redenering die niet klopt.
'Brood wordt duurder dus we zorgen dat er minder brood wordt gegeten ook al beschouwen we het als noodzakelijk voedingsmiddel' - het slaat gewoon nergens op.
Eerst maar eens snijden in de inkomens van de managementlaag in de zorg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb jaren ervaring in de gezondheidszorg, ik zou het wel weten, want bezuinigen kan echt wel.
Bezuinig op alles wat niet direct met de patienten/bewoners te maken heeft, en geloof me dat is veel.
De managers, interim managers, happen een flink stuk uit het budget, net als de veel te zware top!
Het hoofd van dit en het hoofd van dat, die in de loop der jaren steeds verder van 'het bed' kwamen te staan en er nu helemaal niet meer komen.
Stop met het continue veranderen van formulieren, invoeren van nieuwe systemen, vernieuwing is goed, maar niet 2 keer per jaar. Al die vernieuwing wordt weer bedacht door, je raad het al, mensen die niet aan het bed staan, maar achter hun pc zitten.

Word je ouder verwacht men ineens vanalles van de zorg verzekeraar. Ik krijg ook geen nieuwe fiets, dus waarom een rollator vergoeden, moet dan wel een hele dure nieuwe zijn anders wordt hij niet vergoed. Terwijl er in kelders van instellingen tientallen rolstoelen, rollators, bedden, krukken enz enz staan. Vaak maar een jaar gebruikt, ze zijn doorgaans voor oudere mensen die geen jaren en jaren van deze dingen gebruik maken.

Mijn vader moet dure batterijen voor zijn gehoorapparaat kopen van een bepaald merk, die van de Kruitvat worden niet vergoed door de zorg verzekering.

Hoeveel willen jullie nog weten ik kan nog wel even doorgaan.
Heb vandaag geleerd dat iedere zwangere vrouw 2 echo's krijgt tijdens haar zwangerschap, zonder dat daar een medische reden voor is. Prima , wil je dat graag, dan een eigen bijdrage van 50 euro,

Er valt genoeg te bezuinigen, maar aub niet regelrecht aan de zorg van mensen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk zijn er dingen waar op te bezuinigen valt, maar gaat ons dat genoeg opleveren om de toenemende vraag van de vergrijzing op te kunnen vangen. Nee absoluut niet. Dus is er weer iets als een stelselwijziging nodig. Hoe zou dat er dan uit kunnen zien? Nogmaals met het schrappen van managers ga je er echt niet komen. Dat is een illusie. Je zult of de pakketen gruwelijk moeten verminderen of anders de hele bekostiging moeten veranderen. En dat hebben we net een paar jaar geleden gedaan, dat heeft ons 10 jaar gekost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bezuinigen kan op de veranderingen. elke verandering houd in dat er geschoold moet worden, elk nieuw formulier moet ingevuld worden voor de hele afdeling(al gauw 40 bewoners) per formulier zit hier al behoorlijk wat werk in. dit resulteert in het regelmatig niet aan het bed staan van mensen die dat wel zouden moeten. veel van de formulieren zijn ook nog eens een extra controle van waar het personeel voor aangenomen is. los daarvan. als de zorg zwaarder wordt en je meer geld nodig hebt moet je een hogere ZZP aanvragen. de tijd die hiermee gemoeid gaat is ook niet mis. al die tijd had er iemand aan het bed kunnen staan die nu formulieren aan het invullen is, die ook door een goedkoper iemand ingevuld hadden kunnen worden. Bron: 7 jaar zorg.
Als..en ik zeg met nadruk..Als..er al bezuinigd zou moeten worden in de gezondheidszorg, lijkt het mij heel redelijk en ook uiterst gewenst dat van de (gigantische) inkomens van de specialisten 'iets' afgehaald wordt.

Immers..specialisten hebben hun studies destijds kunnen doen, nagenoeg geheel op kosten van de belastingbetaler.

Daarna werden en worden jaarlijks vermogens opgestreken aan inkomens van deze specialisten.
Ook die worden opgebracht in de vorm van ziekenfondspremies en eigen bijdragen door diezelfde groep mensen.

Ook de directeuren, managers en andere topsalarissen in die sector mogen naar mijn mening wel een beetje afgeroomd worden.

Tenslotte is het zo dat de overheid net doet alsof ze plotseling met 'een groot probleem' geconfronteerd worden..maar..

Al sedert de jaren negentien vijfenveertig, zesenveertig en volgende jaren weet men dat dit ogenblik eraan stond te komen.

De jaren daarna streek men wèl alle premies ziekenfonds alsmede belastinginkomsten van deze geboortegolf groepering op en rekende de overheid zich daar er rijk mee.

Nu deze naoorlogse groep de vijfenzestigjarige leeftijd begint te naderen wordt deze groep plotseling als een probleem aangemerkt..

Nu deze groep geld gaat kosten is Leiden in last..

Het is alsof een verzekeringsbedrijf levenslang premies opstrijkt van iemand en als het op uitbetalen aankomt..tegen die persoon zegt..Jammer hoor..we hebben geen geld..

Men had echter reeds gedurende vele jaren gelden moeten reserveren om o.a. de toenemende kosten van de gezondheidszorg van te kunnen bekostigen.

Eigenlijk komt het er weer eens op neer dat de kostbare fouten en blunders van de overheid..door de bevolking mogen worden betaald.

Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ je hebt gelijk maar het is mosterd na de maaltijd. Ieder kabinet zal de problemen zover mogelijk vooruit willen schuiven want maatregelen kosten stemmen. Een politieke partij wil toch zo lang mogelijk op het pluche blijven zitten en daarmee worden deze problemen niet structureel opgelost.
Nu hebben we al veel minder tijd en ik zie echt grote problemen. Ik werk zelf ook in de zorg, mijn hele leven ook gedaan. Volgend jaar verwacht ik in onze organisatie een korting van rond de 15% van het totale budget en dat terwijl we eigenlijk meer mensen zouden moeten kunnen helpen. Met een korting van 15% zouden we de totale overhead moeten schrappen inclusief alle administratie en dan zouden we er nog niet zijn (circa 7% van het budget). Dit zal elk jaar zo doorgaan, waar moet dat naar toe?
Op de gezondheidszorg kan veel worden bezuinigd. Omdat de kosten vrijwel geheel uit loonkosten bestaat is het duidelijk dat de bezuinigingen op deze kosten voor de hand liggen. Vele onderzoeken hebben uitgewezen dat er in de zorg weinig efficient wordt gewerkt. Bovendien gaat veel tijd verloren aan bureaucratie en is het management veelal een plaag. Als interim manager in een verpleeghuis heb ik het aantal managers teruggebracht van 14 naar 4. De werkvloer heb ik veel meer verantwoordelijkheid gegeven binnen zelfsturende teams. Alle niet noodzakelijke vergaderingen zijn geschrapt en het werkoverleg vindt plaats tijdens het werk binnen het eigen team. Het personeel blij en een hogere kwaliteit en een besparing van 30% op de loonkosten zijn het gevolg. Elk jaar gaan de 4 beste personeelsleden een loonschaal omhoog evenals de motivatie. Het ziekteverzuim is minder dan 3%. Het kan dus: als men maar wil.