Het koninklijke familie kost ons jaarlijks zo'n 130 miljoen euro. Maar dit is dan al verdeeld over diverse departementen, zoals de rijksgebouwendienst is van het ministerie van Binnenlandse zaken.
Het ministerie van Algemene zaken = RvD.
Het ministerie van Defentie = Marechaussee.
Etc. etc. etc...

Alleen "kasteel Drakenstein" is eigendom van de koningin.
De villa van Willem-Alexander en Maxima is eigendom.
Etc. etc. etc.

Als ik het goed hebt krijgt hare majesteit de koningin maar 2,3 miljoen per jaar om haar hof-/huishouding te betalen.
Willem-Alexander krijgt maar 750.000 euro per jaar.
En zo wordt dit steeds minder naar mate de konklijke familie in troonsopvolging minder belangrijk is.

En een aantal die onderaan de lijn van troonsopvolging staan moeten gewoon kei hard werken voor hun levensonderhoud...

Even terugkijkend op de vraag over presidenten. Dit is appels met peren vergelijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat is appels met peren vergelijken.....een president hebben is volledig wat anders dan een koningshuis hebben. Ik vind het heerlijk om een koningshuis te hebben en ik zou niets anders willen. Hoezaa dat er iemand voor ons is die symbool staat voor ons land! Iemand die trots op gelijke hoogte staat met ieder ander hoofd van een land. Een president komt en gaat, de koningin staat trots als nagezaat van een rijke geschiedenis!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja.
Een president gaat geen 100 miljoen per jaar kosten.
SCHANDE!
14 jaar geleden
Niet per definitie.
Je kunt de koningshuisleden natuurlijk gewoon een minimumloon geven en Obama kun je 10 miljoen per jaar geven. Daarnaast neemt Obama meer belangrijke beslissingen dan Beatrix dus dat kost voor Obama weer meer veiligheidsmensen.
Maar je kunt hun verantwoordelijkheden en pracht en praal ook weer heel anders verdelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een president kost meer dan een koningshuis. Je hebt wel iets meer mensen in het koningshuis, maar een president heeft ook een gezin. De meeste kosten gaan zitten in de officiële zut die we die mensen van beroepswege laten doen en beveiliging en dergelijke, en die we een president dus ook zouden laten doen, en daarbij komen dan nog de kosten van het organiseren van verkiezingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt algauw vijf of meer expresidenten die ook een aardig pensioentje trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben in principe tegen macht door geboorte...
en hun uitkeringen zijn aan de ruime kant, en een uitkering voor een van de rijkste vrouwen ter wereld is ook niet echt nodig....

maar toch....
in de praktijk hebben we ook weer niet echt last van ze, ze doen het best leuk.

en presidenten zijn ook duur:
- qua jaarsalaris
- ze hebben maar een paar jaar om hun zakken te vullen...
- en om hun urine-vlag achter te laten (vaak door dure mega-projecten)
- en inderdaad, je hebt al gauw meer dan 5 ex-presidenten met een uitkering....

Dus in principe: eens, afschaffen die monarchie! En praktisch gezien: och laat maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo "macht per geboorte" Zoveel macht heeft Bea nu ook weer niet. Haar functie is voornamelijk ceremonieel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is wel waar, het is niet veel macht (meer). Maar wel uit geboorte. En zeker haar functie vloeit voort uit geboorte.
Ik zeg niet dat ze niet goed is, misschien best wel. Maar wat nou als ze niet goed was geweest? (we hebben een paar koning Willems gehad die niet echt iets waren om trots op te zijn).
Het principe dat je zo'n positie hebt omdat je moeder hem had, is stuitend. Dat Bea wel aardig is, is meer mazzel....
de oranjes kosten ons 115 miljoen euro, de franse president, zowat de duurste uit het rijtje, kost 35 miljoen euro, daarvan is 130.000 euro salaris, dus als er nog 5 pensioen trekken valt dit relatief nog mee. deze mensen verdienen echter hun geld vooral door na hun actieve loopbaan lezingen te geven. een leuk voorbeeld is Reagen deze ex amerikaanse president had eens geen zin in een lezing in Japan, hij dacht door een absurde prijs te vragen hij ervan af was. De japanners betaalden echter de gevraagde 2 miljoen dollar voor een half uur.