Zijn er meer landen, waar, zoals in Nederland, de regering in een andere stad dan in de hoofdstad is gevestigd?

Ik weet alleen dat in Duitsland na de eenwording lange tijd Bonn nog regeringszetel is geweest, terwijl Berlijn de hoofdstad was. Verder weet ik geen landen te noemen. Jij wel?

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden!

Antoni
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Bolivia. Hoofdstad is Sucre, maar de regering zetelt in La Paz.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh, nog een lijst gevonden:

Benin: regeringszetel Cotonou (hoofdstad is Porto-Novo)
Bolivia: regeringszetel La Paz (hoofdstad is Sucre)
Ivoorkust: regeringszetel Abidjan (hoofdstad is Yamoussoukro)
Monaco: regeringszetel Monaco-Ville (geen hoofdstad)
Nauru: regeringszetel Yaren (geen hoofdstad)
Nederland: regeringszetel Den Haag (hoofdstad is Amsterdam)
Republiek China (Taiwan): regeringszetel en de facto hoofdstad is Taipei; de jure hoofdstad is Nanking en ligt in Volksrepubliek China.
Tanzania: regeringszetel Dar es Salaam (hoofdstad is Dodoma)
Zwitserland: Bondsstad Bern (geen hoofdstad)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bern is wel degelijk de hoofdstad, maar ook de hoofdstad van het kanton als je dat bedoelt. Zwitserland bestaat namelijk uit meerdere kantons, met eigen wetten, maar hetzelfde geldt voor de VS waar elke staat eigen wetten heeft maar daarvan is Washington ook de hoofdstad van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij noemen Bern inderdaad de hoofdstad van Zwitserland, echter is Bern niet de officiele hoofdstad.

Andere antwoorden (1)

In België hebben ze meerdere hoofdsteden.
- het Vlaams Gewest: hoofdstad Brussel ( want Brussel ligt in Vlaanderen! )
- het Brussels Hoofdstedelijk Gewest: hoofdstad Brussel en sterk verfranst;
- het Waals Gewest: hoofdstad Namen en - de Duitstalige Gemeenschap die resideert onder het Waals Gewest in Namen.

Allemaal vrij moeilijk voor de buitenstaander en al die driedubbele ministers zijn vooral zeer duur voor de belastingbetaler. Wie kan deze Gordiaanse knoop ontwarren?